Recenze: BETONOVÁ ZAHRADA (Ian McEwan)

Román plný zvrácenosti...

Zamkl jsem se v koupelně a sedl si na kraj vany se spuštěnýma kalhotama. Myslel jsem na Juliiny snědé prsty mezi Sueinýma nohama, až mnou projela rychlá, bolestivá rozkoš.

Proslulý román Iana McEwana Betonová zahrada byl sice poprvé uveřejněn již roku 1978, od té doby však nic neztratil ze své zvláštní, řeklo by se „nemorální“ naléhavosti. Svědčí o tom nejenom stejnojmenný film Andrewa Birkina natočený v roce 1993, ale především neutuchající čtenářská obliba, kterou si tento temný příběh získal. Tematizace sexu a násilí, záliba v překračování společenských tabu, současně však i precizní styl a rozumově chladný odstup — to vše autorovi vyneslo přídomek „básník perverze“. Ovšem McEwanovým záměrem není samoúčelné pitvání odvrácené strany lidské duše. Jde mu o to postihnout — třeba i v ironické nadsázce, která se leckomu může zdát děsivá — některé z příznaků našeho moderního, složitého světa. Čtyři nedospělí sourozenci se po smrti rodičů rozhodnou žít sami a po svém v rodinném domě uprostřed takřka opuštěné příměstské zástavby. Čas peskování a výchovných opatření vystřídala volnost, místo svazujících povinností je teď důležitější hra. Hra na dospělé. Jak dlouho se dětem podaří svou nezávislost před okolím uhájit? A jakou roli sehraje v jejich mrazivém dobrodružství incest?

Nakladatelství: Volvox Globator
Rok vydání: 1998
Vydání originálu: 1978
Žánr: Literatura světová, Romány
Orig. název: The Cement Garden
Počet stran: 102

No, tak po zaklapnutí BETONOVÉ ZAHRADY jsem si řekla, že to byla vážně perverzní jízda a dala bych si to znovu! Skvěle, nenuceně a poklidně sepsána Sodoma Gomora i se všemi deviacemi, které si perverzní čtenář jen může přát. Tedy, ne úplně se všemi, ale mimo incestu je zde také milosrdné pohřbívání, psychické vady a transexualita. Ještě se obáváte a nevíte, zda knihu vůbec otevřít? Tak hurá do této recenze, však já už vás donutím upsat svou duši. :o))

Když se s ním piplala jako s nemluvnětem, oči se mu zvětšily a jako by ještě víc od sebe vzdálily, ústa mu ochabla a jako by se propadal do sebe.

Zprvu jsem byla opravdu nejistá a říkala jsem si: "Co mě asi tak může čekat?" A čekalo mě toho hodně. Doslova mě to dostalo na lopatky a já cítila, jak mi ti caparti ničí morální svět a obrácí ho vzhůru nohama, šlapou po něm a čůrají mi na něj, ani nemrknou. Jde o dosti drsné vyprávění, které doplňuje pro mě hůř stravitelná surová realita a čtyři sourozenci, kteří k sobě mají tak blízko i daleko, jak jen je to možné - nebo spíše nemožné.

Matka nebyla zvláštním výplodem mé fantazie, ani fantazie mých sester, přesto jsem si kolem ní nepřestal spřádat představy a přitom ji přehlížet.

Společenská tabu byla překročena a to vlastně hned zprvu. Stačilo poznat hlavního hrdinu, o kterém jsem si myslela, že bude normální pubescent a skoro byl. To, jak hovořil o svých rodičích, bylo celkem drsné. No, trochu víc, protože ho to ukazovalo v takovém divném světle, nažloutlém a roztříštěném.

To jeho vyprávění pro mě bylo celkem těžce stravitelné, protože bylo silné a ovlivňovalo, jak mě, tak celý příběh. Charaktery mi přišly bohužel nedostatečně rozepsané, ale já jsem přes tohle rýpal. Já bych byla nejraději, kdyby se autor dopodrobna zajímal o každou skulinku té psychadelické duše, takže to berte s rezervou. ,o)) Ovšem duševní potravu a pohnutou realitu mi kniha nabídla velkoryse, stačilo se jen zalykat a dusit v tom amorálním bahně.

„Ráno nemůžeš nikdy vstát, celý den jsi unavený, jsi náladový, nemyješ se ani nepřevlékáš, jsi hrubý na sestry a na mne. A my oba víme, proč tomu tak je. Pokaždé…“ hlas se jí vytratil, a než by hleděla na mě, zírala si na ruce v klíně. „Pokaždé… když to uděláš, přijde tě to na dvě pinty krve, abys nahradil úbytek sil.“ Pohlédla na mě s nesouhlasem.

Čtyři sourozenci. Na první pohled možná obyčejní, na druhý tak nějak trochu mimo a na ten třetí pohled už šlo o zvrácené děti, které na svět pohlížejí poněkud chladně a zvláště. Hlavních pár bodů se tu vynasnažím vylíčit. Smrt. Úchylnost. Perverze a očekávaný reálný závěr. Přesně, jak napovídá anotace. Tím bych asi skončila vyprávění o ději, protože vás nechci připravit o ty pochoutky, které autor sepsal speciálně pro své čtenáře. :o))

Román rozhodně stojí za přečtení, je skvělým zpestřením obyčejného světa. Takové brutální téma si zaslouží mít místo v každé knihovničce patřící moralistovi. :o)) Kdo si na tuto osobitou tvorbu troufne, zažije nevídané rozkoše v naprosto odlišné sféře, tak směle do toho, vykulte se z dogmat do světa bez hranic.

“Opravdová mimina kopou a vřískají, když mají jít do postele.” Tom na mě zlobně zíral přes Juliino rameno a oči a ústa se mu najednou zúžily. “Nevřískaj,” prohlásil rozumně. “Vždycky nevřískaj.”

Tento román byl rovněž i zfilmován. Přiznám se, ještě jsem filmovou verzi neviděla, ale chystám se na ni. :o)

Těch obálek je opravdu velké množství. Jsem si jistá, že to ještě nejsou všechny. No, co mohu říct, tak všechny jsou podivné a díky tomu se k Betonové zahradě rozhodně hodí. Osobně mě žádná neoslovila, ale svým způsobem je většina pojata tak, až to čtenáře zaskočí, jak moc to o knize vypovídá. Některé zas nevypovídají vůbec o ničem nebo se ke knize moc nehodí, ale těch je menší množství. Ty české sice patří mezi horší obálky této knihy, ale tak důležitější je překlad, než obálka. :o)

Filmový trailer: