Recenze: NENÍ CESTY ZPĚT (Tim Weaver)

Angloamerická jízda plná vzrušujících okamžiků

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji nakladatelství Mystery Press.

Mystery Press na FB.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Pro Davida Rakera; soukromého specialistu na pátrání po pohřešovaných osobách to měla být pouze doba rekonvalescence na anglickém venkově.  Po vážném zranění, které ho málem stálo život, se z Londýna přestěhoval do domku po rodičích, aby se dal postupně zase dohromady. Není zde ale sám. Společnost mu dělá bývalý policista Healy, který zažil pád na pracovní i osobní dno a nedokáže se s tím vypořádat, což dává dost často nelibě najevo.

Mezi těmi dvěma je zvláštní vztah. Nejsou to parťáci ani kamarádi. Tak trochu to vypadá, jako by na sebe zbyli, přestože je každý z jiného těsta. Oba mají šrámy na duši, ale ani jeden tím hlavní příběh nezatěžuje, což je na jednu stranu plus, ovšem na druhou s tím můžou mít někteří čtenáři stejně jako já trochu problém. Objevují se tu jména a naťukávají se události, které tomuto jejich podivnému soužití předcházely, ale které nejsou dále rozvedeny, natož vysvětleny. Na samotný děj to vliv nemá a není to pro něj podstatné, takže skutečnost, že se jedná o čtvrtý díl série ničemu nebrání. Ale pro utvoření celkové představy, pochopení souvislostí a hlubšího poznání postav mi toto scházelo. To samozřejmě ale není chyba autora či knihy jako takové.

Jak už jsem zmínila, s hlavním hrdinou se život nemazlil a naložil mu toho na bedra dost. Přesto není tím zahořklým typem hrdiny, který je v posledních letech tak často a s oblibou v thrillerech a detektivních sériích vykreslován. A podobný profil nesplňuje ani Healy, i když se k němu rozhodně více přibližuje. Za to, co popisovaným hrdinům ve zmiňovaném žánru prochází, on tvrdě platí, což je příjemná změna. Může se zdát, že v tomto díle nesehraje moc velkou roli a jeho krátká přítomnost není pro knihu zrovna zásadní. S odstupem ale zjišťujete, že jeho nenechavá povaha a nutkání strkat nos kamkoliv, kde se objeví mrtvola, není tak úplně od věci. A tak se začínají odvíjet dva údajně nesouvisející případy. Healy se snaží čmuchat kolem mrtvoly neznámého muže, kterou vyplavilo moře, zatímco David váhavě přislíbí pomoc své někdejší přítelkyni, které před pár lety zmizela sestra s rodinou.

V knize se objevuje jak ich-forma, tak er-forma a také retrospektiva, která je v tomto žánru už oblíbeným způsobem rozplétání příběhu. Zde je těch pohledů do minulosti na rozdíl od jiných knih mnohem méně. Bylo skvělé sledovat promyšlenost příběhu, kousek po kousku ho skládat jako puzzle a zjišťovat, že nic není náhoda. A tím mám na mysli hlavně zdánlivě nepodstatné detaily, které vám zpětně zapadnout přesně tam, kam mají. Nejsou zde žádné těžkopádné náhody, hluchá místa a oslí můstky, kterými by si autor pomáhal v pokračování.

Velice oceňuji, že Weaver vždy stručně připomíná podstatné informace z vyšetřování. Pomáhá tak čtenáři neztratit se, oživit si to důležité a zbytečně nelistoval zpět. To je za mě rozhodně plus, protože při tom množství postav a událostí se může stát, že vám některé věci jednoduše vypadnou z hlavy. I tak ale musíte být stále v pozoru, aby vám nic neuniklo. Nedoporučuji knížku číst po kouskách či ji často odkládat, jinak hrozí, že začnete přicházet o souvislosti.

Autor si mě získal také atmosférou, kterou knize dokázal vdechnout. Díky ponurému, často větrnému a deštivému anglickému počasí, mi tento román připomínal bezútěšná severská díla. Nebylo to pouze tím. To by samo o sobě nestačilo. Pokud k tomu ale přidám opuštěné polorozpadlé domy, které hlavní hrdina tak "rád" prohledával, a završím to umem vybudovat napínavé, někdy až téměř strašidelné okamžiky, úspěch se dostaví. A možná ani nebudete vnímat, že se Weaver v těchto popisech občas trochu opakuje. Obecně jimi ale umí probudit vaši představivost, dialogy a přirozenými gesty naopak vaše emoce. Budete mít pocit, že jste opravdu na daném místě společně s Davidem, že cítíte, vidíte a slyšíte to samé co on.

A po napínavých chvilkách přijde v polovině knížky akce, zvrat v ději a od té chvíle se už hlavní hrdina nezastaví. A vy také ne. O množství akce a dalšího dobře nadávkovaného napětí rozhodně není nouze. Děj postupně nabývá ostřejších obrysů, na povrch vyplouvají spojitosti i viníci, a přestože možná tušíte, nenechte se zmást. Kdykoliv budete mít pocit, že teď už víte, nebude tomu tak. Dokud nebudete úplně na konci, nebudete vědět všechno. S každým odhalením se totiž vyrojí další otázky a nesrovnalosti, které budete chtít rozklíčovat. Nic z toho ale není uměle nastavováno. Vše to jsou dopředu promyšlené tahy.

Nejspíš není potřeba dodávat, že vám knížku doporučuji. Osobně jsem byla opravdu příjemně překvapená. Není cesty zpět mi v rámci svého žánru přineslo zase něco nového. Ať už se to týká určitostí ve stylu psaní, zvoleného tématu, nebo jeho zpracování. Ze závěrečného poděkování jsem zjistila, že tenhle díl je oproti jiným odlišný. Vymyká se. Autor chtěl zkusit něco nového, a i když nemám srovnání, myslím si, že tento odklon se mu povedl. Takhle nějak by měl povedený detektivní thriller vypadat.

Obálka Jana Matoška je hodně podobná originálu. Odlišuje se jen v detailech a zvolených barvách. Ta původní působí více chladně a zlověstně, i přesto se mi ta česká, snad právě kvůli barevné skladbě a zvolených odstínů líbí více.

TAJEMSTVÍ POHŘBENÁ CELÁ DESETILETÍ ZNOVU OŽÍVAJÍ…

Měl to být skvělý večírek, jenže když Emily Kaneová dorazí ke své sestře Carrie, objeví jen prázdný dům. Večeře se vaří na sporáku, televize je zapnutá. Carrie, její manžel a dvě dcery jsou pryč.

Policie nad záhadou brzy zlomí hůl, a tak Emily nezbývá než se obrátit na svého bývalého přítele Davida Rakera, který se specializuje na pátrání po nezvěstných osobách. Někdo má totiž evidentně zájem na tom, aby se na její sestru s rodinou rychle zapomnělo.

Pavučina klamu a zlověstných tajemství obestírající celý případ rychle pohltí i Rakera, a ten záhy zjišťuje, že by se snadno mohl stát další z řady obětí, které si za celá desetiletí tahle obrovská lež vyžádala.

Tim Weaver: Není cesty zpět
Název originálu: Never Coming Back
Série: David Raker (4.)