Recenze: FROST (Oskar Fuchs)

Akční masakr ve velkém stylu podle Oskara Fuchse!

„Oba jsme dospělí a také dobře víme, kdo byl předlohou pro onoho mága. Jeho sexuální eskapády miluji.“  (Str. 155)

Horká novinka z nakladatelství Epocha, která rozhodně dokáže rozpálit. Měla jsem trochu obavu, že to nebude přesně podle mého vkusu, ale autor mě mile překvapil. Sepsal rychle ubíhající oddechovku, která zpestří dva večery. Jelikož je kniha čtivá a útlá, hrdina vtipný a zajímavý a děj nebezpečně chytlavý, tak není, na čem by se čtenář zastavil. Vše plyne v akčním duchu a je vidět, že autor nad svým dílem nezaváhal a zná jeho kvality.
Důvtipný styl psaní v ich-formě je spíše autorovou zbraní, se kterou skvěle zachází, než obyčejným příběhem. Oskar Fuchs plně využívá své slovní zásoby, neustále překvapuje čtenáře svými znalostmi a zajímavostmi, které do děje vkládá. Dynamické texty působí jako vyprávění macha, který si chce hrát na přečůrávání se svými magickými kolegy a vždy vyhrává. Zavání to chlupatou hrudí a plným zásobníkem? Ano, ale Frost je typ hrdiny, kterého budete zbožňovat nebo vás jednoduše sejme.

„Nemá kozy, ani soucit,“ zhodnotí její počínání, „je to Alfa na svým místě.“  (Str. 73)

Frost nemá zrovna  nejoriginálnější námět. Dravost, osobitost a překvapivé momenty tento fakt poměrně hladce smažou. Už na začátku příběhu se Frost rozvaluje s nahou dívkou v posteli, což je takové už lehce okoukané. Autor se nechal inspirovat a vypůjčil si také něco málo ze scénáře filmu Noc v muzeu. - parádní akce, kterých si čtenář zažije mnohem víc než by čekal. ,o)

„Co to bylo?“ chce vědět Naty s rukama přiloženýma na uši. „Asi mamut,“ odpovím znechuceně.  (Str. 20)

Zikmund Frost (pro kamarády Sigi) je duší trochu nadržený pubescent (jak na boj, tak na ženské). Inteligentní, vtipný, sebevědomý mág se zkušenostmi. Osobnost, kterou by se někteří muži chtěli stát. Ženy by jeho přednosti, jak fyzické, tak i psychické, uvítaly nejvíce, kdyby byl uvázaný na řetěz u jejich postele (ne, že by se mu to nelíbilo a možná už to i ve svém knižním životě zažil, jelikož je samé tajemství). Je tedy nejen úžasný akční hrdina, ale také strůjce sexuálního podtextu celé knihy.

Wolfi, vlk z knižní obálky. Nejlepší přítel člověka. Nejvtipnější zvířecí hrdina, o kterém jsem měla možnost číst. Jeho neznalost je úchvatná a spolu se štěněčí hravostí přináší do děje svěžest a upřímnost.

Hrdinové jsou velmi dobře sepsaní. Lze je snadno odlišit. Každý má své kouzlo a charakter. Čtenář nemá šanci se ztratit, protože díky skvělým popisům je před sebou doslova vidí, cupitá za nimi a snaží se s nimi držet krok, aby mu neuniklo dynamické dobrodružství.

Když už tak hezky nastavuje v rámci šedesát devítky ten svůj luxusní zadek, využiju toho. (Str. 99)

Děj se odehrává v České republice, což ne každý přijme s radostí, ale i já, ačkoliv dávám přednost akci, odehrávající se mimo tuzemsko, jsem to ocenila. Autor podle všeho vylíčil místa, která zná a připadají mu lákavá - jejich atraktivitu dokáže přednést i čtenáři, který si uvědomí, že by si vlastně hlavního hrdinu ani v jiném prostředí představit nedokázal. Jednoduchá linie by možná čtenáře nudila, kdyby ji ovšem autor neozvláštnil spoustou šikovných triků. I tak na někoho však může působit jednotvárně, pokud na takové příběhy není zvyklý.

Prvním lákadlem je styl psaní, který neodpovídá začínajícímu autorovi. Knihu jakoby sepsal zpola ostřílený mazák, který ví, jak své čtenáře zaujmout a dodat jim působivý čtenářský zážitek.

Jako druhé naláká/odradí všudypřítomný nádech erotiky, který nepřekáží, neuráží, ale dělá atmosféru jiskrnější. Frost je jen chlap a bylo by smutné, kdyby se za pěknou slečnou neotočil. ,o) K tomu vás potěší/unaví i nějaká ta žhavá scéna, kde se přece jen skóruje. Sice porno klišé, které je v příběhu navíc, ale čert to vem, Sigi si to zaslouží (navíc je to naštěstí krátké) a k téhle odpočinkovce se to hodí, jelikož autor k tomu hrdinu víc než přizpůsobil. Zdá se, že erotika už i u fantasy začíná být běžnou položkou... Zda je to plus nebo mínus, tak to už musí čtenář posoudit sám.

Třetí věcí, na kterou bych chtěla poukázat, jsou nápadité scény a humor akčního hrdiny. Svérázný, originální a někdy natolik drsný, že jsem si říkala, že snad není možné, že čtu oficiální verzi! Beru to jako odvážnost autora, který se nezalekne nad ničím, a rozhodně si toho cením - vy budete taky. ,o) Nic oplzlého neočekávejte, Oskar Fuchs má úroveň a dokáže nejen poškádlit, ale i dát dělovou ránu.

Za čtvrté již zmiňovaná sečtělost, kterou autor při psaní plně využil, je rozhodně výrazným plusem. Z akčňáku se tak stává i malá studnice knižní inspirace a čtenáři zaplesá srdce, když zmíní oblíbeného autora nebo dílo. Knižní bašta, když umí své znalosti důmyslně využívat v textu.

Je potřeba vyzdvihnout také emoce. Ne výrazné natolik, aby udělaly z příběhu román pro citlivé dušičky, ale silné tak, že čtenář vnímá přátelství, strach apod. Záchvěvy jsou přesně tam, kde by měly být a je snadné se jich držet a doplňovat si tak informace o charakterech postav.

A za šesté... Magický šrumec, ve kterém čáry máry létají vzduchem a kouzlí nejpodivnější násilí a nechutné mrtvolky, je poměrně rafinovaný. Milovníci drastických scén si skoro přijdou na své při nepřehnané ukázce masakru. Co by to taky bylo za akční příběh bez proražených lebek a prořízlých hrdel, že ano? Surovost může možná někoho nepříjemně překvapit. Jiný čtenář naopak bude vnímat, že je tam toho zvěrstva ještě málo. (Já chci přídavek!) Ale to záleží čistě na vaší chuti. ,o)

Fantasy příšerkám se meze nekladou, takže od mluvícího vlka narazíte ještě na různorodé druhy magických i nemagických bytostí, které jsou spíše doplňkem knihy. Autor se vyhnul profláknutým potvorám, což je příjemná změna.

Není nouze ani o překvapení. Promyšlenost děje této oddechovky je plně vyhovující. Nic zbytečně složitého nebo jednoduchého. V pěti kapitolách s epilogem na sto pětašedesáti stránkách autor odvedl velmi dobrou práci a připravil čtenáři působivý zážitek, u kterého se budou někteří i červenat.

„Byl vůbec někdo v okolí, s kým jsi nebyl ve sporu?“ (Str. 122)
Co může čtenáři vadit?
Pokud nemáte rádi tyto novodobé fantasy romány, které se nedrží zpátky, asi nebudete nadšení množstvím vulgárních slov a erotiky. Takové scény jsou prakticky zbytečné, jen dotvářejí iluzi erotického románu pro ženy, což není zrovna nejvhodnější strategie, pokud má kniha zaujmout čtenáře běžné fantasy. Krátké porno se dá sice brát jako smělý krok, ale podle mého by bohatě stačil ten sexuální podtext a narážky. Ovšem Frost možná přivede ke čtení fantasy i ženy, které se tomuto žánru vyhýbají.

„Na vlka neštěkám špatně, že?“ chce vědět Wolfi. Otírá se mi o nohu a čeká pochvalu. Povzdychnu si. „Víš, většina psů, když štěká, použije prostě haf haf. Ovčáci fakt nedělaj sieg heil, sieg heil. A to dokonce ani ty německý.“  (Str. 34)

Komu bych dílo doporučila?
Otrlejší čtenáři fantasy nebo ti, kteří rádi s žánry experimentují budou určitě nadšení. Kniha obsahuje všechno, co při odpočinku může čtenář potřebovat. A když budete Frostovi stínem v zádech, třeba se s vámi podělí i o marlborku. ,o))

Slečny áchají, muži přikyvují. Drsňácké, vypovídající o ději a navnazující na parádní dobrodružství.

Válečný mág Zikmund Frost se místo prohánění sukní musí zase jednou věnovat práci pro Organizaci. Což mimo jiné obnáší eliminaci čarodějů a dalších potvor. Někdo na něj ale přichystal podraz. Zdánlivě běžná akce v brněnském pavilonu Anthropos se proto zvrhne v krvavou lázeň. Aby toho nebylo málo, na scénu přichází opravdu mocný hráč z dávné minulosti. V Býčí skále u Adamova tak po staletích opět zní nejen bušení kladiv, ale i zoufalý křik rituálních lidských obětí. Jisté je, že než Frost zjistí, kdo za tím vším stojí, bude muset vystřílet ještě hodně zásobníků. A taky přivolat posily. Naštěstí ví, kde je hledat. Na historickém pomezí Čech a Moravy stával v bažinách hrad Krotenful. A strážil jej někdo, s kým si skutečně není radno zahrávat.

Nakladatelství: Epocha
Edice: Fantastická Epocha
Ilustrace: Žaneta Kortusová