Recenze: PARKOURISTA (Eva Dolejšová)

Příběh o parkouru a dospívání

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia

Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu!

U nakladatelství Yoli pod Euromedia Group vyšlo young adult české spisovatelky Evy Dolejšové. Titul se jako jeden z mála zabývá parkourem. Jedná se o autorčin třetí román. Jejím debutem je titul Tajemství jedné knihovny aneb ze života knižních skřítků. Publikace je určena pro děti mladšího školního věku, nenásilnou formou se je snaží přivést ke čtení. Následoval román  pro ženy z minulého roku s názvem Já a moji muži. A nejnovějším počinem je právě neotřelý Parkourista

Vypravování v er-formě má na starosti patnáctiletý David. Text působí autenticky, slovník prozřetelně obsahuje také anglická slova, která si však cíloví čtenáři určitě snadno přeloží sami. Styl psaní je jednoduchý, čtivý a střídá dynamické texty s těmi pozvolnějšími. V závěru, po nejpodstatnější zápletce, se objevuje urychlené vyprávění.

David se vám na začátku představuje. Zjišťujete, že je z rozvedené rodiny. Žije se svou maminkou a sestrou Natálkou. Nemají zrovna peníze na rozhazování, ale mají se rádi. Otec si našel novou ženu a o děti má zájem tak zpola. David je normální kluk, je hodný a nechce mamince přidělávat starosti, ale když se nadchne pro parkour, snaží se ještě víc! Najde si brigádu i nové přátelé, ale pak se zaplete se špatnou partou. Dospívání mu zkrášlí první láska, která nemusí  být taková, jak se na první pohled zdá.

David je upřímný a živý hrdina. Takový sympaťák, který stejně jako jiní lidé může udělat průšvih, aniž by chtěl. Zkrátka se někdy připlete ke špatné věci nebo mu to nevyjde s dobrými úmysly tak, jak si představoval. Během knihy oslaví i své šestnácté narozeniny. Dospívání zkrátka není jednoduché, ať už jste kdokoliv a tak se v tom i Dave docela motá.

V příběhu se samozřejmě neseznámíte jen s Davem, jak mu začnou říkat jeho noví kamarádi, ale také s vedlejšími postavami. Není jich příliš, takže se neztrácíte. Snadno se vyznáte. Mezi nejpodstatnější patří kupříkladu Lubo, jehož jméno je nejspíš inspirováno profesionálním parkouristou Lubomírem Lubo Baumem, jenž se zhostil role odborného poradce. Autorka v závěrečném doslovu děkuje i dalším lidem, kteří jí pomohli s dotvořením knihy.

Ústředním tématem je tedy parkour, o kterém se toho dozvíte opravdu mnoho. Součástí románu jsou nejen fakta, ale také popisné scény, které vás snadno vtáhnou do děje a zobrazí vám, oč se vlastně jedná. Vždy si samozřejmě můžete dohledat pro větší pochopení také videa, pokud jste se s tímto sportem nikdy nesetkali. Další témata, kterým se autorka věnuje, vám však nemůžu líčit, jelikož bych tak snadno prozradila nejdůležitější zápletku.

Dějová linie je jednoduchá. Týká se především Davidova života, který se nadchne pro nového koníčka. Kniha má sílu také ve vás vzbudit sympatie ke sportu, což je dle mého velké plus. Jinak se scénář nejspíš nepřekvapí a dle očekávání nastává v závěru poučení. Samotný konec je trochu protahovaný, aby se tam vešlo ještě jedno podstatné rozhřešení, které cílovým čtenářům vykouzlí úsměv na tváři. A podstatné také je, že autorka zřejmě plánuje pokračování! To se máme nač těšit.

Velkým bonusem jsou určitě ilustrace, které se k příběhu perfektně hodí a skvěle jej ztvárňují. Pravda, jedna kresba je tak trochu spoilerem, ale myslím, že to není žádná překážka, která by vám čtení zkazila. Ilustrátor Michael Petrus si vás rozhodně získá!

Parkourista je vážně jednoduchým a osvěžujícím young adult, které sice nepřekvapí, ale za to má sílu naplnit vás energií a touhou věnovat se zdravému pohybu. Nahlédnout na život dospívajícího chlapce a prožít s ním první lásku. Nejvíc se čtivo zalíbí cílovým čtenářům, ale i starší milovníci young adult si při této oddechovce přijdou na své. Čtení je dle mého pro dívky i chlapce.

Co na titul říká Chensie? Parkourista je příjemná ya jednohubka, která mi dala větší rozhled, co se parkouru týče. Sice zápletka byla dost předvídatelná, ale proč ne. Dobře se to četlo a vůbec bych neváhala nad druhým dílem. David byl sympatický hrdina. :)

Dospívající David neví co se sebou, se svým životem. Náhodné setkání s parkouristy mu ukáže cestu ke sportu, který posouvá hranice fyzického těla i mentality. David v parkouru a nachází sám sebe i opravdové přátelství. První láska ho ale svede na zcestí a dovede až ke spáchání trestného činu. Morální boj, vina a zrada, to vše je dospívající chlapec nucen řešit. Díky parkouristům ale hlavní hrdina nalezne cestu zpět – sám k sobě i k parkouru, díky němuž posunul své hranice na hranice dospělosti. Kniha je určena čtenářům od 12 let.

Počet stran: 184