Recenze: BANEOVY KRONIKY (C. Clare, S. R. Brennan, M. Johnson)

Ze života zářného Magnuse Banea...

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Velmi populární young adult série Lovci stínů byla obohacená o povídky s názvem Baneovy kroniky, které se již podle názvu vážou k výrazné postavě kouzelníka Magnuse Banea. Na počinu samozřejmě pracovala talentovaná a oblíbená spisovatelka Cassandra Clare, která svou sérii rozpracovala do obřích rozměrů. Spoluautorky jsou dvě, Maureen Johnson a také irská spisovatelka Sarah Rees Brennan, od které například můžete znát titul Tajemství Lynburnů. Vraťme se k americké autorce Maureen Johnson, která je v České republice známější než její irská kolegyně. Její povídku jste si například mohli přečíst ve sbírce Sněží, sněží nebo v románu Němý viník či Křiváci.

Kniha obsahuje stylové ilustrace v komiksové formě, které jsou k dispozici před každou povídkou ze světa Lovců stínů a autorem, podle tiráže, by měl být Cliff Nielsen. Tento americký knižní ilustrátor a umělec, zabývající se komiksy už má na svém kontě množství tvorby, kdy dodává své kresby do časopisů, knih i na knižní obálky. Černobílé komiksové skeče se ke knize rozhodně hodí, představují obvykle úvodní děj, jsou výrazné a autentické a věřím, že fanoušci série je ocení.

A nyní pojďme na jednotlivé příběhy, které se rozkládají na celkem čtyři sta čtyřiceti jedna stran a je jich přesně jedenáct. Co mohu říct obecně, tak všechny se samozřejmě dotýkají Magnuse Banea a světa lovců stínů, ale ne všechny jsou něčím podstatné pro rozvoj jeho charakteru či daného propracovaného konceptu. Všechny povídky se odehrávají v er-formě,  převážně zaměřené na Magnuse Banea a dění kolem něj. Setkáváme se s mnoha jeho přáteli i nepřáteli, s fantasy bytostmi daného světa a zažíváme mnoho dramatických i emotivních dobrodružství, přičemž se občas dočkáme i krátké gay romance či úseku z ní. I když to k hrdinovi patří, po několika povídkách se může zdát, že jsou lgbt prvky občas až navíc a šlo by to i bez nich. Takové zpestření, ale u některých příběhů vlastně význam vůbec nemají, což je škoda. Nechybí ani podstatný humor, kterým Magnus oplývá, a také vznešená mluva, ladící s historickým stylem.

1. Co se doopravdy stalo v Peru

Prakticky se jedná o dobrodružství Magnuse a Ragnora, což je kouzelník démonské krve se zelenou kůží a nevrlou pesimistickou povahou. K nim se přidává ještě Katarina. Oba poukazují na to, že Magnus je bohém a hýří na oslavách, oddává se rozkoším a alkoholu. Dokonce zažije i krátký románek. Je to úsměvné dílo, ale hodnotu má pramalou. Jedná se o odpočinkový počin, který neurazí, ale ani nenadchne. Po přečtení jsem si říkala, co mi vlatně text dal, no a nepředal mi prakticky nic, což jsem vůbec nečekala. Na začátek dost slabé...

2. Královna na útěku

Zatímco předešlé dobrodružství se odehrává v Peru od roku 1791 s přestávkami až do roku 1890, tak v tomto případě se dějištěm stává Paříž v červnu 1971. Poměrně krátka, dramatická záchrana královského páru, by si zasloužila větší rozsah, jelikož je bohužel až příliš rychlá. Atmosféra je sice působivá, ale na malém prostoru než vás chytí napětí, se velmi rychle vyřeší. Ani tentokrát nechybí lgbt prvek.

3. Upíři, vdolečky a Edmund Herondale

Londýn 1857 ve chvílích, kdy probíhalo mírové jednání a na scénu vstupovaly některé ze zajímavých postav a ikon světa lovců stínů. V popředí samozřejmě Magnus Bane, v názvu také zmíněný Edmund Herondale, vlkodlak Ralf Scott a vzrušující upírka Camille. Nejen mírové jednání, kde probíhá flirtování a spousty řečí, se stane ústředním motivem, ale Edmund a Magnus zažijí malé dobrodružství. Jelikož tento počin měl, co dodat a odkrýt z minulosti lovců stínů, bude pro čtenáře a milovníky série jistě kýžený a podstatný. Za mě konečně dílo, které mělo víc než pobavit.

4. Prokletý dědic

Tento počin působí jako část děje, jistý výňatek nebo prolog k novému dílu, jelikož má navnadit, ale přitom vyvolat spousty otázek, na něž v této knize odpovědi nenaleznete. Týká se Magnusova setkání s Jamesem Herondalem, synem Willa a Tess, které Magnus tak trochu považuje za své přátelé z řad lovců stínů. Setkáváme se i s Willem a Tess. Celé dobrodružství je sice zářné, ale poněkud matoucí a hodně láká na pokračování. Kvalitní text, jako by šlo skutečně o pasáž románu, potěší. Ačkoliv jinak u všech povídek je vždy místo a datum, tak v tomto případě chybí, což už také o něčem vypovídá.

5. Vzestup hotelu Dumort

Co se událo na konci září 1929? Magnus je opět v baru, tentokrát s Alfiem a popíjejí, druží se, když Magnusovi do oka padne provokativní drobná upírka... Mladičká nemrtvá přináší varování. Co všechno se může odehrát od mocného večírku, který se z ilegálního baru přesune až k Magnusovi domů, může odehrát? Dramatické dobrodružství začíná, jak jinak než bohémským užíváním, pokračuje říjnem a v závěru odhaluje překvapení. Opět takové doplňkové drama, ve kterém hraje svůj prim Camille, s niž se prostřednictvím povídek setkáváme v průběhu čtení, ale vlastně její příběh tak nějak vyšumí a není celistvý.

6. Záchrana Rafaela Santiaga

Léto 1953 bylo opravdu horké, natolik, že možná způsobilo Magnusovi úpal a on se rozhodl stát se soukromým očkem. Detektiv Bane má vbrzku svůj detektivní případ, který se stává nejen napínavým, dramatickým, živelným, ale také emotivním. Objevuje se i přítel Ragnor a spolu s Rafaelem, což je povedená a pozoruhodná postava, se stávají šikovnou dvojkou, hýří šikovnými postřehy a posouvají děj. Celistvý příběh patří mezi jedny z nejpovedenějších této sbírky.

7. Pád hotelu Dumort

Červenec 1977 a jsme znovu v Dumortu, tentokrát o 48 let později. Magnus se musí vypořádat s upíry, znovu se na scéně objevuje Dolly a Camille. Možná se autorky snaží upoutat prostřednictvím Camille, ale v tomto případě jsou to spíš sužující otazníky, než povedené navnazení. Camille se v několika povídkách objevuje, ale vlastně z toho nic není. Co je s upíry špatně? Proč se příběh svažuje do míst, která jsou pro ně ohrožující? Oddechová povídka, dramatický děj. Jestli vás zajímá, co se stalo s hotelem, pak máte možnost přečíst si vysvětlení.

8. Co koupit lovci stínů, který má všechno (a se kterým oficiálně stejně nechodíte)

Na své si přijdou fanoušci Maleca, tedy páru Alec a Magnus, kdy se jedná o vtipnou a oddechovou část, jak už je zřejmé podle názvu. Nic moc se neděje, ale jelikož je to pro většinu srdeční záležitost, tak autorky vhodně vložily i emoce a myšlenky, které zahřejí.

9. Newyorský institut - Poslední zůstává

Vítejte v New Yorku v roce 1989, pryč je Magnus a Alec z předešlé povídky, nyní na scénu nastupuje nepříjemnost a situaci zachraňuje Katarina. Autorky se dotýkají závažného tématu, zatímco Magnus řeší Valentina. Ten, jak už víme, chce zkázu. Drama a napětí pomalu vzrůstá a děj se táhne temnějším směrem až ke Kruhu, chystá se i nepříjemné setkání a boj. Doplňující počin, náhled do minulosti na menší bitvu, která zůstala skrytá a nyní ji autorky představily v celé kráse a blyštivosti.

10. Průběh pravé lásky (a prvních schůzek)

Malec na scénu! Alec a Magnus, pozvání na rande, spousta myšlenek a emocí, vzrušení z nového vztahu a zamilovanosti. To a mnohem více. Potěší opět fanoušky páru a čtenáře lgbt, zejména gay romancí. Je to fakt roztomilé čtení!

11. Hlasová pošta Magnuse Banea

Závěrečná, velmi krátká povídka, ve stylu datovaných hlasových záznamů. Volajícím byl kupříkladu Alec, Izabela či Rafael Santiago.

Pro někoho bude sbírka zpestřením, pro některé možná z části zklamáním, netuším, jaké zaujmete stanovisko, ale pravdou je, že některé kousky jsou slabší a jiné naopak mají kvalitu, na kterou jsme zvyklí. Od sborníku můžete očekávat všelicos, ale pravdou je, že nabídne v některých případech doplňující náhledy do minulosti, také jeden vhled do budoucnosti a mnoho oddechových částí. Právě ty pro někoho mohou mít velkou cenu nebo naopak pramalou, pokud chcete více dění a méně Magnusova hýření.

Sborník doporučuji pouze těm, kteří mají načtený svět lovců stínů, protože jinak vám povídky vůbec nic neřeknou. A jste-li fanoušky této série, rozhodně si je nesmíte nechat ujít. Možná vás v některých případech zklamou, ale v jiných budete nadšení.

Co na titul říká Chensie? Jsem rozpolcená. Některá díla vážně stála za to, ale u jiných jsem si nebyla jistá, proč je vlastně autorky do sbírky zařadily. Nic navíc mi nepředaly, bylo to jen plkání o ničem a tak nějak mě to spíš zklamalo. Naštěstí byly v převaze ty, které vypovídaly více o ději a samotné sérii, něco se v nich dělo, a nebylo to jen o tom, že se Magnus zase někde zapomněl a opil se do němoty. Všichni víme, že to je velký bohém, nebylo třeba to připomínat v každém počinu. Bavil mě humor, ten byl úžasný a jeho módní styl opět neměl chybu. Magnus je výrazná osobnost a tak trochu mám pocit, že sbírkou nebyla dostatečně oceněná jeho osobnost. Proto za mě pět hvězd bohužel nezíská, spíš to vidím na tři až čtyři.

Čaroděj Magnus Bane to nemá v životě lehké, protože bývá často nucen řešit problémy druhých. Jeho život je dlouhý, výčet jeho lásek ještě delší. A Magnus má dar, jak být v pravý čas na správném (někdy i na nesprávném) místě. Francouzská revoluce, prohibice v Americe nebo první velká bitva mezi Valentinem a newyorským Institutem… to všechno zažil na vlastní kůži. Za tu spoustu let se toho nasbíralo tolik, že to nikdy nestihne odvyprávět a nikdo by mu to ani neuvěřil. Ale těchto jedenáct povídek vrhá alespoň trochu světla na tuto mnohdy nevyzpytatelnou postavu. Sám Magnus ovšem nejspíš proklíná toho, kdo je vypustil do světa…

Nakladatelství: Slovart - #Booklab

Žánr: Fantasy, Young adult

Ze série: Nástroje smrti, Sága o lovcích stínů