Recenze: KING (T. M. Fraizer)

Vulgarita, sex a láska!

Za recenzní výtisk děkuji eshopu Megaknihy.

Takřka neznámé nakladatelství Ocelot se vytasilo s novinkou, která svou anotací oslnila většinu čtenářek erotického žánru. Podle všeho se jedná o první titul, kterým se na literární scéně nakladatelství zapsalo, ačkoliv autorka T. M. Frazier rozhodně žádnou debutantkou není. Čtivý King je k zakoupení exkluzivně u eshopu Megaknihy!

Styl psaní v ich-formě se odehrává ve dvou úhlech pohledů. Knize vévodí ústřední hrdinka Doe, ale také se dočtete mnoho kapitol, jež vypráví právě Brantley King. Vypravování je typické pro erotický román, v tomto případě se děj odehrává za hranicí zákona a odpovídá tomu tedy i styl psaní včetně dialogů. Problém nastává v překladu, kdy se prolíná nespisovná řeč se spisovnou (a to i při peprných hádkách), což náročnější čtenáře může lehce zmást a navíc to kazí upřímnost daných charakterů.

Začátek knihy je zřejmě nejvulgárnější a zobrazuje dva chlapce - Kinga a Preppyho. Oba pochází ze špatných sociálních poměrů, rostou bez rodičovského zájmu jako dříví v lese a spojí síly, protože jsou si podobní určitou temnotou své duše a chutí žít podle svého, aniž by akceptovali zákon. Další kapitola navazuje na návrat ústředního hrdiny Kinga, který se po třech letech vrátil z vězení a jeho společník a kamarád Preppy pro něj uspořádá divoký mejdan plný motorkářů a levných ženštin. Sjela se opravdu cháska, se kterou běžný čtenář do styku určitě nepřijde. Drogy, alkohol a sex jsou největším zpestřením a King si toho všeho užívá, ale něco mu na svobodě chybí...

Poté se příběh trochu vrací zpět a ukazuje, jak se na večírek připravuje Doe se svou kamarádkou Nikki. Prostitutka Nikki se hned na začátku posilní drogou a může rozjet velkolepou show. Doe má těžší úkol. Najít si náruč muže, který ji ochrání a dá jí teplé jídlo...

Doe je pro nás i pro sebe neznámá. Netuší, jak se vlastně jmenuje a proč se ocitla na ulici mezi pochybnými existencemi. Nebere drogy a netuší, jestli bude umět provozovat sex bez zábran tak, jako to vidí u dívčin lehkých mravů. Jenže zatímco ze všech čiší zkaženost, tak z hladovějící a vychrtlé Doe lze na hony vycítit nevinnost a právě tím se stává pro drsné chlapy přitažlivá...

King je tvrdý oříšek. Zná jen sex a emoce má zastrčené hluboko v duši. Nikdy nebyl vychovávaný tak, aby miloval. Neumí se chovat něžně, naopak je drsný a neurvalý, ale když mu Doe učaruje, nehodlá se jí  za žádnou cenu vzdát. Vlastně ani netuší, proč ho trávení času s touto dívkou uklidňuje, ale jedno ví. Ona je jeho. King je neskutečně žhavý hrdina, dokáže vás dostat na kolena jedním pohledem a nejedna z čtenářek by chtěla být na místě samotné Doe. Jeho sexappealu a nebezpečnému vzezření se nedá odolat. I z toho důvodu je kniha pro některé žhavější než samo peklo.

Preppy neboli Samuel Clearwater je zábavný společník, ačkoliv se o něj povídá, že se k ženám neumí chovat a skrývá v sobě ještě něco temnějšího než sám King, působí na Doe o něco milejším dojmem. Jeho postava však je vykreslená minimálně a jeho charakter spíše upadá. Možná se autorce podaří napravit jeho reputaci v pokračování série King, kdy se stal ústředním hrdinou páteho a šestého dílu.

Charaktery jsou spíše povrchní, ač autorka měla snahy jít do hloubky, spíše se samozřejmě zaměřila na temnější romanci. Náročnější čtenář tedy své nedostane, ale nenároční naopak být odrazení nemusí. Podstatné pro ně nejspíš bude, že King je zobrazený tak, až se z něj ženám podlamují kolena.

Dynamická a čtivá dějová linie je prakticky temnější romancí z prostředí narkomanů, rváčů a pochybných zlodějů, mezi kterými se skrývají nejspíš i vrazi. Tento prvek se autorce podařilo vykreslit v rámci žánru, je poutavé a nebezpečné. O to pohlcujícím se pro čtenářky stává. V začátku dokonce naťukne, že by pátrání po minulosti ústřední hrdinky mohlo být opravdu tajemné a zajímavé. Potenciál námět měl, ale bohužel nevyužitý. Poté se autorka zaměřila především na drsnější romantiku, erotiku a hmatatelnou chemii, která k sobě hrdiny váže k sobě, ač s Kingem není vůbec jednoduché vyjít. Dovíte se zajímavosti o jeho minulosti a rodině, autorka vás blíže seznámí s tím tvrdým drsným hochem, ale na Doe se zapomíná stejně jako na jiné vedlejší postavy, které jsou spíše pro utvoření atmosféry a dotvoření jiskření.

Ač se jedná o erotický román, překvapující může být, že se autorka rozhodla zvěčnit nejprve erotické prvky a až potom vás okouzlí vhodnými erotickými scénami, kterých není tolik, aby vás odradily. Tohle má poměrně vyvážené a zaměřuje se spíše na budování vztahu obou hrdinů, což je svým způsobem okouzlující a vábivé. Nebudete ošizené ani o romantiku, přestože King je spíše přes drsnější doteky, tak se autorka rozhodla sepsat ho i z jiné stránky a dočkáte se sladkobolné něhy.

Autorka se nevyhýbá zaručeným klišé, které v erotickém žánru běžně potkáváte. Ať už se jedná o nepromyšlenou a prozatím nevysvětlenou ztrátu paměti až po určitou srdceryvnou scénu, která s vámi prakticky moc nezahýbe, protože charaktery jsou spíše povrchní. Nemohu jí však upřít určitou nápaditost, co se týká podání drogového obchodu.

Tím narážím také na vtipnou stránku knihy, která je jemná, ale o to víc zaujme. Ne každý nejspíš jemnostyl ocení, ale k románu se hodí víc než kdejaký ostrovtip.

Nebudete ochuzení ani o dramatické scény, které však v závěru knihy působí spíše účelovým dojmem. Je to sice efektivní, ale uspěchané a méně promyšlené, čímž daná scéna ztrácí svou věrohodnost. Jako bonbonek se v závěru vyřeší něco, co po celou dobu nikdo nevyřešil. Autorka se to sice snaží pár větami obhájit, ale jedná se o další účelový úskok, který může některé čtenářky spíše naštvat. Namísto promyšleného a propracovaného řešení tajemství tak předkládá cosi neuvěřitelného, nad čím budete zřejmě vrtět hlavou.

Za samotným závěrem je jako lákadlo ještě prolog z druhého dílu s názvem Tyran. Už z té kapitoly poznáváte, že nové dobrodružství s Kingem bude nejspíš dramatičtější a ostřejší, protože král je vzteky bez sebe...

Co dalšího knize ubírá na kvalitě? Chyby, co se týče špatných uvozovek a překlepů. A především naprosto chaotické formátování, kdy nakladatelství spojilo několik stylů odstavců dohromady a vytvořilo něco, co je na první pohled zvláštní a na druhý se nečte zrovna nejlépe. I překlad by potřeboval ohledně použití spisovné a nespisovné řeči, kdy se to nevhodně míchá v dialozích, vylepšit.

Román bych jako odpočinkovou četbu doporučila nenáročným čtenářkám, které nepotřebují promyšlený příběh a hlubší zápletku či charaktery. Pravda, King je hrdina, kterého by si mnohé z vás přivázaly na řetěz k posteli (nebo spíš on by si přivázal vás). Jeho opečovávání své ovečky je opravdu kouzelné, ale v tom tkví největší a zřejmě jediný úspěch Kinga.

Co na Kinga říká Chensie?
Už podle začátku jsem se obávala, že kniha bude prostoduchá. Problémem nejsou vulgarity, ale povrchnost. Začtení mi dělalo z počátku trochu problém, ale pak nastoupila Doe, která byla se svým vyjadřováním střízlivější a působila jako zajímavá postava, jež má spolu s Kingem ohledně minulosti a tajemství, co nabídnout. Bohužel autorka potenciál nevyužila a rozjela jen bězný eroticko-romantický příběh, kterému dodávalo jiskru jen hrubší prostředí a hřmotný King. Jako náročnější čtenářka bych chtěla erotický román, kde přece jen je určitá promyšlenost a propracovaný děj, což se Kinga bohužel moc netýká. Závěr autorka naprosto zazdila, až jsem vrtěla hlavou. To jako opravdu? Měla jsem pocit, že ze mě dělá blbce. Nedala si ani tu minimální práci, což mě hodně zklamalo. Možná se ještě vysvětlení některých otazníků dozvědí čtenáři v dalších dílech, vždy je možnost doufat, že se autorka pohnula. Já však zůstávám spíše skeptická. Za mě průměr, ač King byl okouzlující.

Knižní ilustrace je taková, jak bychom u erotického románu očekávaly. Nepříliš nápaditá, ale příjemná na pohled. Hlavně se mi líbí, že je dotříbená do detailu a pokud ji roztáhnete, jak vidíte na ilustraci výše, tak máte prakticky okouzlující plakát.

Brantley King. Zuřivý, vášnivý a odhodlaný. Vyrůstal v nelítostném světě a vždy žil na hraně zákona. Dnes je umělecký tatér, ale také kariérní kriminálník a drsný alfa samec, který byl právě propuštěn z vězení.

Doe. Naprostý protiklad. Její vlastní minulost je jí záhadou. Poté, co se probudí v popelnici celá potřísněná krví, není schopná vybavit si jedinou vzpomínku na to, kým je a odkud pochází.

Náhodou se potkají na párty, kterou pro Kinga uspořádá jeho kamarád Preppy jako oslavu Kingova propuštění z vězení. A oběma toto setkání změní život.

Nakladatelství: Ocelot