Recenze: MÁ SESTRA A DALŠÍ LHÁŘI (Ruth Dugdall)

Napínavý thriller plný surové reality!

Za recenzní výtisk děkuji  Dobrovský
Knihkupectví Dobrovský Beta na FB

Chci zakoupit tento titul v eshopu Knihy Dobrovský!

Anglická autorka Ruth Dugdall není v České republice příliš známá, ale věřím, že se to brzy změní. Její thriller Má sestra a další lháři, který nedávno vyšel u nakladatelství Mladá Fronta, je neskutečným čtením. Autorka dává silný důraz na přirozenost a realitu, kterou vás doslova lapí v pasti vzpomínek a surového dění. Chcete znát více? Ráda vás navnadím ke čtení, které jsem nemohla dát z ruky.

Styl psaní je čtivý a dynamický. Nic, co by zadrhávalo. Je vidět, že Ruth Dugdall je zkušená autorka a ví, jak navodit tu správnou atmosféru. Ví, co si může dovolit, když postupně předkládá indicie a spletitě zobrazuje děj. Radost číst, především, pokud rádi objevujete zajímavé informace postupně a těší vás, když se před vámi odvíjí dvě dějové linie. Tak to totiž je. V ich-formě se odehrává nejen přítomná linie, ale také nahlížíte do minulosti. Nemusíte mít obavu, že byste se neorientovali. Autorka vše velmi dobře odlišila a navíc na vás myslelo i nakladatelství. Pasáže z minulosti jsou vyobrazené odlišným fontem písma.

Ocitáte se v léčebně, kde leží sedmnáctiletá Sam a umírá. Je už jen kost a kůže. Lékaři bojují o její život, snaží se ji přesvědčit, aby řádně jedla, ale ona jejich snahy bojkotuje. Jaký k tomu má důvod? Zatím vůbec netušíte, ale postupně se před vámi díky snahám terapeuta Cliva začíná rozprostírat její minulost...

Šestnáctiletá Sam žila běžným životem. Měla milující sestru i rodiče, ale vše se zbořilo v den jejích narozenin, kdy se její sestra Jena naštvala, protože dostala jako dar její oblíbený fotoaparát. Po hádce odešla z domu a když ji našli... Stalo se něco hrozného. Něco, z čeho se Sam těžko vzpamatovává. Realita na ni padá jako těžká deka a vzpomínky na ni působí ještě hůř.

Prostředí léčebny je surově zobrazeno, ale autorka nezachází do nepříjemných detailů. Pokud tedy nemáte v oblibě knihy z lékařského prostředí, nebudete tím zasaženi. Snadno se vžijete. Navíc Sam vás seznámí s ženami, které jsou vychrtlé na kost stejně jako ona a tak nahlížíte do tématu, které se na literární scéně rozebírá minimálně. Anorexie není tím nejpodstatnějším, ale rozhodně se o nemoci dozvídáte netušené informace a některé jdou až na dřeň. Mohou vás zaskočit. Zapůsobit na vás tak, že budete se svým tělem spokojenější, protože ta nemoc opravdu dokáže člověka silně změnit a Ruth Dugdall vše působivě shrnuje. Tohle téma není nejpodstatnější, jedná se o vedlejší, avšak propracovaný prvek.

Mezi ty nejdůležitější je postupné odhalování minulosti. Co se vlastně stalo? Proč je Sam na dně svých sil a vědomě se snaží zemřít vyhladověním? Mohu říct, že už od začátku se kniha čte velmi dobře a to napětí postupně stoupá. Nikde žádný zádrhel, který by rušil dynamiku a napínavé odhalování.

Všemu napomáhají velmi uvěřitelné a živé charaktery, které jsou schopně sepsané. Máte pocit, že takoví hrdinové někde na světě žijí a že se skutečně setkáváte s lidmi, kteří bojují o svůj život. Psychologie je v příběhu krásně zobrazená. Nejedná se přímo o psychologický román a přesto v něm jsou silné prvky, které potěší i náročnější čtenáře.

Během čtení se dozvídáte spousty informací, ale rozuzlení v závěru je příjemně a příhodně zarážející. Vše zapadá do sebe. Šokující vyvrcholení, ke kterému příběh směřoval, je v rámci příběhu perfektní. Nic, co by bylo nadnesené a méně uvěřitelné, autorka hraje po celou dobu na reálnost a přirozenost, čímž se Má sestra a další lháři stává čtením, od kterého se neodtrhnete.

Máte rádi thrillery? Jelikož je příběh spíše o ženách, tak bych určitě doporučila čtení především ženám, ale pokud má zájem čtenář nahlédnout do duše žen, tak proč ne. Věřím, že se mu zalíbí. Jestli vás nalákala anotace, stejně jako mě, myslím, že není důvod váhat. Spisovatelka svou knihu oživila natolik, že se pro vás stane nezapomenutelnou...

Co na Má sestra a další lháři říká Chensie? Thrillery mám ráda, ale jsem ohledně nich hodně vybíravá. V tomto případě mě zaujala nejen anotace, ale i knižní obálka. Začetla jsem se překvapivě rychle a hodně na mě zapůsobilo napětí, které se mě drželo po celou dobu čtení. Jelikož jsem se do příběhu opravdu vžila, prožívala jsem se Sam nejrůznější vzpomínky i přítomnost a byla jsem doslova lapená. Takové čtení mám nejraději. To, které mě lapí a nepustí ještě dlouho po dočtení. Myslím, že tohle je ten správný příklad. Abych se vyjádřila k závěru... No, za mě páni! Nečekala jsem to, ale jsem hodně spokojená. Pokud Ruth Dugdall v ČR ještě něco vyjde, budu mezi prvními, kdo po jejích románech sáhne.

Je Silvestr a sedmnáctiletá Sam umírá. Leží v nemocnici v posledním stadiu anorexie a nemá vůli k životu. Před rokem a půl její starší sestru Jenu napadli tak brutálně, že utrpěla poranění mozku a ztrátu paměti. Policie příklad nevyřešila, a tak si Sam začala hrát na detektiva a pokoušela se ze sestřiných vzpomínek poskládat, co se té strašlivé noci stalo. Narážela ale jen na další a další tajemství a teď se cítí zrazená, bezmocná a osamělá. Samin terapeut Clive se ale s takovým koncem nehodlá smířit. Když do nemocnice dorazí pozůstalost po Samině matce včetně krabice fotografií, uzavře s dívkou dohodu: pokud nechce, aby jí nechal násilně podat nitrožilní výživu, musí postupně o každé fotce čtvrt hodiny mluvit. Clive doufá, že když se Sam postaví své minulosti čelem, bude to pro ni dobrou terapií. Jenže cesta k uzdravení je nebezpečná. Sam totiž nelhala jen svým lékařům – skrývala temná tajemství i před sebou samotnou.

Nakladatelství: Mladá Fronta
Žánr: Thrillery
Počet stran: 360