Recenze: TAM, KDE JI NAŠLI (Kimberly McCreight)

Příběh s mnoha nedostatky...

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji společnosti Euromedia.

Ikar na FB.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Malé město, kde každý má své tajemství, které si úzkostlivě střeží, záhadná smrt novorozeněte a hlavní hrdinka poznamenaná traumatem ze ztráty vlastního dítěte. Na to vše láká nová kniha americké spisovatelky Kimberly McCreight, která je v Česku známá díky detektivnímu thrilleru Případ Amelia; kritikou často přirovnávaného ke Zmizelé od Gillian Flynn. I já jsem se při výběru nechala zlákat a zpětně svou volbu nepovažuji zrovna za tu nejšťastnější...

Čtenář nahlíží do příběhu prostřednictvím tří postav, jejichž osudy se protnou vlivem událostí rozpoutaných okolo úmrtí dítěte. Slova se tak ujímá novinářka Molly Sandersenová, která dostává na starosti tento otřesný případ, manželka policejního velitele přehnaně dbající o dobrou pověst své rodiny a Sandy; dospívající dívka, která zásluhovou své nespolehlivé matky žije neustále jednou nohou na ulici. Nejzajímavější z nich pro mě byla Barbara, přestože zastávala víceméně zápornou roli. Škoda, že její postoje a myšlenkové pochody nedostaly více prostoru.

Kromě nich je příběh prokládám nejen (u tohoto žánru již tradičními) návraty do minulosti, ale také přepisy audionahrávek z Mollyiných terapeutických sezeních, na která docházela po potratu, a internetových článků místního deníku, pro který Molly v současnosti píše. Příspěvky jsou navíc doplněny o komentáře obyvatel městečka, jež jsou věrným obrazem reálných virtuálních diskuzí. A ačkoliv dohromady kniha vypadá jako netradiční koktejl, její výsledný dojem je více než rozpačitý.

Prvních dvě stě stran se totiž vlastně nic neděje. Připadalo mi, že se autorka tak úzkostlivě snaží, abyste se nedozvěděli nic, dokud se jí to nebude hodit, že se vlastně jen motáte v nic neříkajících dialozích a kapitolách, které sice mají něco naznačovat, ale všichni natolik mlží, že se nakonec jen potácíte od jednoho k druhého, aniž by to ve vás něco konkrétního zanechalo. Nehledě na to, že mě při čtení rušilo časté opakování slov, některé krkolomné věty a hlavně spojka "když", která v jednom odstavci dokázala začínat každou druhou větu.

Občas mě napadlo, zda tam vůbec někdo případ dětského úmrtí vyšetřuje. Nedozvíte se nic. Hlavní hrdinka nijak zvlášť nepátrá, policie mlží a soudní lékař zjišťuje příčinu úmrtí po celou knihu a vlastně ji ani oficiálně nepředloží, protože mezitím knížka skončí. Děj působí jako soubor obrazů, které v celku zrovna moc nefungují. Spíše vyznívají jako uměle natahované. Najdou se zde ale i zajímavé momenty, jenže problém je v tom, že ty autorka celkem rychle odbude, aby se opět vrátila k plytkým scénám. Tomuto románu chybí podstatná věc. A tou je napětí. Knížka nemá atmosféru, která by vás u čtení udržela. A bohužel i samotná odhalení vyčpí ve většině případů do ztracena.

Hlavní rozuzlení jsem neodhadla a musím říct, že to byla asi jediná scéna, která byla podle mého neočekávaná a atraktivně zpracovaná. Ovšem vzhledem k tomu, že ve mně čtení po celou dobu nevyvolávalo příliš emocí (k pár postavám jsem si dokázala vytvořit vztah až na konci), přijala jsem ji jako holý fakt. I poté na povrch vyplynou další tajemství, ale na ty buď díky amatérskému zpracování přijdete sami, nebo na ně naopak nemáte šanci přijít, jelikož autorka si hraje na vlastním písečku a indicie předkládá tak, že je může odhalit zase jenom ona sama. Vy se k nim nemáte jak dobrat. Žádná z těchto záhad ale není šokující, vlastně se některé dají celkem předpokládat a v závěru působí až překombinovaně.

Tam, kde ji našli je pro mě příběh s nevyužitým potenciálem. Mohl být dobrým psychologickým dramatem, ale jeho zpracování se bohužel moc nepovedlo. Označila bych ho za podprůměrný. Nečetla jsem autorčin debut, takže nemohu hodnotit posun ve psaní, přesto mohu říci, že její tvorbu v budoucnu vyhledávat nebudu.

Na konci nebývale dlouhé zimy je v potoce poblíž slavného univerzitního kampusu v Ridgedale v New Jersey nalezeno tělo novorozence. Nikdo neví, kdo to dítě je, jak se do potoka dostalo či jak zemřelo. O hrozivém nálezu informuje zdejší obyvatele Molly Andersenová, píšící pro místní deník Ridgedale Reader, jež se sem přestěhovala teprve nedávno – a která se doposud úplně nevzpamatovala z traumatického potratu. Když se mladá novinářka pustí do vlastního pátrání, začínají navíc z minulosti malého městečka vystupovat děsivá temná tajemství…

Kimberly McCreight: Tam, kde ji našli
Název originálu: Where They Found Her
Nakladatelství: Ikar