Recenze: ŠÍLENCI & SUCHAŘI (Ulf Stark)

Ulítlý a zábavný kvalitní příběh pro náctileté a výš

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Již zesnulý švédský spisovatel Ulf Stark byl ve Švédsku populární a nejen tam, i v České republice si získal mnoho velkých i malých čtenářů. U nakladatelství Portál jako první vyšel jeho titul Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho. Podle všeho je kniha Šílenci & Suchaři o něco hodnotnější, jelikož autor zabruslil i do závažnějších témat, ale stále se drží v rámci žánru čtivého čtení pro děti.  Ráda vám povím víc.

Vypravování v ich-formě minulého času představuje životní etapu dvanáctileté dívky Simone. Styl psaní je jednoduchý, svižný, snadno děti (ale i dospělé) zaujme a vytváří skvělou atmosféru. Autor má opravdu báječnou fantazii, protože ty výstřelky a ulítlost, která je mimořádným doplňkem dělají z jeho tvorby opravdu osobité, nezapomenutelné a zábavné čtení.

Publikace je doplněná o nápadité černobílé kresby Lukáše Fibricha. Český ilustrátor je známý jako kmenový kreslíř časopisu ABC. Už ilustroval mnoho českých i zahraničních knih a dle mého názoru skutečně vystihl vše, co se autor dětem snažil ukázat formou textu. Zábavné kresby jsou velkým kladem, opravdu titul dotříbí a pobavíte se nad nimi stejně jako nad textem samotným.

Ústřední protagonistkou je dvanáctiletá Simone. Svérázná, soběstačná a svá. Trochu vyrůstala zřejmě jako dříví v lese, jelikož její maminka je volnomyšlenkářka a umělkyně. Když se se Simon setkáváme poprvé, právě si na svůj vlastnoručně upečený dort dává prskavky a zapaluje je. Nastal den stěhování a ke všemu má Simon i narozeniny. O dort se postarala. Maminka zatím pospává a nemá pro ni ani dárek. Ale to nevadí, Simon je zvyklá a má svého pejska Kilroye.

Stěhují se k máminu novému příteli Yngvemu, který je sice suchar, ale i on má dobré stránky a snaží se. Ke všemu se tam ukáže ještě dědeček, který se rozhodl utéct z pečovatelského domu a dožít u své dcery a vnučky. A Kilroy se ztratil! Při stěhování na něj úplně zapomněli a tak to pro Simon nezačíná zrovna nejlíp. Navíc ji první den považují ve škole za chlapce. To díky krátkým vlasů a samozřejmě s ohledem na cizí národnost, protože v Čechách by se to jen tak nestalo s ohledem na dívčí příjmení s koncovkou ová. Ale to nevadí, v dnešní době je to poměrně běžné, takže děti určitě překvapené nebudou a určitě jim to bude dávat smysl.

Tohle všechno vám tak nějak říká anotace. Ale anotace už nepoví, jak se s tím vším Simone vypořádá. Ve škole to bude ještě legrace kvůli tomu omylu a nejen ve škole! Sousedé mají nově přistěhovalé právem za podivíny! Svérázná umělkyně je opravdu svá, nosí netradiční oblečení a užívá si svou práci. Do toho holohlavý Yngve s těmi svými klobouky a kravatami. A dědeček, který je stejně šílený jako maminka, ale se kterým má Simone velmi krásný, srdečný vztah.

Onen vztah vás stáhne k jednomu ze závažných témat, které kniha zobrazuje. Tím dalším je dospívání. Těžkosti dětství, přátelství i rivalita a dokonce první láska. I když si nejsem jistá, jestli si dvanáctileté děti vyměňují takové polibky (v dnešní době už zřejmě ano).

Titul se nese na pozitivní vlně, i když to má Simone občas těžké. Chybí jí Kilroy a vkrádají se do ní zlé myšlenky, ale vždycky se to dá nějak zvládnout a Simone se nevzdává. Ke všemu se odehrává spousty zajímavých zvratů, ale také zábavných situací, které jsou možná trochu na hraně, ale dělají příběh opravdu neodolatelný. Já sama jsem se několikrát i zasmála a byla jsem tak pohlcená, že jsem příběh přečetla za dva dny.

Co se týče v závěru, tak asi tušíte, že průšvih ve škole vrcholí. Do toho se motá první láska a přátelství. Maminka se tak nějak po celou dobu drží stranou, ale Yngve se projevuje více. A copak dědeček? Závěr je dojemnější a krásný, ač nostalgický, dodá jistou naději a já jsem byla naplněná příjemným literárním zážitkem, ale měla jsem po dočtení opravdu hezký pocit, který mi vydržel dlouho a objeví se vždy, když si na titul vzpomenu.

Šílenci a suchaři nejsou jen pro cílové čtenáře, ale myslím, že se budou líbit i starším čtenářům jako svérázná, osobitá a zábavná oddechovka, která je netradiční a má, co nabídnout. Doporučuju, já jsem si příběh natolik oblíbila, že se chci poohlédnout po další autorově tvorbě a věřím, že mě neméně nadchne.

Jen si to představte! Co byste dělali, kdyby se vám nečekaně naskytla možnost předstírat, že jste opačného pohlaví? Využili byste toho?

Simone se s maminkou jen velmi nerada stěhuje do domu na předměstí Stockholmu. Přišla o všechny kamarády, navíc se při stěhování zaběhnul její milovaný pes Kilroy a ještě k tomu musí bydlet s maminčiným novým holohlavým přítelem, kterého nesnáší. Simone se velmi nenaložená vydá do nové školy, a když zasedne do lavice, zjistí, že paní učitelka si o ní díky jejímu sestřihu a oblečení myslí, že je kluk jménem Simon! Nejprve to chce uvést na pravou míru, ale něco v jejím nitru ji zarazí a ona se začne za tohohle Simona vydávat. Nesmírně si tuto roli užívá, změní se v drsného mladíka v motorkářské bundě, ale její přetvářka se postupně stává zdrojem kolotoče nedorozumění.

Žánr: Pro děti a mládež

Počet stran: 256