Recenze: ZÁŘIVÁ SVĚTLA VELKOMĚSTA (Jay McInerney)

Autentická generační výpověď

nakladatelství Leda
Leda na FB

Chci zakoupit titul Zářivá světla velkoměsta

Tato generační výpověď je autentickým počinem autora Jaye McInerneye a jedná se o druhé vydání v novém kabátě, které vyšlo u nakladatelství Leda. Poprvé se mezi českými čtenáři objevil román v roce 1994 prostřednictvím nakladatelství Volvox Globator. Spisovatel není žádným nováčkem literární scény, na triku má již pěknou řádku knih a v ČR z jeho bibliotéky jich vyšlo šest. Originální vydání spatřilo světlo světa v roce 1984 pod originálním názvem Bright Lights, Big City.

Popisný styl v du-formě pro náročnější čtenáře zobrazuje nejen atmosféru, ale i myšlenkové pochody a velmi realisticky vás seznamuje s životem ústřední postavy. Popisy jsou takřka až detailní a týkají se nejen poučných informací, ale i těch nepotřebných, které vyprávění dodávají kouzlo. Faktem je, že čtení vás může postupem času zahlcovat a proto jej někteří čtenáři mohou číst s přestávkami.

Ústřední postavu poznáváte snadno dle vyprávění, které začíná, jak jinak, než ve víru velkoměsta. Tedy v klubu pod rouškou tmy, za zvuků hudby a hlavně s drogovým opojením. Snaží se zapůsobit na tu pravou, kterou stále nenachází... A ani s těmi nepravými se mu zrovna nedaří. On je součástí redakce časopisu, ale přesto se stejně jako ostatní cítí sám. Ani se svými přáteli a rodinou se neuvolní. V díle řeší nesnadné rodinné vztahy, které nastaly. Jeho žena Amanda, modelka, se po roce manželství prostě rozhodla hodit jej za hlavu. Jak má žít dál? Jedná o týden, který je pro hrdinu nejpodstatnější...

Děj se odehrává v Americe, přímo v New Yorku. Ukázka toho, jak se lidé tamější generace cítili zmatení a ztracení, je opravdu vytříbená. Psychologické prvky, emoce i propracovaná atmosféra dokážou silně zapůsobit - až natolik, že z ní vycítíte zoufalství a beznaděj, možná až depresi.

Jelikož je vyprávění masivně popisné, dynamika pokulhává. Ale v tomto případě nejde o to, aby dějem hýbala akce. Čtivost omezená nijak není, když se pročítáte reálným životem ústředního hrdiny a poznáváte jeho slabá a ještě slabší místa. Autor se nevyhýbá žádným podstatným tématům a neuhýbá ani před těmi kontroverzními. Líčí je výstižně a realisticky, někdy až na dřeň.

Zobrazení generace 80. let je velmi autentické. S ohledem na propracované popisy do detailů se snadno vžijete do dané doby a budete až překvapení, jak silně reálně na vás zapůsobí.

Komu bych knihu doporučila? Máte-li v oblibě generační výpovědi, věřím, že jako náročnější čtenáře vás potěší propracovaný styl psaní i autorova upřímnost.

Papírová obálka, příjemná na dotek, je plná pestrosti a zobrazuje skutečné velkoměsto. Přesně o to jde, protože i obsah je velmi pestrý.

„… striktně jste dodržovali Tadovu zásadu, že je třeba se neustále hýbat: při každé zastávce jen jeden drink. Tadovým životním posláním je užít si víc než kdokoliv jiný v New Yorku, což obnáší být pořád v pohybu… Jeho zapřisáhlé odmítání jakéhokoliv vyššího cíle, než je vyhledávání požitků, tě ohromuje. Taky chceš být takový. Zároveň si myslíš, že je Tad povrchní a nebezpečný.“

Zářivá světla velkoměsta patří k osmdesátým létům jako jejich generační románová výpověď. Jay McInerney ve své prvotině dokonale zachytil hlubokou proměnu, k níž v Americe došlo během velmi krátké doby: ideály zmizely, Woodstock a protestní pochody jako by ani nikdy nebyly, a místo neklidu a myšlenkového kvasu na univerzitách zajímal novou generaci teď vůbec nejvíc svět módy, bulvární pozlátko, co nejsnadněji vydělané peníze a všechny způsoby, jak je s požitkem utratit. Tehdejší deziluze samozřejmě souvisela s nedávnými změnami: Amerika mnohého dosáhla, ale co dál? Dál už jen kocovina z minulých úspěchů a taky deziluze, že něco se prostě nikdy nezmění.

Poselství románu nabralo do dnešních dnů na síle a v tomto zmatky zmítaném světě je snad ještě aktuálnější než v oněch oslnivých, zářivých osmdesátkách.

Nakladatelství: Leda
Žánr: Literatura světová