Recenze: VŠUDE KOLEM ČERNÝ LES (Ruth Ware)

Značně pokulhávající kostlivci ve skříni...

Leonoře je šestadvacet a píše docela úspěšné detektivky. I když žije osaměle, je se svým způsobem života spokojená – až do dne, kdy dostane nečekané pozvání na předsvatební rozlučkový víkend své bývalé přítelkyně Clare, kterou deset let neviděla. Leonora po dlouhém váhání pozvání přijme a ocitá se s hrstkou dalších lidí – s nimiž má společné hlavně to, že se všichni znají s Clare – v extravagantním skleněném domě kdesi na anglickém venkově. A zanedlouho se začnou dít podivné věci. V Leonoře vzrůstá napětí, až se druhého večera rozhodne, že se hned ráno vrátí do Londýna. Jenže v noci dojde k osudné události…

Leonora se probudí s těžkým zraněním v nemocnici – a dozvídá se o vraždě. Její pokoj hlídá policie: chrání ji před někým, nebo ji hlídají jako vězně? Aby mohla odpovědět, musí si vzpomenout, co se vlastně během víkendu přihodilo. Dokáže se oprostit od pocitu viny a odhalit skutečné motivy a skutečného vraha? Najde odvahu, aby se svěřila s tajemstvím, které dosud nechala pohřbeno v minulosti?

Jak už napovídá anotace, v knize se prolínají dvě časové osy. Krátké kapitoly z nemocnice, ve které Leonora leží se zraněním, se střídají s těmi obsáhlejšími, jež popisují událost předcházející její nehodě. Přestože jde o rozlučku, těch, kteří se jí doopravdy zúčastní, je málo, takže nehrozí, že byste se v jednotlivých postavách nevyznali. Navíc každá z nich je účelově něčím výrazná, což orientaci jenom usnadňuje. Ovšem nějakou hlubší psychologii a propracovanost charakterů nečekejte.

Co mi na postavách vadilo, byla skutečnost, že se často chovaly neúměrně. Ve vypjatých chvílích jejich reakce vůbec neodpovídaly situaci, a to bohužel i v samotném závěru knihy. Jako by je autorka za každou cenu chtěla vmanévrovat tam, kde je potřebovala mít, navzdory tomu, že se to příliš neslučovalo s chováním, jaké byste v takovém okamžiku očekávali. S tím do jisté míry souvisí i hlavní hrdinka, která by se, přestože je autorka detektivních románů, v praxi jako vyšetřovatelka příliš neosvědčila.

Naopak se mi líbila atmosféra, kterou autorka dokázala uprostřed tmavých lesů vykreslit. Zvolené prostředí bylo samo o sobě zlověstné, hlavně v noci. Plíživé napětí prostupovalo mezi každým řádkem a dýchalo na mě chlad, protože sešlost v podivném proskleném domě působícím jako osvětlené jeviště, byla všechno, jenom ne upřímná a přátelská. Právě díky tomu jsem se ke knize ráda vracela a těšila se, co přinesou další stránky.

Nevím, jestli to byla chyba pouze překladu, nebo se u autorky tak často střídala múza s literární krizí, ale text na mě často působil, jako by ho psaly dvě odlišné osoby. Povedená a zajímavá souvětí se střídaly s krátkými holými nicneříkajícími větami. Celkový dojem kazily občas i ne zrovna vhodně zvolená překladová slova, která způsobovala, že daná věta nedávala příliš smysl.

Pozorní a zběhlí čtenáři v tomto žánru mají velkou šanci v určitém okamžiku poznat pachatele. Stopu jim ostatně naservíruje na stříbrném podnose sama autorka. Někteří ji možná přehlédnou, jiní budou uvažovat, zda se je Ruth Ware nesnaží pouze zmást. Já jsem zvažovala různé možnosti, doufala jsem, že si se mnou autorka hraje jako kočka s myší, a že budu nakonec přece jenom překvapená, ale bohužel nic z toho se nestalo.

Po vraždě, na kterou si mimochodem budete muset nějakou tu část knihy počkat, jsem cítila zklamání. Oběť jsem odhadla ještě dříve, než byla zabita, a stejně náhle jako vyhasl její život, jako by zmizel i všechen ten tajuplný ráz, který kniha do té doby měla, přestože se v ní nic závratného nedělo, a druhý dech z mého pohledu příběh už nechytil. Nejslabší bylo ale celkové rozuzlení. Doteď si nejsem jistá, jestli motivu vraždy vůbec věřím. Nejen on, ale vše, co za tímto hrůzným činem stálo, bylo nevěrohodné a skřípající. Závěr mi pak připadal přitažený za vlasy a chování hlavní postavy značně naivní.

Všude kolem černý les bude nejvhodnější pro čtenáře, kteří hledají jednoduchý děj, nechtějí žádná brutální řádění a přesto by (alespoň z části) chtěli zažít trochu toho napětí. Pro ty náročnější bych doporučila nedat na reklamu a poohlédnout se po nějakém jiném díle.

Ruth Ware: Všude kolem černý les
Název originálu: In a Dark, Dark Wood
Nakladatelství: Leda; ve spolupráci s Rozmluvy