Recenze: HYGGE A POLIBKY (Clara Christensen)

Hygge a vnitřní klid!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jota

U nakladatelství Jota vyšla kniha s nádhernou knižní obálkou. Hygge a polibky vyšly pro ně v nejpříznivějším období, jelikož šíří kouzelnou vánoční atmosféru a zabývají se tématem hygge. Co všechno zimní příběh, opředený romantikou, nabízí?

„Hygge a polibky. Porce hygge v každém soustu, pěkně po troškách.“ (Str. 294)

V er-formě minulého času se odehrává čtivé a živě reálně dobrodružství ústřední hrdinky Bo. Autorka prolíná vzpomínání na minulost s přítomností a nechává postavu obávat se budoucnosti. Popisný styl je vyvážený v rámci romantického příběhu a lehce vás ovlivní svou atmosférou.

Počátek je překvapivě dlouhý a rozvláčný. Čte se lehce a tak máte možnost poznat Bo a její život se všemi jejími strastmi i radostmi. Bo je ohledně svého života spíše skeptická. Užívá si, ale povrchně. Chce něco víc. Lepšího přítele, než Bena, který s ní chodí na tajňáka. Lepší práci, která jí dá pocit, že dělá něco, co ji naplňuje. Ještě, že má správnou kamarádku Kirsten... Teprve po odjezdu z Londýna začne to pravé dobrodružství!

Bo je sympatická hrdinka, která se plácá v povrchnosti, ale chce něco víc. Je přátelská, ráda peče a má předpoklady k tomu, aby si ji hygge získalo. Hlavně potřebuje zažít něco kouzelného - což vám bude vyhovovat, každá přeci potřebujeme krásný zážitek a v této knize se ho dočká nejen Bo, ale i vy.

Ben, Boin přítel z práce, je opravdu zajímavý charakter. Takový okouzlující a úlisný zároveň. Není to zrovna nejkladnější postava, ale právě to je na ní zajímavé. Jakým způsobem autorka dokázala vystihnout zrovinka tento případ.

Vedlejší postavy jsou reálné, živé a nijak nezahlcují příběh. Autorka určuje, které mají vystupovat a které naopak musí ustoupit přednějším, takže nemáte pocit, že byste se ztráceli. Každá postava má něco, čím na vás udělá dojem, ať dobrý či špatný, ale není to přehnané. Jelikož v tomto případě mezi podstatné prvky patří atmosféra, tak bylo důležité, aby postavy nebyly přílišně výrazné. Clara Christensen vystihla tento detail na jedničku.

Dějová linie se odvíjí na více místech. První část, která zobrazuje zejména její práci a přítele, se odehrává v Londýně. Popisy nedávají příliš najevo, že se ocitáte právě v onom městě, které mnohé fascinuje. Podstatnější jsou v tomto případě myšlenkové pochody a pocity, které jsou vystižené velmi reálně, až se do Bo vžijete jedna báseň.

Druhá část, pro mnohé očekávaná a zajímavější, se už prostírá v chladnějším prostředí, kde by člověk psa ven nevyhnal. Ale to vůbec nebrání rozvoji krásného přátelství a dokonce i něčeho víc... Chata ve Skangenu nabízí pro určitou část děje opravdu spousty hygge zážitků plných emocí.

Romance se samozřejmě dočkáte, i když se nejedná o ústřední motiv. Podstatnější je v tomto případě život a změna, ke které se Bo dostane díky hygge. Romantická linie je takovým přívětivým doplňkem. Potěší vás, že se nejedná o nic přímočarého, ale naopak jen tak netušíte, jak se vlastně vyvine.

U knih s hygge námětem je nejpodstatnější právě atmosféra, která vás má mrazit a hřát. V tomto případě se autorce podařilo výzvu splnit a opravdu vykouzlit při čtení různorodé, převážně pozitivní emoce. Srdečnost daného románu je asi tím nejsilnějším prvkem, který mě při čtení držel, uklidňoval, zahříval a lákal. Právě díky atmosféře a emotivní stránce vás čtení bude neskutečně bavit a dodá vám hygge atmosféru do duše snadno a rychle.

Někdo se může ohánět tím, že tyto knihy nemají hlubší myšlenku či hodnotu, protože jsou odpočinkové. Ve světě, kde stres hraje prim, bych řekla, že právě knihy, které vás dokážou takhle uklidnit a navodit pohodovou atmosféru, patří mezi hodnotné a je potřeba mít doma minimálně jeden příběh, který vám zklidní tep a dovolí vám žít zas o něco déle. :) Hygge a polibky vám život rozhodně krásně prodlouží!

Závěrečná část, kdy se hrdinka zajímavým způsobem mění a vystupuje ze zajetých kolejí je nejpodstatnější. Změní se toho spousty a autorka vás dokáže udržet při čtení. Na konec vložila takovou sladší tečku, která by se možná hodila spíše do těch typických romantických slaďáren, ale v tomto případě to působí velmi mile a já se při čtení nemohla přestat široce usmívat, jak to na mě zapůsobilo.

Kniha je především čtením pro ženy, romantičky i čtenářky, hledající vnitřní klid. Oddechová četba do sněhových závějí, i letních paren, kdy potřebujete osvěžit a především v době, kdy potřebujete zkrátka relaxovat!

„...Hygge je vlastně to, co my Dánové děláme v zimě. Trávíme čas doma v útulném prostředí, s přáteli nebo s rodinou a snažíme se neřešit počasí.“ (Str. 172)

Co na Hygge a polibky říká Chensie? Můj první hygge román byla Kavárna v Kodani, překvapivě mě uklidňoval a líbil se mi. A tak jsem zkusila Hygge a polibky a právě tato kniha mi dala pocit, že romance na téma hygge jsou pro mě tím pravým ořechovým. Uklidní, zahřejí a okouzlí. Dodají mi vše, co potřebuju a já naprosto miluji tu kouzelnou atmosféru, kterou mi čarují před očima jako mlhu. Chci se v ní ztratit. Hygge a polibk y jsem si zamilovala, i když mi vadil delší začátek - byla jsem totiž nedočkavá.

Knižní obálka je ve starším stylu, takové na dotek plátěné se dělali především kdysi a já tím byla okouzlená. Vyvléká se tak z klasických knižní obálek a dává najevo, že příběh bude svým způsobem jedinečný. Na druhou stranu je pravda, že pro čtenáře, kteří si na knize hlídají každý škrábaneček či otisk, bude péče o něco složitější než je při titulech s přebalem. Ohledně ilustrace není, co vytknout. Jednoduchá, plná magického poklidu na první pohled přiláká oko čtenáře. Navíc nápis při světle hází odlesky, což si mě získalo.

Když se životní plány začnou párat jako svetr, je čas na změnu.

Šestadvacetiletá Bo byla vždy pečlivá a opatrná. I přesto se v práci dočkala výpovědi pro nadbytečnost a životní plány se jí teď začínají párat jako nepovedený svetr. Bo horečnatě shání nové zaměstnání, ale kamarádka Kirsten ji přesvědčí, aby spolu odjely na dovolenou, na chatu její matky postavenou na nejsevernějším cípu Severního Jutska. Bo se zastydí, že o tomto dánském kraji nikdy neslyšela.

„Jaké tam bude počasí?“ zajímá se Bo, zatímco hledá na webové stránce aerolinek letenky. „Mizerné,“ odvětí Kirsten věcně. „Londýn je proti Skagenu středomořské letovisko. A teď v listopadu je tam patnáct hodin denně tma. Ale do Dánska se přece nikdo nejezdí opalovat. Potřebuješ změnit prostředí, oprášit ze sebe pavučiny. A věř mi, ve Skagenu to bude hračka. V tom domě je útulno, i když se venku nedá vydržet, a kromě toho nikdy nevíš, koho dalšího tam můžeš poznat.“

Pár dalších kliknutí a už není cesty zpět. Život Bo začne nabírat docela nový směr.

Kniha pro čtenáře ze všech koutů světa, kteří umějí ocenit dánské umění hygge.

Nakladatelství: Jota