Recenze: STRÁŽCE ZTRACENÝCH MĚST (Shannon Messenger)

Pohlcující young adult fantasy!

U nakladatelství Ocelot se jedná o třetí titul, kterým české čtenáře potěšili. V tomto případě mi tedy rozhodně kápli do noty! Už jsem vám představovala erotický román King (recenze), který vyšel jako první titul, a vám s radostí zobrazím fantasy svět autorky Shannon Messenger, se kterou se čeští čtenáři setkávají poprvé a doufejme, že ne naposledy!

Americká spisovatelka se rozhodla líčit svůj young adult příběh v er-formě z úhlu pohledu dvanáctileté dívenky Sophie, která až lehce nahodile zjišťuje, že vlastně není člověk, ale elf a dostává se tak do zcela nového a velmi originálního, zábavného světa elfů, kde poznává nejen mnoho nového a prožívá úžasné dobrodružství na vyhlášené elfské škole Foxfire, ale také se potýká s nebezpečím, které je riskantní nejen pro ni.

Sophie je dívka jako každá jiná. Až na to, že je tedy elfka a vůbec o tom neví. Všechno je pro ni nové a ona si občas zoufá a stýská se jí po své rodině, je však i přesto plná odhodlání a touží zapadnout. Být jako ostatní, najít si přátele a zjistit tajemství, která se jí týkají a neustále na ně naráží, ale nikdo jí je nechce povědět... Co strašlivého se jí tedy dotýká a co všechno její nevědomost může způsobit?

Jako první vás upoutá autorčina fantazie, která je vážně příjemná a originální. Zavádí vás do světa, který je pro vás zcela nový a přesto svým způsobem působí příjemným a známým dojmem. Shannon Messenger nic nepřehání a tak se slibně rozjíždí propracované dobrodružství pro děti a mládež, které budete zbožňovat, pokud vás těší sledovat hrdiny při nástupu a přizpůsobování se na nových institucích pro neobvyklé lidi či bytosti.

Kniha se tak díky některým prvkům dá přirovnat k Harry Potterovi, Woodwalkerovi a dalším, kteří se dotýkají tématu zvláštních institucí pro nadané a neobyčejné postavy.

Mimo chození do školy však Sophii čeká jistá domestikace. Poznávání opravdu hezkého a zajímavého světa elfů. Poprání se s emocemi, co se týče rodinných i mezilidských mezielfských vztahů. Získává nová přátelství a ač se nejedná přímo o první lásku, tak pár záchvěvů motýlků v břiše objevíte.

Mezi nejpodstatnější témata však patří také nebezpečí a tápání, co se týče tajů, které se týkají dějové linie a ústřední hrdinky. Ty se vhodně vynořují i stahují do pozadí, takže po celou dějovou linii je příběh dynamický, šikovně pojatý a ve správných chvílích vystrkuje růžky napětí. Kniha je velmi čtivá, snadno ji zhltnete za pár dní, i přes její tloušťku, protože opravdu nabízí svět, ve kterém se zalíbí i dospělému. U českého překladu je velmi milé a záslužné, že se pro děti snažili přeložit všechna slova a nezůstávali u anglických, která by dojem z četby kazila. Namísto toho se tedy dozvídáte o nových druzích zvířat, kupříkladu, která mají originální české názvy stejně jako kupříkladu... no, prostě další informace, které vám spoilerovat určitě nebudu.

Nefalšované nebezpečí a drama se rozhoří očekávaně až v závěrečné části, kdy je to možná lehce přitažené za vlasy, ale stejně to budete hltat - ať už jste malí či velcí. Zůstává spousty otázek nezodpovězených, takže doufejme, že se dočkáme pokračování, protože nejen já, ale určitě i vy, se budete chtít se Sophií a jejími přáteli setkat!

Knihu bych doporučila nejen cílovým čtenářům, protože je tak velmi dobře a zajímavě napsaná, že poskytne zábavný a lákavý zážitek také starším a dospělým čtenářům. Máte-li rádi neobvyklé fantasy, tak tohle elfí dobrodružství je prostě tím pravým pro vás a nabízí neskutečně moc! Užijte si čtení, protože to stojí za to!

Co na titul říká Chensie? Nečekaně mě Strážce ztracených měst okouzlil. Kdybych to věděla, nechodila bych kolem něj po špičkách a vrhla se na něj rovnou. Takhle jsem se přibližovala s obavou a respektem, protože jsem si říkala, že nejsem cílovka a neosloví mě tolik. Ale ono se i přesto stalo. Vážně moc mě tohle dobrodružství bavilo. Sophie byla příjemná hrdinka. Oblíbila jsem si i její přátelé, zejména Dex mi přirostl k srdci. Prožívala jsem s ní školní dny i neobyčejné dobrodružství. Držela jí pěsti, kdy se dostala do nebezpečí. No, zkrátka mě to vážně chytlo a já doslova příběh zhltla. Vážně báječná kniha o elfech a strašně moc si přeju, aby nakladatelství Ocelot vydalo také pokračování, protože tohle je prostě pecka! To si musíte přečíst!

Sophie je dvanáctiletá dívka, která vyniká chytrostí. Ve škole ale nemá moc kamarádů, spolužáci ji považují za šprtku a podivínku. Vše se však brzy změní, když potká Fitze, záhadného kluka, který jediný rozumí jejím problémům. Fitz jí ukáže místo, kam doopravdy patří a odhalí jí její zvláštní schopnost, o které jen tušila. Sophie je telepatka, dokáže slyšet a číst myšlenky ostatních. Ale aby mohla naplno rozvinout své schopnosti, musí opustit svou rodinu a svět, ve kterém dosud žila. Vztahy mezi lidmi a elfy jsou totiž zakázané. Sophie posléze nastoupí na Foxfire, slavnou akademii pro nadané elfy, kde se pere s předměty, popírajícími všechny pozemské zákonitosti, o nichž se doposud učila. Kromě probírané látky se také potýká s novými schopnostmi, které musí ovládnout, a se svou záhadnou myslí. Postupně také zjišťuje, že i mezi elfy je poměrně neobyčejná. A to nejen kvůli svým hnědým očím. Ke konci roku však musí obstát ve zkoušce mnohem těžší, než je jakýkoliv akademický předmět. Sophie má totiž nevědomky klíč k něčemu, pro co by ostatní zabíjeli. A zjišťuje, že i mírumilovný svět elfů má svá temná zákoutí.

Nakladatelství: Ocelot
Žánr: Young adult, Fantasy
Ze série: Strážce ztracených měst 1.