Recenze: PAMATUJ NA SMRT (Aleš Novotný)

Dramatická životní etapa Adama Rajnera

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia

Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu!

U nakladatelství Yoli - Euromedia Group vyšel young adult thriller debutanta Aleše Novotného. Nejedná se o první titul českého autora, který u Yoli vyšel. Mezi známé hvězdy Yoli patří kupříkladu Theo Addair se svou dilogií Koláčky a spiklenci nebo debutantka Anna Musilová se svou Černookou. Autorce bude vycházet novinka Tamařino souhvězdí, ve kterém se zaměřuje na lgbt žánr.

Ačkoliv se jedná o prvotinu, styl psaní je poměrně vypracovaný a šikovně podaný, nepozbývá slovní zásoby. Opravdu snadno vás autor vtáhne do svého příběhu a bravurně vykreslí pochmurnou, místy až depresivní, atmosféru. Aleš Novotný se rozhodl pro komplexní vypravování, které zobrazuje podstatnou životní epizodu ústředního hrdinu spolu s návraty do minulosti, jejichž texty jsou odlišené kurzívou. Proto je titul tak obsáhlý, rozkládá se na 408 stranách. To může čtenáře odradit, ale přitom je těžké najít nějaké nadbytečné pasáže, jelikož všechny mají svůj účel a hodnotu.

Svou životní etapu vám vypravuje ústřední hrdina Adam v ich-formě, netuší, jakou má budoucnost a dokonce nemá potuchy ani o temné minulosti, jež se ho silně dotýká. Skoro sedmnáctiletý kluk doteď žil u dědy a babičky v Praze, ale s ohledem na zdravotní obtíže už se o něj prarodiče nemohou starat a tak spolu s bratrem Martinem putuje do městečka Tišiny za svým otcem, Tomášem Rajnerem. První část se týká především sžívání s novým prostředím, nacházení si nových přátel a navazování vztahu s otcem, kterého si vlastně z dětství oba chlapci vlastně ani nepamatují.

Adam působí uvědomělejším a dospělejším dojmem. Netýká se ho bouřlivá puberta, ačkoliv dokáže dát svému otci zabrat. Nemávají s ním hormony, takže na holky pomalu ani nemyslí a především je stažený sám do sebe.

Na rozdíl od něj je Martin ve svých patnácti až příliš společenský. Často se chytá špatné party, holduje alkoholu i cigaretám a vlastně si ze života nic moc nedělá. Svobodomyslnější hoch ví, že jeho bratr Adam je dost agresivní, ale netuší, jak velký smysl pro spravedlnost mu koluje v žilách.

Tomáš Rajner se se svými syny setkává po dlouhých letech. Netuší, jak se k nim má chovat a jak je přijmout ve svém životě. Obává se, že chlapci jej odmítnou. Až příliš se věnuje své práci, je kriminalista jako jeho tchán a lidé ve městě o něm mluví velmi hezky. Zdá se, že mimo synů jej mají všichni rádi...

Hrdinové jsou reální a živí. Snadno si dokážete představit, že žijí někde opodál. Vedlejší postavy jsou vykreslené o něco méně, ale v rámci žánru to není žádná překážka. Ačkoliv je vedlejších hrdinů více, než možná čekáte, nijak se neztrácíte a snadno přivykáte novému prostředí.

Dějová linie je jednoduchá, až na několik návratů do minulosti. Vše je pokryto jakousi nostalgií a zachmuřeností, což je pro vykreslení kriminální a detektivní linie rozhodně plusem. Autor se v první části zaměřuje především na aklimatizaci samotných hrdinů, dotříbení jejich vztahů a seznámení s jejich životy. Proto si na očekávanou zápletku musíte poměrně dlouho čekat. Pak ale začíná už samotná detektivní linie, kterou si na starost bere nejen policie, ale především Adam Rajner, jež má detektivní um po svém otci i dědovi.

Detektivní linie obsahuje krimi a lehké hororové prvky. Je uvěřitelná a reálná, ale vše v rámci žánru young adult. Pokud čekáte něco propracovanějšího, sáhněte po klasickém thrilleru.

Záporem se může stát tempo, které autor nasadil poměrně pomalé a nezvyšuje se ani v době, kdy se začíná rozplétat detektivní hádanka a Adam se oddává pátrání. Napětí je sice citelné, ale s dynamikou to nehne ani píď, což ne každému bude vyhovovat.

Autor se rozhodl pro určitý druh srdceryvnosti, kdy se snaží, někdy až moc nahodile, poukázat na neštěstí, které se v románu dočkáte. Emoce na vás působí, ale ne vždy zasáhnou tak, jak si nejspíš Aleš Novotný představoval. K tomu všemu se jako vedlejší prvek rozvíjí milostný románek, obsahující i intimní scénu - tím se titul ocitá na hraně young adult - new adult. Bez milostné linie by to v žánru pro dospívající nebylo možné, každý to očekává, ovšem v tomto případě se nejedná o to hlavní a tak nečekejte nic jiskrného, ale naopak vhodně vložený prvek, který nikoho neodradí.

V závěru se nejen vysvětluje samotná podstatná detektivní zápletka, ale také si dal autor dost času na samotnou dohru příběhu. Zakončil tak Adamovu životní etapu stejně celistvě, jako ji začal. Mezi podstatná témata patří vraždy, únos, psychické problémy, sebevražda, psychopatie, rodinné vztahy, dospívání, atd.

Máte chuť na přečtení zajímavé, dramatické a velmi realisticky podané životní etapy mladého kluka, kolem kterého se odehrávají hrůzné scény? Pak věřím, že vás Pamatuj na smrt potěší svou komplexností a živostí. Skrývá v sobě mnohem víc než jen detektivní linii a je znát, že si dal autor opradu záležet, aby vám podal vše, co měl na mysli. Doufejme, že se brzy setkáme s jeho dalším titulem!

Co na titul říká Chensie? Thrillery příliš nečtu, ale mám načtený žánr young adult a knihy českých autorů, proto mě titul zaujal. Musím uznat, že na debut se jedná o povedený román, který má, co nabídnout. Vadila mi především pokulhávající dynamika, ale jinak se autorovi podařilo skvěle vystihnout atmosféru i ústředního hrdinu. Nic moc složitého a přece natolik kvalitního, aby se nejednalo o prosté čtení bez hodnoty. Chápu, proč autor nevynechal romanci, je v příběhu nutná, ale ta se mi osobně vůbec nelíbila a přišla mi nejméně povedená a uvěřitelná. Ač jsem zastánce intimních chvil v knihách, tak v tomto případě bych ji nejspíš vynechala a doufala, že se autor příště vyvaruje romantice a zaměří se na to, co mu jde mnohem lépe, na pochmurnou realitu, kriminální a detektivní zápletku. Závěr mě potěšil, něco takového nemůže zklamat. :)

Středoškoláci Adam a Martin vyrůstali u prarodičů v Praze. Teď se ale stěhují na maloměsto, k otci kriminalistovi, který se k nim léta nehlásil. Cestu k sobě s tátou hledají dost těžko, navíc si musí zvykat na novou školu a ne vždy kamarádské spolužáky. Než se ale stihnou trochu zabydlet, městem otřese starý zločin, na který se málem zapomnělo – v lese najdou tělo roky pohřešované dívky Sáry. Další vražda na sebe nedá dlouho čekat, a co hůř, s tou první zcela očividně souvisí. Mezi lidmi v městečku propuká nervozita a strach. Je totiž více než jasné, že vrahem je někdo z jeho obyvatel…

Žánr: Thriller, Young adult
Počet stran: 408