Recenze: NAPŮL ZLÝ (Sally Green)

Fascinující a promyšlené dílo plné brutality a emocí.

Fantasy trilogie Napůl zlý začala vycházet u Yoli v roce 2014 a v roce 2016 už jste měli možnost mít všechny tři díly young adultky v knihovničce. Možná vás překvapí, že Napůl zlý je vlastně spisovatelčin debut. V zahraničí vyšly k této sérii ještě dvě novely, které bohužel nakladatelství nevydalo a nejspíš už ani nevydá.

Styl psaní je velmi působivý - především z toho důvodu, že se několik málo části odehrává v du-formě, zatímco ostatní v ich-formě. Nenechte se du-formou odradit, je to spíše takové ozvláštnění, které vás určitě nebude iritovat. Styl psaní je dynamický. Autorka dle potřeby střídá detailnější vyprávění s tím svižnějším a méně obsáhlým, když se snaží urychlit děj a zbytečně nezabředávat v nadbytečných textech.

Ačkoliv vás jakási prologová část zavádí do příběhu, ve kterém je ústřední čtrnáctiletá postava uvězněná v kleci, další texty se věnují tzv. minulosti před uvězněním. Poznáváte Nathanovu rodinu, ve které se slévá nenávist s láskou. Silným způsobem sepsána psychologická tyranie ovlivňuje nejen děj, ale samozřejmě také ústřední charakter. Asi během první poloviny se příběh stáčí opět do přítomnosti, která se zaměřuje na život v kleci, což pro někoho může být kamenem úrazu. Jedná se o úsek, který se svým způsobem opakuje a působí méně dynamicky, jelikož se autorka snaží vystihnout stereotypní rutinu.

Hlavním hrdinou je Poloviční kód. Nathan, který je zpola Bílým a zpola Černým čarodějem. Problém je to především pro všechny okolo, zatímco on sám netuší, jak se s tímhle faktem poprat. Nemá to vůbec jednoduché a prožívá opravdu dramatické chvíle, ale autorka jej vystihla jako průměrného kluka, který ze sebe nedělá ani mučedníka, chudáčka či macha.

Postavy jsou zajímavé, reálné. I když některé působí spíše černobíle, jiné jsou propracovanější a míchá se v nich dobro i zlo. Zaujalo mě, jak obyčejně vyzníval samotný Nathan a přesto si své obecenstvo dokáže silně získat.

Překvapivá je krutost, která vyhřezá mezi řádky. Sally Green našla onu křehkou hranici, kterou spousta autorů mine, a vykreslila úžasnou brutalitu, která je svým způsobem okázalá a jemná zároveň. Tento prvek je jeden z nejpůsobivějších a nejpropracovanějších znaků příběhu.

Ačkoliv se jedná o magickou fantasy, které vévodí čarodějnice, autorka pojala téma poměrně originálně. Příběh se odehrává v dnešní době, kdy se magické společenství dělí na Bílé a Černé čarodějnice. Ti jsou obdaření Nadáním, které je jedinečné a zvláštní. Propracovaný svět čarodějnic má svá pravidla, která spolehlivě fungují a autorka je nejen vymyslela, ale k nadšení náročnějších čtenářů se jimi také řídí. Neočekávejte žádného Harryho Pottera, tohle je naprosto jiná, mnohem brutálnější a akčnější liga.

Young adult romance není podstatná a proto vyznívá spíše odhlečeně a jemně, i když se prolíná celým příběhem stejně jako přátelství a rodinná láska. Magie a její prvky jsou vylíčené neobyčejným způsobem. Tihle čarodějové jsou mocnější, temnější a děsivější. Někdy  k nim pocítíte víc nenávisti pro jejich bezcitnost než k samotnému Vy-víte-komu, protože ten si alespoň nehrál na laskavého a mírumilovného člověka.

Dalším je samotný charakter hlavního hrdiny a jeho cesta, kterou nelze zrovna předvídat. Účelových zvratů jsem si nevšimla, ale byla jsem v některých částech parádně překvapená. Pozoruhodné a spletité dobrodružství si vás získá také tím, jak snadno se do něj vžijete a budete vnímat emoce vůči hrdinům. Ačkoliv se jedná o young adult, autorka šla do hloubky. Povrchnost v příběhu nenajdete, všechno má svůj důvod.

Závěr je s očekáváním nejvýraznější, plný napětí, dynamiky a momentů, které opravdu stojí za to. Nathan má za sebou jedno silné, dramatické a výrazné dobrodružství, které se pro někoho může stát hodně návykovým.

Fantasy by si získalo díky své propracovanosti i náročnější čtenáře, kteří chtějí něco nového a neobvyklého. Je to působivá jízda od začátku až do konce a pokud vás uchvátí, už vás zřejmě nepustí.

Co na Napůl zlý říká Chensie? Ach, můj bože! Proč jen jsem se neodhodlala ke čtení dříve? Bylo to dokonalé. Doslova jsem román vdechla, chycená v jeho dynamice. Závislá na každém slovu. V očekávání jsem brala vše, co autorka nabízela. Smekám nad její promyšlenou brutalitou i samotným příběhem. Byla jsem natolik omráčená, že jsem okamžitě začala číst druhý díl a jsem šťastná, že mám u sebe celou trilogii, protože ji nejspíš přečtu ve velmi rychlém sledu. Naprosto skvělá práce, Sally Green!

Nakladatelství se vhodně rozhodlo pro využití úspěšných zahraničních ilustrací této trilogie a já jsem jim za to vděčná, protože díky tomu jsou obálky originální a nezapomenutelné stejně jako příběh.

Fantasy příběh o nezdolné vůli přežít. Příběh, který vás chytne a nepustí až do poslední stránky.
Nadpřirozený thriller se odehrává v novodobé Anglii, kde mezi lidmi žijí v utajení černí-zlí a bílí-hodní čarodějové. Obě frakce rozděluje silná nenávist a spojuje jedna jediná věc – strach z chlapce, který pochází z obou stran.
Patnáctiletý Nathan je synem smíšeného čarodějnického páru a ostatními čaroději vězněn a mučen. Chlapec musí ze svého žaláře uprchnout před svými šestnáctými narozeninami a najít svého otce, nejsilnějšího a nejkrutějšího černého čaroděje na světě, jinak zemře. Zvládne svůj nelehký úkol přesto, že nemůže nikomu věřit? Ani dívce, kterou miluje?

Rok vydání: 2014
Žánr: Fantasy, Young adult
Ze série: Napůl zlý (1)