Recenze: POSLEDNÍ ČÍSLO (Hayley Barker)

Krutý a promyšlený fantasy svět

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský
Knihy Dobrovský na FB

Jako každý milovník fantasy mi neunikla kniha Poslední číslo, která pojednává o propracovaném fantasy světě s nerovnými podmínkami pro život lidí. Ačkoliv se jedná o debut spisovatelky Hayley Barker, rozhodně si na knize smlsnete a tento surový, dramatický a místy až drastický příběh si skutečně prožijete s nadšením.

Příběh se odehrává v ich-formě ze dvou úhlů pohledů ústřední postav. Dějová linie se v některé chvíle spojuje a tak máte možnost prožít tu samou událost prostřednictvím různých osob. Popisy jsou o něco rozvitější, než je u běžných knih. Jelikož se jedná o fantasy, tak jste zvyklí, že romány mají vyšší počet stránek a určitě vám to vůbec nevadí. S ohledem na děj je pochopitelné, proč se autorka nevyhýbá ani zmiňování určitých detailů. Jsou pro děj a postavy potřebné, navíc je téma natolik působivé, že i vy sami po nich budete prahnout a nějaká ta stránka navíc vám rozhodně vadit nebude.

Začátek je pozvolný. Na text se chcete i musíte soustředit, protože představování prostředí i hrdinů se neobejde bez šokující složky. Na jedné straně blahobyt, na druhé bolest a samota. Otrok versus pán. Na první pohled se od sebe tak výrazně liší, až vám to vezme dech. Je důvod, proč je kniha obsáhlá. Autorka se vám pokouší zprostředkovat náhled do naprosto fantastického, leč drastického světa, který budete milovat i nenávidět.

Zatímco Hošiko patří mezi nejnižší z nejnižších, protože je Drek, tak naopak Benedikt se svou rodinou patří mezi nejvyšší z nejvyšších. Sociální rozdíly obou hrdinů jsou surově vyobrazené a to až tak působivě, že vám přechází po zádech mráz.

Hošiko, patřící mezi Dreky, totiž nemá na růžích ustláno. Zažívá spíše peklo a každý den v manéži může přijít o život, když po ní principál Silvio vyžaduje horší a horší kousky.

Silvio nemá emoce a je neskutečně hrubý i na malé děti. To se může stát kamenem úrazu pro citlivější duše, které tuto bezbřehou brutalitu nesnadno snáší. Navíc v případě, že vám špatné zacházení s dětmi vadí, si knihu můžete protrpět, protože je napsána stylem, který se vám dostane pod kůži.

Námět je založený na (ne)rovnoprávnosti společnosti. Poukazuje nikoliv na chudé a bohaté, ale na mocné a důležité, zatímco na druhé straně jsou postradatelní a zbyteční Drekové. Tyto rasy od sebe nejsou nijak výrazně odlišené, což je dle mého příhodný záměr a impuls k zamyšlení nad naší společností. Dalším tématem, jež se podrobilo rozboru v knize, je zacházení s dětmi. V tomto případě se autorka mohla nechat inspirovat zacházením se zvířaty v cirkusech, což je také velmi diskutované téma, a pojala to velmi surově. Jak jsem vás informovala, Heyley Barker si rozhodně nebere servítky. Drekové jsou zkrátka otroci bez možností změnit svůj život a musejí se té příšerné nespravedlnosti poddat... Jako další téma bych ráda zdůraznila onen cirkus. Představení této instituce je silné a opravdové, ač se jedná o fantasy. Hayley Barker zkorigovala realitu s fikcí tak šikovně, až  ve vás vyvolá neskutečné reakce...

Nic nehraje na srdceryvnost a emoce, ačkoliv k tomu námět přímo vybízí. Spisovatelka nemá touhu vás rozbrečet, spíše vám drasticky v rámci young adult zobrazuje hrůzný svět, který vymyslela. City na vás ale samozřejmě působí výrazně, především pokud jste citlivější čtenáři, tak budete jednotlivé fáze hodně, opravdu hodně prožívat.

Celý příběh Bena a Hošiko je dramatický, ačkoliv první polovina je o něco méně dynamická a spíše pobízí k zamyšlení, zatímco ta druhá už vás přichystá na velké finále. Je vám jasné, že tohle nemusí dopadnout dobře a jelikož se do hrdinů snadno vžijete, tak jim budete držet pěsti. Poslední číslo je prvním dílem fantasy série, takže v tomto případě si musíte počkat na pokračování. Naštěstí to neskončilo tak, že byste přímo trpěli, ale pokud vám bylo téma blízké, rozhodně budete chtít víc!

Co vám může vadit je jistá rozvláčnost. Já ji také nemám moc v oblibě, ale s ohledem na zajímavý námět a ponoukání k zamyšlení mi to přišlo vyvážené a čtivé i přesto. V tomto románu mi ta rozepsanost nepřijde jako nějaká vada, spíše nutnost. Bez některých pasáží bych se rozhodně neobešla, ačkoliv nepatřily mezi nejakčnější a spíše zvolna cosi vysvětlovaly.

Máte rádi fantasy? Chcete se podívat na nový svět a rozšířit si obzory? Pak na nic nečekejte. Poslední číslo je originální young adult, na které vás nejspíš žádná recenze nepřipraví... Všechno si na vlastní kůži musíte prožít samy a věřte mi, nebude to nic pro slabší povahy cílových čtenářů.

Co na Poslední číslo říká Chensie? Cirkusy nemám v oblibě. Snad proto jsem po téhle knize sáhla. Námět mě hodně zaujal a netušila jsem, jak se autorka postavila ke zpracování. Smutná jsem rozhodně nebyla. Počátek mi dal možnost se nad tím vším zamyslet, přilnout k životu postav. Poté začalo vzrušující období. Jako člověk, který nesnese špatné zacházení s dětmi, to pro mě byla opravdu výzva. Některé ty části se mi četly špatně. Nehrálo se na emoce, protože tohle všem Čistým přišlo normální... a tak to také autorka z části podávala. Hrdinové si získali mé sympatie. Vnímala jsem skrze ně spousty emocí a teda... ano, bylo to drsné. Chvílemi jsem si připadala jako lapená tím vším šílenstvím, nespravedlností a nepochopením. Naštěstí díky žánru ya to nebylo tak drastické, abych podlehla úplně, ale obávám se, že na mladší čtenáře to tedy rozhodně silně zapůsobí. Nejsem cílová čtenářka, ale i mně to takhle teda stačilo.

Anglie, blízká budoucnost. Společnost je rozdělena na Čistou britskou rasu a Dreky, spodinu odsunutou do ghett, nucenou pracovat jen za nepoživatelnou stravu, a žijící v neustálém strachu, že jim ukradnou děti přímo z ulice a odvezou je do putovního cirkusu, aby tam vystupovaly v představeních, ve kterých jim noc co noc půjde o život. Hošiko je jedním z těch dětí, talentovaná dívenka, která se pohybuje po visutém laně jako kočka, jak se jí taky přezdívá. Ben se narodil na opačné straně, je Čistý a syn ambiciózní političky, zapřisáhlé nepřítelkyně Dreků. Jejich osudy se spojí v okamžiku, kdy Ben se svou rodinou navštíví cirkus a propadne kouzlu uhrančivé Kočky. Ani pro jednoho z nich už pak život nikdy nebude stejný, jako dřív.

Nakladatelství: Knihy Dobrovský
Žánr: Fantasy, Young adult
Ze série: Poslední číslo (1)