Recenze: V ZAJETÍ VLČÍCH MÁKŮ - NEPODCEŇUJ ZNAMENÍ (Dominika Digtyar)

Oddechová young adult nejen o lásce

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada - Cosmopolis

Máte už dost knih, ve kterých hrdinové zachraňují celý svět? Pak zbystřete, protože young adult oddechovka V zajetí vlčích máků - Nepodceňuj znamení, která vyšla u nakladatelství Cosmopolis - Grada slibuje, že sice půjde o život, ale hrdinové se snaží zachránit sami sebe.

Debut české autorky Dominiky Digtyar se odehrává v ich-formě z úhlu pohledu ústřední hrdinky Anežky, ale doplňují jej zápisky v ich-formě, které má na svědomí Falco, tajemný hrdina. Styl psaní je volnější. Pozvolné vypravování vám může učarovat právě v horké letní dny, kdy je odpočinkové čtivo přímo kýženým relaxačním prostředkem. Dynamičtěji se děj rozvíjí až po poklidném začátku, kdy se vkrádají mezi řádky neobvyklosti a příběh se postupně začíná přiostřovat, až dramaticky vrcholí v závěrečné části...

Anežka žije v Zíkově se svými prarodiči pokojně až do doby, kdy se vedle nich nastěhují dva muži. Falco se svým pětatřicetiletým strýcek Rikem působí bezproblémově. Anežka se s Falcem začne přátelit a nechává volný průchod tomu, co mezi nimi vzniká... Netuší však, že Falco i jeho strýček mají tajemství, které jim neumožňuje žít běžný život. A bohužel do něj Anežku vtáhnou, čím je celý trojlístek vystaven silnému nebezpečí!

Autorka se snažila svým charakterům dodat živelnost a jiskru a v rámci žánru se jí to i daří. Hrdinové jsou uvěřitelní, zajímaví a snadno jim jejich pouť věříte.

Tajemný Falco má, stejně jako Riko, v oblibě rychlou jízdu a auta. Ač by se podle takových zájmů dalo soudit, že je to rebel, tak je to především čestný kluk, který se jinak snaží neriskovat. A především je na něj vždy, tedy skoro vždy spolehnutí.

Anežka je obyčejná holka. Ráda čte, tráví čas se svými spolužáky a samozřejmě není imunní, když se jí do cesty připlete charismatický Falko, na kterého až možná účelově naraží.

Je znát, že se jedná o autorčinu vydanou prvotinu (s ohledem na její nevydaný debut Duše, který je ke stažení na webových stránkách), protože v ní náročnější čtenář narazí na jistou účelovost, kdy se postavy, zejména ze začátku, chovají dle určitého scénáře, aby vše klapalo, jak má. S ohledem na žánr to však není natolik tragické, aby vám to kazilo počtení.

Románek ve stylu ya je milý a příjemný, na vlnách reality, takže se neodehrává žádné přehnané jiskření nebo přehršel emocí, které znáte z typických romantických knih. S ohledem na drama, které Dominika Digtyar zapracovala do svého příběhu, je to jen a jen dobře, protože by nadbytečně vášnivá romance odváděla pozornost od podstatnějších prvků, kterými jsou především ve druhé poloviny knihy, právě ty thrillerové.

Akční drama stáčející se až k thrilleru má spád a zajímavou zápletku. V některých částech knihy pokulhává propracovanost, kterou by náročnější čtenář považoval za slabší, ale jako oddechovka je to pro cílené čtenáře dostačující. Co román slíbí, to vám tedy dá. A co se týče toho neobvyklého elementu, tak záleží na čtenáři, zda už námět odněkud zná či je to pro něj první setkání.

Emoce se nepříliš silně prolínají celým příběhem, ale v závěru jsou nejvýraznější. Taková příhodná tečka na závěr potěší všechny, kteří se tímto z větší části pozvolným dobrodružstvím pročetli až na samý konec.

Máte chuť na letní oddechovku s jistým odlišným námětem, který se běžným young adult vymyká? Chcete prožít romanci i drama? Pak vás k tomu vybízí nejen lákavá anotace, ale i svůdná a opravdu povedená knižní ilustrace a především obsah, jež potěší cílové čtenářky.

Co na román V zajetí vlčích máků říká Chensie? Na mě byl začátek až zbytečně zdlouhavý, i když nepopírám, že své kouzlo má. Po nedávném čtení titulu Lenky Lanczové mi to připomnělo právě její díla, ve kterých také občas nespěchá a seznamuje čtenáře s dějem obšírněji, takže proč ne? Jako náročnější čtenářce mi vadila jistá nepropracovanost, ale s ohledem na žánr a prvotinu jsem to zas neviděla tak kriticky. Hodnotím poměrně kladně a věřím, že autorka má možnost se s dalšími příběhy slušně vypracovat.

Anežka vede život jako každý maturant. Ne tak docela obyčejně žije i její nový soused. Jejich cesty se kříží až příliš často, někdy i s bolestivými následky. Je to jenom náhoda? Kromě toho poletuje ve vzduchu spousta otazníků. Kde Viktor, který si nechává říkat Falko, přišel k jizvě táhnoucí se napříč jeho tváří? Proč žije jen se svým strýcem? Co dělají a kam tak často mizí? A hlavně, jaké tajemství se ti dva snaží za každou cenu udržet za dveřmi svého drahého domu?

Napínavý příběh, ve kterém se snoubí láska, nebezpečí a tajemno, kde nejde rozlišit dobré od špatného a hrdinové nezachraňují svět, ale jen sami sebe!

Nakladatelství: Cosmopolis - Grada
Žánr: young adult