Recenze: DRAČÍ PLAMEN (Patrick Ness)

Fantasy s reálnými základy a poselství

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Věhlasný americký spisovatel Patrick Ness v České republice publikoval celkem jedenáct knih. Ačkoliv píše pokaždé pro stejnou cílovou skupinu, tedy pro mládež ve stylu young adult, jeho náměty jsou velmi rozličné a stejně tak i využití žánru. V tomto případě se Ness zaměřil na fantasy s reálným základem a rozšířením do dimenzí. Ale to by bylo jen velmi strohé vysvětlení, které vám nic neřekne. Je potřeba jít hlouběji, pojďme.

Vypravování je sice v er-formě po celou dobu, ale zaměřuje se během tří dějových linek, které se později sjednocují, na různé postavy. Styl psaní je u každé linky stejný, přesto se atmosféra příhodně mění. Překlad je opravdu povedený a čtivý, snadno vás možná právě díky reálným základům vtáhne do děje.

Kniha se dělí na dvě části. Ta první nás zavádí do roku 1957 do Ameriky, kdy je prezidentem Eisenhower. Jak již všichni víme, tento rok byl významným právě proto, že SSSR vyslalo do vesmíru první umělou vesmírnou družici Sputnik.

Ještě před tím, než to v dané době v této knížce nastalo, však zažívají hrdinové zvláštní dobrodružství. Tedy někteří, jiní vůbec netuší, co je vlastně čeká.

Tím případem je právě Sára. Hrdinka tmavé pleti, která to nemá jednoduché. Přátelí se s Jasonem, který naopak patří k japonské národnosti. Spisovatel dává důraz na rasismus, aby jeho dějová linie byla opravdu realistická. Sára přišla o maminku a bez ní si s otcem na farmě neví rady. Samy práci nezvládají a potřebují pomoc. Najímají si tak draka a tím je modrý ruský drak, myslitel, který přichází s poselstvím...

Pravda, to poselství není zrovna jednoznačné. Poselství taková zkrátka bývají, ale čtenář díky tomu může mít pocit nedostatečné promyšlenosti, jelikož Sára netuší, co má dělat, a tak vlastně tak nějak nedělá prakticky nic, jen se snaží přežít.

Oproti tomu Malcolm má své jasné úmysly. Byl vycvičen pro tohle poslání a ví, co je jeho údělem. Nepochybuje, zabíjí a jde si za tím, co od něj nejvyšší vůdkyně kultu, uctívajícího draky, chce. Jestli nemáte v oblibě silné zobrazení víry, vlastně doslova fundamentalismus v praxi, tak se vám tahle část moc líbit nebude. Představení církve není plnohodnotné, což náročnější čtenáře trochu zklame, protože to působí, jako by se tím Ness příliš nezaobíral. Na druhou stranu jsou činy ale natolik jasné, až z nich skutečně mrazí.

Třetí dějovou linkou vás provází dva agenti FBI, kteří mají namířeno za chlapcem, jenž by mohl ohrozit lidi a také to dělá. Nejsou si jistí, kdo tím chlapcem je, ale tvrdě si jdou za svým jako lovci po kořisti. Ačkoliv i tady se stále něco děje, linka působí mdlejším dojmem, a to možná proto, že se autor snaží neprozradit své záměry.

Zatímco Sára se sbližuje s drakem, její otec má své vlastní pohnutky. Zkrátka každý si dělá to svoje a působí, jako by skutečně žili a rozjímali nad tím, co se jich dotýká, což je ohromující a vždycky si to u Nesse zamiluji. Ten pocit, že hrdinové v oné knize opravdu žijí. Jejich charaktery jsou reálné. U Sáry možná až na přechod, kdy opomněla úplně truchlit a ty emoce byly nedostatečné i u jiných poznání. To trochu snižuje uvěřitelnost postavy.

První část se tedy dotýká toho, co se stane před vypuštěním družice do vesmíru. Dočkáte se dne D, který je ohromným finále. Po takovém byste možná čekali i závěr publikace, ale ne. Autor to vymyslel jinak a velmi působivě. Všechno jako by se náhle otočilo, bylo stejné a jiné zároveň. Napojení na druhou část není ani trochu kostrbaté. S lehkostí sobě vlastní přerodil jeden problém v druhý a zobrazil staronové dobrodružství, kterého se účastní známý hrdinové. O některých jste slyšeli, další jste zažili. Tím se Ness vyhnul nadbytečným postavám a orientace je naprosto snadná.

Dokonce obsahuje dobrodružství, ve kterém se na oko vlastně nic moc neděje, také romantické linie. A rovnou dvě ve stylu ya. Není to nic okázalého, spíše lehoučká romance, ovšem city postav jsou silné a o to zajímavějším se pak čtení stává. Jedna je gay romancí, Ness se zaměřil v maličké míře i na problematiku LGBT.

Závěrečné velké finále je překvapující. Možná právě díky nejednoznačnému poslání, nad kterým se může vztekat nejen parta hrdinů, ale i samotný čtenář. Ač jste mohli mít pocit, že knížka nebyla před tím dostatečně dramatická či dynamická, nyní autorovi napětí a sílu upřít rozhodně nemůžete. Navíc i když se vyřeší jeden problém, je potřeba zaměřit se opět na ten druhý, a tak nás čeká pokračování!

Mnozí autorovi vytýkají, že se v jeho publikacích občas nic moc neděje. Že ten život prostě plyne, jako by byl skutečně reálný a bez zbytečných šokujících situací a nevhodných zvratů. Dá se říct, že autor se skutečně zaměřuje na reálný život a zbytečně vás nezahrnuje účelovými situacemi, i když by i tady se nějaké našly, snaží se tomu vyhýbat a zobrazit hrdiny jako skutečně lidi. Ne každému se jeho styl tedy líbí...

Dračí plamen je fantasy plné množství různorodých témat, která jsou jako konspirace poskládané do sebe, hnané letitým posláním a legendou až na samotný napínavý závěr. Mohu doporučit všem, kteří Nesse čtou nebo je kniha zaujala, protože tohle je rozhodně jedna z jeho nejlepších knih.

Osobně mám Nessův styl strašně moc ráda. Mezi mé nejoblíbenější patří My ostatní tu prostě žijem, kdy se vlastně vůbec nic neděje, a právě v tom tkví to kouzlo. U této knihy se hrozně moc těším na pokračování, protože se zaměřuje na Malcolma. Jako fanoušek LGBT jsem si ho samozřejmě oblíbila, i když jsem držela pěsti i Sáře. Zklamala mě absence emocí, ale možná by tento fakt dal vysvětlovat šokem. Tím si nejsem jistá. Každopádně jsem s hrdiny soucítila, vyvolávali ve mně všechny postavy ty správné emoce a teda... lezly mi občas vážně krkem. Dračí plamen jsem přečetla za dva dny, byl návykový a čtivý. Nelze si ho nezamilovat.