Aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění
- Publikace, která vás postrčí správným směrem
Děti jsou velmi vnímavé a pozorné bytosti, projevují zájem a zvědavost o dění ve světě, o jevy, které nás obklopují.
Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál
Portál (Fb)
Chci zakoupit titul Umělci v mateřské škole
Máte rádi umění? A chcete, aby jej dokázaly vnímat i vaše děti? Jenže netušíte, jak své milované ratolesti přivést k osvícení, aby ze dne na den dokázaly zbožňovat umělce jako vy? No, ze dne na den to rozhodně nebude, ale Umělci v mateřské škole jsou tím správným krokem. Všechno, co potřebujete vědět, včetně cílů, které si máte určit, v této knize je. Informace a nápady podle mého pomohou všem, kteří o to stojí. :o)
Styl psaní je odbornější, než jsem čekala. Nemyslím si, že by to bylo chybné. Spíš je to skok po vší té beletrii, kterou čtu. Ponořit se do odborné publikace je trochu jako skok do studené vody, velmi osvěžující. :o)
Hádám, že titul bude spíš pro lektory, než přímo psaný pro maminky na mateřské dovolené. Alespoň takhle mi to přijde, ovšem nemyslím si, že by to pro někoho byl problém.
Kniha se zabývá věcně a poctivě ústředním tématem. Oč tedy vlastně jde? Pokud to řeknu zjednodušeně, tak jde o to, aby děti dokázaly vnímat různorodé umění. A nejen vnímat, ale aby si k němu našly svou vlastní cestu a dokázaly si jej zamilovat. :o)
Obsahově toho kniha nabízí opravdu spoustu. V první řadě učí děti přirozeně vnímat umění, hovořit o něm a interpretovat podle svého. Nabádají ke kreativnímu rozvoji.
Zobrazuje několikero umělců jako příklad. Samozřejmě, pokud dává rodič přednost jiným uměleckým směrům nebo dílům. Já třeba dávám přednost jiným, ale ti, kteří jsou v titulu zmínění, jsou pro mě základem a znám je, ačkoliv se o umění nezajímám natolik zaníceně, jak bych možná měla. Takže myslím, že ani ti, kteří umění tolik neholdují, ale chtějí k němu vést své děti, nebudou zmatení a autory poznají. A pokud ne? V knize je stručně o každém díle či autorovi popsané to nejdůležitější, takže znovu naberete vítr do plachet.
Podle mého je kniha velkou pomocí pro rodiče, kteří netuší nebo jim dochází nápady, jak děti k umění vést nenásilnou cestou. Chceme, aby je umělecká činnost bavila, aby k ní měly vztah a dokázaly v ní najít krásu. A právě tato kniha je pro některé rodiče první krok nebo naopak ten poslední. :o)
Já si Umělci v mateřské škole prohlížela se svým skoro tříletým chlapečkem, který si zamiloval ilustrace - fotografie aktivních dětí, uměleckých děl i autorů. Pohled na spokojené děti, které si hrají a objevují svět, ho nadchl, a chtěl vše dělat podle nich. Mám pocit, že se začal víc snažit a víc ho to bavilo, než když jsem mu umění představovala sama. Takto stačilo poukázat na fakt, že ve školce jsou tyto věci běžné a Mikey se k poznávání hrnul sám.
Záleží na každém, co všechno si z publikace odnese a využije pro rozvoj svého dítěte. Nemám ráda tituly, kde mi nedávají možnosti a nutí mě, abych se zachovala podle jejich slov. V této knize nic takového není, jen množství eventualit, napsané tak, že se rodič cítí podporován a nikoliv nucen.
Velkým plusem (alespoň pro mě) bylo, že v díle jsou popsány i reakce dětí. Způsob, jak se k daným úkolům a podnětům postavily. Rozhovory o nich.
Také spousta vysvětlivek a odkazů, které do detailu dokreslují dané téma.
Také spousta vysvětlivek a odkazů, které do detailu dokreslují dané téma.
Jedním z cílů publikace je poukázat na význam využívání interpretace vizuálního umění coby prostředku vytváření základů vizuální gramotnosti u dětí v mateřské škole.
Publikace Umělci v mateřské škole je pro čtenáře, kteří touží dát svým dětem novou šanci, jak objevovat svět s pomocí uměleckých děl. Většinu vašich otázek dílo zodpoví a navede na tu správnou cestu... :o)
Knižní obálka:
No, podle mého naprosto vyhovující a navíc rozkošná. Holčička je evidentně velmi zabraná do své kresby a právě ten její umělecký šarm je na tom nejkouzelnější a všeříkající. Přesně tohle chceme u svých dětí vidět, zaujatost, radost a lásku, když pro nás kreslí ta nejšišatější srdíčka na světě. :o)
Anotace:
Autorky se ve své nové knize zaměřují na interpretaci vizuálního umění. Děti zažívají radost, když zkoumají, jaký odkaz ukryl umělec do svého díla, a vzápětí, když si samy hrají na výtvarné umělce. Naučit děti číst obrazy je nevyhnutelným předpokladem k tomu, abychom mohli uskutečňovat aktivity založené na námětu nebo tématu, které dílo jasně nebo skrytě nabízí. Děti dokážou reagovat na dílo podle vlastních zkušeností, porovnávat ho s tím, co o dané situaci nebo ději vědí, stejně jako to dělají dospělí. Při vnímání uměleckých děl nevystačíme s běžným vizuálním jazykem, nestačí „to je pěkné, to se mi líbí“, ale je potřeba poznat, jak se umělec vyjadřoval, abychom mohli pochopit, co chtěl svým dílem sdělit.
Doc. PaedDr. Ivana Rochovská, Ph.D., pracuje v Institutu Juraje Páleše v Levoči (pracoviště Pedagogické fakulty Katolické univerzity v Ružomberku). Vyučuje předměty zaměřené na přírodovědné vzdělávání, environmentální výchovu a regionální výchovu. PaedDr. Dagmar Krupová působí jako zástupkyně Základní školy s mateřskou školou Pohorelá. Patří mezi učitelky, které získaly vysokoškolské vzdělání až po 30 letech praxe. V současnosti se věnuje zejména inovaci preprimárního vzdělávání a rozvíjení přírodovědné gramotnosti dětí v MŠ. V Portále vyšla jejich kniha Vědci v mateřské škole (2015).
Nakladatelství: Portál
Rok vydání: 2016
Žánr: Literatura naučná, Psychologie a pedagogika
Počet stran: 176
Žádné komentáře:
Okomentovat