Recenze: RYZLINK OSTRÝ JAKO NŮŽ (Věra Fojtová)

Minulost nikdy nespí

Ryzlink ostrý jako nůž je druhým příběhem z řady vinařských krimi a opět se odehrává v kouzelném jihomoravském kraji pod Pálavou, mezi vinohrady, vinnými sklípky a vinaři. Při sběru hroznů pro výrobu ledového vína je jedné prosincové, už mrazivé noci nalezen na konci vinohradu mrtvý vinař Ruda Jelínek. Byl zabit jediným bodnutím nože do zad. Kdo vinaře zabil? A proč? Jsou čtyři možné důvody vraždy: závist, zášť, zamilovanost a ziskuchtivost. A tak kriminalista kapitán Otakar Kuba začíná pátrat po člověku, který mohl mít kterýkoliv z uvedených důvodů, aby Rudu Jelínka zabil.

Kniha ale začíná jiným případem, který kapitán Kuba vyšetřuje s poručíkem Vrbou - parťákem z prvního dílu. Tento případ ovšem nijak neozvláštňuje dějovou linii. Spíše jen poukazuje na to, že Kuba se po návratu k policii nefláká a pracuje. Kauza je banální a vyřešena poměrně rychle, samozřejmě z toho důvodu, aby Kubovi nestálo nic v cestě přemístit se znovu do Jihomoravského kraje, kde bude muset odhalit vraha místního vinaře.

Kromě vyšetřování se oba budou potýkat i s problémy v osobních vztazích. Konkrétněji budou oba řešit své vlastní selhání, i když Kuba pouze sám v sobě, jelikož o jeho poklesku kromě něho a dotyčné nebude nikdo další vědět, na rozdíl od Vrby, u kterého spadne klec v podobě manželky, které došla trpělivost. Kubovy výčitky ovšem příliš dlouho nepotrvají a už vůbec mu nezabrání v tom znovu pokukovat po opačném pohlaví.

Z počátku to vypadá, že příběh i samotné vyšetřování bude povedenější než v prvním díle, ale nakonec se ukáže, že jde o standard Fojtové, který od začátku této série udržuje. Odhalení vraha není ničím zajímavé. Opět nečekejte žádné napjaté situace. Vyšetřovatelé tak nějak musí vařit z vody, protože nemají prakticky žádné důkazy.

Zajímavější je snad pouze příběh, který se za celým tímto činem skrývá. V knize máme možnost nahlédnout na něho hned z pohledů několika osob, které postupně odkrývají svou minulost a dávají tak nahlédnout i do svých pocitů. Různé verze jednoho příběhu vás ujistí v tom, že nic není černobílé a vždy je potřeba vyslechnout si názor všech zúčastněných (a nemusí se zrovna jednat o vraždu).

Co napsat na závěr? Snad jen to, co bylo uvedeno už u Tramínu s příchutí krve, a co Ryzlink ostrý jako nůž potvrzuje. Vinařská krimi je oddechovou verzí krimi příběhů, která milovníky vína rozhodně neuspokojí a příznivcům zmiňovaného žánru bude dle mého názoru připadat jako hodně slabý čaj.

Věra Fojtová: Ryzlink ostrý jako nůž
Série: Vinařská krimi (2.)
Nakladatelství: MOBA