Recenze: TISÍC DOKONALÝCH TÓNŮ (C. G. Drews)

Když se vášeň změní v posedlost

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #BOOKLAB

Australská autorka C. G. Drews se rozhodla na své čtenáře zapůsobit neskutečně emotivním a dojemným příběhem chlapce jménem Beck a dle mého se jednalo o skvělý tah. Kniha vás vtáhne do surového a reálného dramatu, jež vás zasáhne... V zahraničí vyšel autorce ještě titul The Boy Who Steals Houses. Rozhodne se nakladatelství Slovart - #Booklab také pro jeho vydání? Já bych byla všemi deseti pro, pokud je příběh byť jen z poloviny tak povedený jako Tisíc dokonalých tónů!

Styl psaní je zvláštně strohý, jakoby osekaný, čímž se dotváří správná dynamická a surová atmosféra bez příkras, protože v takovém světě Beck skutečně žije. C. G. Drews se rozhodla pro vypravování v er-formě, i když příběh přímo svádí k osobnější ich-formě. Je možné, že z přímého úhlu pohledu by byl titul až příliš emotivní a působil by až srdceryvně, zatímco s nadhledem se do hrdiny stejně snadno vžijete a navíc vás jeho příběh nesrazí na kolena, tedy ne úplně.

Na začátku vás lehce může zmást, že Beck říká v duchu své matce Maestro. Jeho životní etapa začíná v pět ráno, kdy vstává do studeného pokoje a začíná hrát na piáno. Cvičit musí pravidelně, protože jeho matka je hrdá na svůj původ a poukazuje na rod hudebníků, ve kterém má Beck pokračovat. Beckův život je samé utrpení až na jeho pětiletou sestru Joey a Augustu...

Jak vás informuje anotace, tak Beck opravdu nenávidí svůj život. Nenávidí hraní na klavír. Nenávidí svou matku. A to tak silně, že přemýšlí, jak si useknout ruce u zápěstí, aby už nikdy nikdy nemusel hrát... Tento chlapec je opravdu nešťastný a je jen dobře, že má ve svém životě dvě světýlka...

Svou pětiletou sestřičku Joye, o kterou se stará nejen jako bratr, ale i jako rodič, zbožňuje. Dohlíží na ni, miluje ji, hraje si s ní a dává na ni pozor tak, jak to jejich matka nikdy nedělala. Joey chodí do školky, ale ani ona to nemá jednoduché, protože mimo klavíru nemají doma prakticky nic hezkého a nezničeného... a tak ji dokáže zaskočit i zlomení pastelky...

Augusta je řízná holčina. Je zvláštní a vtipná tím drsnějším způsobem. Dokáže Beckovi dát důvod proč žít a proč vstávat. Dokáže se stát jeho sluncem a vy snadno pochopíte proč...

Dějová linie je plná drsného vztahu matky a syna. Zatímco jej matka stále skopává, doslova psychicky i fyzicky tyranizuje, tak Beck touží být sám sebou, být lepší a být tím, kým se cítí být. Jeho nesnadný příběh o hledání lepšího života, o naději i touze je opravdu silně emotivní.

Přátelství a první dětská láska je tou nevinnou částí v nostalgickém a drsném životě malého chlapce, který touží po pochopení a volnosti z přímočarých pravidel. Očekávaně je dalším tématem, který zmíním, také hudba. Náhled na ni, ale i svobodu či nenávist, která se v ní skrze city Becka ukrývá.

Nejkrásnější je samozřejmě závěr, kdy jsou tóny nejsilnější... Opravdu vás rozechvívají, jako by slova byly struny. Autorka dokáže zahrát na tu správnou notu a podat zážitek, který vás dojme (citlivější čtenáře až k slzám). Někomu konec může připadat trochu strojený až účelový, ale upřímně... má své kouzlo.

Young adult drama je spíše pro mladší čtenáře, ale s ohledem na jistou oduševnělost, kterou skrývá si počtou i dospělí.

Co na titul říká Chensie? Tohle bylo opravdu drsné setkání. Beck byl úžasný talentovaný chlapec, který si získal mé sympatie. Co pro mě bylo nepřekonatelné a nesravitelné byl jeho vztah s matkou, která se chovala jako despota. To pro mě bylo opravdu utrpením a patřilo to k nejemotivnějším částem. Přála jsem mu něco dobrého... něco výjimečného. Titul na mě hodně zapůsobil, ale obávám se, že tak silně, že už ho znovu číst nechci a nemůžu. Zážitek ve mně však zůstane a věřím, že i ve vás.

Emocemi nabitý příběh o tom, jak se vášeň může změnit v posedlost. Beck nenávidí svůj život. Nenávidí svoji násilnickou matku. Nenávidí svůj domov. A ze všeho nejvíc nenávidí klavír, na který ho matka neustále nutí hrát. Nikdy nebude hrát tak jako ona – předtím než nemoc ukončila její kariéru a proměnila ji v zatrpklou bytost. Ale Beck je příliš slabý, než aby se matce vzepřel a řekl jí, že jeho vášní je skládání vlastní hudby, protože i sebemenší náznak rebelie by mohl skončit násilím.

Když ale Beck potká August, ulítlou dívku plnou života, energie a optimismu, začne se v něm probouzet láska a najednou uvidí způsob, jak uniknout své bolestné existenci. Odhodlá se však následovat hlas svého srdce?

Počet stran: 288