Recenze: SPŘÍZNĚNÉ DUŠE (John Marrs)

Brilantní thriller o lásce, která nemá obdoby!

Za recenzní výtisk děkuji e-shopu Knihcentrum.cz

Horká novinka se poměrně rychle dostala do povědomí čtenářů především díky neobvyklému tématu, přímo vybízejícímu k zamyšlení. Knižní obálka je výrazná a přiláká oko čtenáře, není divu, že knihu jen tak nepřehlédnete. Byla by opravdu škoda tento thriller vynechat ze svého seznamu, protože podle mého je naprosto dokonalý...

Styl psaní v er-formě je velmi čtivý a zobrazuje po sobě jdoucí úhly pohledů pěti ústředních postav. Autor skvěle odlišil různé atmosféry, dějové linie a prostředí, čtenář tak nemá nejmenší šanci se ztratit. Styl psaní je výrazný, nepřehnaný a titul prakticky neobsahuje žádné zbytečné texty. John Marrs střídá úderné kapitoly s napínavými, dynamickými i romantickými a dodává jim působivou příchuť, které čtenář nemá šanci odolat. Přestože autoři obvykle mají surovější a chladnější styl než autorky, John Marrs dokázal vystihnout přesnou hranici a velmi vytříbeně zapracovat jemnost i krutost tak zásadně, že vytvořil dokonalou souhru.

Pět dějových linií čtenáře nezahlcuje. Ba naopak nebudete tušit, kterou byste v danou chvíli četli raději, protože perfektně vygradované napětí autor dokáže přirozeně natáhnout a přejít do jiného příběhu. Každý je svým způsobem pozoruhodný a láká tím, co se v něm odehrává. Zvraty jsou přirozené, ale i přesto šokující. Nic není přehnané, nebudete mít pocit, že se vás snaží prostřednictvím emocí vyšťavit.

Tento thriller je promyšlený do nejmenších detailů. Krásně spletité příběhy nepostrádají emoce, nejrůznější prvky, které je ozvláštňují, ani psychologii - tu především! Se vším si dal John Marrs víc než záležet a opravdu to přináší své ovoce.

Námět je originální v mnoha směrech. Dá se nad ním polemizovat, ačkoliv ta utopie z něj přímo odkapává a každý na něj má jiný názor. Nemusíte mít obavu, že by autor sklouzl ke zbytečně vědeckým frázím, kterými by zahltil text. Nevynechal vůbec nic, ale pojal to velmi svižným a pro všechny srozumitelným stylem, takže danou myšlenku snadno pochopíte a navíc vám vysvětlí všechny postupy, které se devastujícího/brilantního projektu týkají. Nic není jen dobré nebo zlé a právě tuto stránku naprosto úžasně vystihl natolik, že se dá thriller považovat i za dystopický.

Láska je samozřejmě jeden z nejpodstatnějších prvků této knihy. Nedělá z tohoto románu žádnou romantickou hříčku, ale není ani vynechaná. Hranice je naprosto perfektně vystižená, uspokojí muže i ženy a zobrazí šikovně vše potřebné včetně fyzické lásky, která je vyvážená stejným způsobem.

Zmiňovala jsem se o krutosti, protože autorův svět je silně lidský a reálný. Je zřejmé, že se čtenář nevyhne klasickým situacím, se kterými se setkává ve vlastním životě - ať už zblízka či z dálky. Samozřejmě, někdo může mít pocit, že něco je až příliš necitlivé, ale to záleží na vaší povaze. Podle mého je i tato stránka naprosto úžasně vyvážená a dokonale vystihuje pointu, kterou se autor snažil zobrazit... Román samozřejmě není bezduchý, jak jste mohli poznat už z předchozích odstavců. Skrývá skutečnou duši... vlastně ne jednu, hned několik.

Ústředních postav je pouze pět, ale samozřejmě se v jejich příbězích objevují další hrdinové, kteří jsou více či méně podstatní. Nemějte obavu, snadno se zorientujete. Autor se vyhýbá zbytečnému rozvětvování rodin a nezahlcuje vás postavami, které pro děj nejsou důležité. Všechny jsou velmi živé, upřímné a precizně utvořené na základě psychologických profilů. Takové charaktery je opravdu radost poznat, protože doslova oživí během čtení vše, co se jich týká.

Mandy je obyčejná žena, která v životě nemá zrovna štěstí. Velmi si přeje mít svého partnera a s ním založit rodinu. Téměř všechny její sestry už jsou zadané a mají své vlastní rodiny. Ona je nejstarší a manželství se jí nepovedlo. Několikrát potratila a manžel našel svůj dokonalý protějšek a odešel... Mandyin příběh je z počátku takový obyčejný, dlouho netušíte, co se vlastně v pozadí odehrává a jak moc to ovlivňuje vše, co se hrdince děje. Závěr není zrovna jednoznačný. Někdo by rád více, někomu to bude stačit.

Christopher je zřejmě nejpromyšlenější hrdina celé knihy. Autor si musel dát hodně záležet a přečíst na takové luxusní/temné/působivé téma spousty publikací, než dokázal tak výtečně propracovat právě tento jedinečný charakter. Někteří čtenáři pro něj budou mít slabost, jiní budou opovržlivě odvracet zrak pokaždé, když přejde po stránce a přesto všechno... přesto najdou jisté zalíbení a budou užasle zírat nad tím dokonalým koncem, který pro něj autor přichystal.

Jade je nespokojená se svým životem. Jediné, co ji drží, je její spřízněná duše Kevin, který je ovšem až příliš daleko. Nikdy se s mužem, který je jejím dokonalým partnerem, nesetkala. Převážně si píší, protože on je zaneprázdněný prací na statku a ona má svůj zpackaný život, splácení půjček a práci, kterou nemá v oblibě a která měla být pouze chvilkovým řešením. To všechno se však jednoho dne změní a Jade se převrátí svět vzhůru nohama. Ukončení této linie je nostalgické a krásné zároveň...

Nick miluje svou snoubenku. Je o tom skálopevně přesvědčen a nechce podstupovat žádný předsvatební test, který jim má ukázat, že jsou pro sebe stvoření. On to prostě tak cítí. Hlavní hrdina i vy budete velmi překvapení, jakým směrem ho autor ještě zanese a jak moc zamíchá kartami jeho života. Nepochybně jeden z nejobyčejnějších příběhů, který má však své vlastní, velmi působivé kouzlo a silnou myšlenku. Dramatický závěr je od určitého okamžiku už předvídatelný, ale i přesto si jej vychutnáte.

Ellie je nejpodstatnějším člověkem celé knihy, ačkoliv o tom nebudete mít z počátku ani tušení. To jí se týká hlavní pointa, která poukazuje na tom, jak temné stránky v sobě lidé mohou mít, aniž by si to připustili... Někdo bude souhlasit, jiný nebude tušit, na jakou stranu se vlastně postavit. Jasné je, že nic není jen černobílé a sama Ellie netuší, jak moc je hra, kterou hraje, děsivá a stravující... Není jasné, kdo je vítěz a kdo poražený. V tomto případě jsou možná poraženými i vítězi všichni. Báječný závěr, který poukazuje na vše, co se vám autor snažil sdělit, stačí jen pozorovat reakce a vnímat svět, který je tak moc skutečný, až to někdy vážně bolí...

Zobrazila jsem vám pět nejpodstatnějších příběhů a doufám, že natolik, aby vás ohromily a zajaly do svých pout a nikoliv tak moc, abych vám něco prozradila, protože budete mnohokrát překvapení. Budete lapat po dechu, toužit po dalších a dalších. Kniha se stane závislostí a neodtrhnete se až do chvíle, kdy Spojení skrze DNA už nebude k nalezení...

Co na knihu říká Chensie? Jednoznačně dokonalost. Brilantní, temné, luxusní a nádherné propojení mnoha prvků, které si získají náročné čtenáře. Byla jsem doslova pohlcená, obelstěná, zničená i vynesená k oblakům. Pro mě už navždy bude patřit mezi mé top tituly.

Komu bych Spřízněné duše doporučila?
Spletité a působivé příběhy zaujmou především náročnější čtenáře, kteří touží po neobvyklém thrilleru. Pokud jste emotivní, kniha vás sežvýká a vyplivne a vy ji za to budete milovat. V případě, že máte přece jen trochu chladnější přístup, budete se temně usmívat a na těch několik dní, kdy ji budete číst, budete snít svůj sen. Užijte si čtení Prožijte svou jedinečnou šanci na lásku, kterou jen tak nepoznáte!

Perfektní. Poukazuje na čistotu i temnotu lidské duše. Rozhodně přiláká oko čtenáře, takový přebal nemá šanci někde zaniknout.

Existuje někde váš dokonalý protějšek? A co když ho můžete najít díky novému vědeckému objevu? Originální a čtivý thriller Spřízněné duše vás uvede do světa, ve kterém technologie rozboru DNA umí určit, pro koho jste byli geneticky stvořeni. Průlomová metoda hledání ideálního partnera se rozšíří po světě, v databázi je miliarda lidí. Touto cestou ovšem nejen vznikají nové páry, ale dochází i ke spoustě rozchodů. Co to přinese objeviteli genu? A co teprve změněná realita v rukou psychopata? Zdá se, že ani spojení skrze DNA člověku nezaručí štěstí.

Nakladatelství: XYZ - AlbatrosMedia
Žánr: Thriller, Psychologický román
Počet stran: 470