Recenze: DVOJÍ TVÁŘ (Kathrin Lange)

a nehlučné tlapy se ohnaly
vlčí dráp proklál mé nemocné srdce.

Jelen, němý svědek tajemství mých,
stín rychlý zahlédnout stihl
blanitými křídly posel se mihl
a překryl mé tělo smrtí chladnou jako sníh.

Když se patnáctiletá Kim seznámí se záhadným a přitažlivým Lukasem, nemá ani tušení, že chodil s její starší sestrou Ninou, kterou před dvěma lety našli mrtvou – s třpytivou vážkou na obličeji. Kim se do Lukase zamiluje. Neustále ale pochybuje o tom, zda mu může důvěřovat. Ve chvíli, kdy chce na svoje obavy zapomenout, zmizí další dívka. Rozum jí napovídá, aby byla opatrná… Co když je ale všechno jinak, než si myslí?

Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2013
Vydání originálu: 2012
Žánr: Literatura světová, Thrillery, Young Adult
Orig. Název: Schattenflügel

Dvojí tvář patří do žánru Young Adult a já už tak nějak vím, co očekávat. Není to přímo můj žánr, protože ke mně spíš patří New Adultky, ale taky si na něm ráda smlsnu. Když jsem v Levných knihách tuto knihu uviděla, první, čeho jsem si všimla, byl právě nápis Young Adult. Anotace vypadala velmi slibně a po kontrole na databáziknih mi bylo jasné, že většině čtenářů se to docela líbí. Takže to nebude až takový propadák, ale i přesto jsem zůstávala obezřetná s ohledem na to, že jde o německé prostředí, ve kterém se díky knize čtenář ocitá. A to mně osobně moc nesvědčí, ale tady mi to nijak nevadilo, až na typická německá příjmení.

Až do sedmdesáté stránky jsem si říkala, že je to slabší, než povedené knihy tohoto žánru. Čtení mi přišlo takové trochu nezáživné až na pár textů, kde se opravdu něco dělo. A pak se do toho začal víc a víc zamotávat Lucas, který taky nebyl extra zvláštní... Tedy do té sedmdesáté stránky.

Bříškem palce si to místo ohmatal a ostře se přitom nadechl mezi zuby. "Dokážu to ovládnout," zašeptal. "To ti slibuju!" A zmizel ve tmě.

Ale abych začala od začátku. Jak vypráví Anotace, tak Kim je případ pro psychiatra. A to ne proto, že by byla blázen, ale protože jí před dvěma lety přišla o sestru. Tedy, někdo ji zavraždil. Vrah stále běhá na svobodě a tak není divu, že je Kim nedůvěřivá a snaží se nezapojovat do společnosti. Má kolem sebe i dvě kamarádky, které nejsou moc sympatické. Ale jsou reálně vypsané, takže jsem za ně byla ráda.

Sama Kim je trochu zvláštní, ale připisuju to stresu a pubertě. Taková hrdinka, která sice moc nezaujme, ale ani asi nezklame. Nepřijde mi ničím neobyčejná. Její líčení vzpomínek na Ninu ve mně nevyvolalo pomalu žádné emoce, spíš zvědavost, takže pokud čekáte, že budete plakat jako želvy, tak tohle není ten styl. Kim už je přeci jen z toho trochu venku a snaží se vše brát s nadhledem...

Autorka nezahlcuje čtenáře spoustou hrdinů, ba naopak dává možnost ty vybrané hrdiny poznat a pátrat po vrahovi spolu s ní, protože to je cílem celé knihy. Díky tomu získávají reálnější nádech a na konci knihy máte pocit, že je skutečně znáte a klepete si na čelo, jak je možné, že jste přehlídli cenné indicie, které vám autorka házela pod nohy jako klacky.

Kniha je s ohledem na věk čtenářů nenásilná. Žádná brutalita, která by někoho zasáhla nebo pitvorné vysvětlování vraždy. Ne, ne, tohle není detektivka, ale teenage thriller, kterému bohužel z počátku trvá, než svého čtenáře zaujme nějak víc a vtáhne do děje. I když samozřejmě jde i o romantiku, ta je v žánru young adult běžná a velmi oblíbená. (Nečekejte však nic erotického, to byste museli zabloudit do jiných knih.)

"Řekla ti, že jí máš dát pokoj!" Lucasův hlas zněl klidně, ale Kim v něm vycítila chlad, z ekterého jí přeběhl mráz po zádech. Kluk na Lucase překvapeně zíral. Pak zamrkal, jako by viděl dvojitě a dělalo mu námahu zaostřit. "To je tvoje holka? Aha... No jasně. To je mi líto, kámo." A zvedl ruku, ay se bránil proti Lucasově pěsti, která se mu výhružně vznášela přímo nad nosem.

Ale když se konečně něco začne dít, čtenář má problém Dvojí tvář odložit. Není divu, že jsem podezírala každého, kdo se kolem Kim mihl. Nejvíc z nás asi podezírá podivného Lucase, ale já si nebyla jistá ani těmi jejími kamarádkami a dokonce ani nevlastním otčímem, se kterým vycházela velmi dobře. A to se mi na tom právě líbilo. Možnost tápat ve tmě plné ostrých hran a při tom být v naprostém bezpečí domova. :o)

Co je na knize zvláštní nebo mi vadilo? Hlavní hrdinka Kim si nevzpomene na mámu, když ji potřebuje, ale na Johanu, což je matčino jméno. Její matka je v nemocnici, protože má v nohách šrouby a je důležité, aby o ni někdo pečoval. A tak Kim hlídá doma její bývalý přítel, ovšem za Johanou nejezdí a když se něco stane, dostaví se Johana sama, namísto aby za ní zajeli oni. To mi přišlo trošku komické. :o))

Konec této knihy je opravdu bravurný. Autorka vše skvěle vysvětlila. Její vrah se mi neskutečně líbil, protože to bylo chytré a kreativní. Precizně vytvořený vrah, kterého čtenář ocení. Takže na to, že to byla young adultka, si na konci dala autorka opravdu záležet. Jinak byla kniha opravdu čtivá, plná tajemství, nějaké té romantiky pro patnáctileté a nedůvěry ke všem a všemu. Atmosféra se do mě vlila sice až v půlce knihy, ale za to se tato jednohubka dala smlsnout ani ne za pár hodin s dobrým pocitem a úsměvem na rtech jsem knihu i zaklapla. :o)

Česká je absolutně nic neříkající. Po přečtení knihy se mi vůbec nelíbí a nehodí se mi to k Dvojí tváři. Očekávala bych něco vhodnějšího, stačilo by namísto hloupé, nicneříkající květiny dát nějaký jiný symbol. Jistě by nakladatelství na něco přišlo. A co se týče originální obálky... tak ta je lepší než česká, i když to zavání infantilností, ale přece jen... je to Young Adult tvorba. :o)