Recenze: HLAVA PLNÁ PŘÍZRAKŮ (Paul G. Tremblay)

Největším vítězstvím Ďábla je, když v něj přestanete věřit...

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji společnosti Euromedia.

Knižní klub na FB.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Ke knize, jejíž anotace zněla jako vystřižená z Vymítání ďábla, jsem přistupovala se zájmem, ale patřičným odstupem. Děl s hororovými prvky není mnoho, přesto jsem si nedokázala představit, co by kniha s tématem vymítání mohla přinést nového. Tím spíše, pokud anotace tento proces v závěru zpochybňuje. Celé mi to zavánělo předvídatelností. Zvědavost u mě nakonec ale převládla a já se rozhodla Hlavu plnou přízraků zkusit. A dostala jsem od ní něco, co jsem opravdu nečekala.

Příběh je vyprávěn třiadvacetiletou Meredith, která se prostřednictvím vzpomínek vrací do svého dětství a z pohledu teprve osmileté dívky líčí noční můru, která se před patnácti lety odehrávala v její rodině. Přítomná linka je dialogem mezi Merry a spisovatelkou, jež chce o posednutí Merryiny sestry Marjorie napsat knihu. Otázkou zůstává, zda-li šlo doopravdy o posednutí...

Barretovi žili v celku všedním životem a řešili maximálně nezaměstnanost pana Barreta, dokud se nezačalo měnit chování jejich starší dcery. Zpočátku to vypadalo na psychické problémy, které se ale postupem času začaly stupňovat natolik, že si s nimi doktoři přestávali vědět rady. Zhoršoval se Marjoriin stav kvůli tomu, že nedodržovala předepsanou léčbu, nebo za jejími potížemi bylo něco jiného?

Její otec se v nouzi nejvyšší začal obracet k Bohu a ten moment vznikl první rozkol mezi jím a zbytkem rodiny, která tuto víru neuznávala. Jenže Marjoriiny potíže čím dál více vykazovaly známky ovládání nějakou jinou silou. Agresivita, lascivnosti a nepochopitelné reakce, které byly díky Merryiným dětským očím o to intenzivnější a děsivější. Nebo takové byly doopravdy? Těžko posoudit nakolik si s Merryiným vnímáním hrála fantazie a strach. Faktem ale zůstává, že tyto scény se dle mého podařily autorovi vykreslit opravdu skvěle. Marjorina nevypočitatelnost mě udržovala v nejistotě a nepříjemném napětí. Nebylo jasné, co se kdy opět přihodí, jakou noc si Marjorie vybere pro návštěvu pokoje své mladší sestry... A jenom z představy, že bych s někým takovým sdílela stejný prostor, mi nebylo úplně nejlépe po těle, což jsem si jednoduše užívala.

V momentě, kdy si pan Barret prosadil svou a ke slovu se dostala církev, rozehrál příběh další rovinu. O Marjorii se začala zajímat televize. A jelikož doba nezaměstnanosti jejího otce se prodlužovala a rodina neměla peníze na dceřinu léčbu, přistoupili na natáčení reality show. Natáčecí štáb byl tak přítomný i u samotného vymítání, které čtenáři zamotá hlavu ještě víc a vzbudí v něm jenom další pochybnosti a vyvolá nové otázky. A to ještě není zdaleka konec.

Kromě návratů hlavní hrdinky do minulosti je děj prokládán také blogovými zápisy s odkazy na různá filmová i knižní hororová díla, v nichž jejich autorka detailně rozebírá samotnou reality show a s racionalitou vyvrací všechny nadpřirozené prvky. Zpochybňuje důvěryhodnost přítomných členů včetně kněze, ukazuje, jak snadno dokážou tvůrci show zmanipulovat nejen diváky u televizních obrazovek. Stačí pár triků s kamerou, střihu a vše najednou nabývá zcela nových rozměrů.

Jedinou jistotou ovšem zůstává, že tady jistého není vůbec nic. Následky, které zásah božích stoupenců přinese, jsou fatální. A při vnesení světla do následných událostí, zůstáváte ochromeni sedět a jen nevěřícně kroutíte hlavou, ve které vám to šrotuje ve snaze pochopit všechny souvislosti a dát si dohromady ucelený obraz toho všeho. Jenže to není lehké. Kdykoliv si myslíte, že už víte, co zatím vším stojí, vkrade se do vaší teorie nějaké "ale" a vy jste opět na začátku. A po poslední větě se vám jako domeček karet sesype i ta nejstabilnější teorie.

Tohle se mi na příběhu neskutečně líbilo. Těch vrstev, které měl. Těch možností výkladu. Pokud jste hlava otevřená a nezavrhujete i nevysvětlené věci, budete i po přečtení stejně já naprosto rozhození. Řekla bych, že při čtení Hlavy plné přízraků hodně záleží na tom, jak jste sami založení. Vzhledem k tomu může mít kniha tolik vysvětlení a to je něco naprosto úžasného. Co je (předem domluvená) hra a co nemoc? Co zkreslený pohled? Co fanatismus a co krutá pravda? A co je záměr ďábla? A kdo je tím ďáblem? Společnost? Rodina? Církev? Neuchopitelná energie, která není vidět, pouze cítit? V kom ve skutečnosti vězí?

Jak jsem už předeslala, nečekejte, že uvidíte Satana v podobě, v jaké ho vídáme v klasických filmech o vymítání. Pokud něco podobného vyhledáváte, běžte o dům dál. O tomhle Hlava plná přízraků není. Na druhou stranu ale nevyvrací teorii, že za tím vším stojí obávána biblická bytost, přestože poskytuje i skeptický pohled. Záleží, čemu věříte a jak si to vyložíte. I když... říká se, že největším vítězstvím Ďábla je, když vás přesvědčí o tom, že vlastně neexistuje. Možná jsou všechny ty popírající části jen promyšleným tahem...

Popravdě si nepamatuji, kdy naposledy mi u knihy bylo tak nepříjemně po psychické stránce. Po přečtení jsem si musela dát pár dní oddech, abych všechny ty dojmy zpracovala a i přesto, že recenzi píšu s velkým odstupem, znovu jsem v tom příběhu chycena. A tentokrát mi nezbývá než souhlasit s anotací. Ano, tohle je opravdu mrazivý rodinný psychothriller s hororovými prvky. Takhle nějak bych si správné "psycho" představovala.

Mrazivý rodinný psychothriller s hororovými prvky. Obyčejný život obyčejné rodiny Barrettových z provinčního prostředí Nové Anglie se rozpadne poté, co jejich čtrnáctiletá dcera Marjorie začne mít noční můry, vyprávět úděsné příběhy, chovat se nepřístojně. Lékaři jí nedokážou pomoci, její otec se proto obrátí na místního kněze. Ten dojde přesvědčení, že Marjorie posedl ďábel, a navrhne provést jeho vymítání. Lákavé téma přitáhne pozornost televize – a Barrettovi uvítají možnost přivydělat si na péči o dceru tím, že do svého soukromí vpustí všudypřítomné kamery. Když však události přerostou v tragédii, reality show rázem vyvolá skandál. Patnáct let poté osloví Marjoriinu sestru Merry spisovatelka, která chce vydat knihu o případu jejich rodiny. A Merry začne vzpomínat… Co když bylo tenkrát všechno naopak?

Paul G. Tremblay: Hlava plná přízraků
Název originálu: A Head Full of Ghosts
Nakladatelství: Knižní klub