Recenze: V MLZE (Caroline Eriksson)

V mlze se probudí vaše temnější já

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Leda.

Leda na FB.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Příběh začíná zdánlivě nevinně rodinným výletem na tajemný ostrov, který má být hlavně pro čtyřletou Smillu velkým dobrodružstvím. Prosluněná idyla je ovšem hned od prvních řádků kalena myšlenkami hlavní hrdinky Gretty, která vnímá, že má malá Smilla mnohem blíže ke svému otci než k ní. Pocit nadbytečnosti ji přiměje zůstat v loďce, kterou se na vydali přes jezero, zatímco Alex a Smilla se pustí do průzkum pevniny... a nikdy se už nevrátí.

Gretta se tak stává víceméně jedinou postavou, na které je až do poslední třetiny postavená celá kniha, což představuje výzvu jak pro autorku, tak pro čtenáře. Caroline Eriksson se jí dle mého zhostila více než dobře. Oceňuji, jak se jí dařilo postupně dávkovat odhalení a vystavět takovou atmosféru, která navzdory převažující nepřímé řeči dokázala udržet moji pozornost. Mimochodem pokud nechcete být ochuzeni o první nečekané překvapení, nečtěte zadní stranu přebalu!

Text je napsán jednoduchým stylem, což mi samo o sobě nijak nevadilo. S čím jsem ale měla trochu problém, byly opakující se zájmena a spojky. Na jedné straně se bohužel dokázaly objevit hned několikrát. Jinak jsem si ale čtení užívala. Po pár stránkách jsem se společně s Grettou dostala do posedlosti, kdy jsem běhala po lese a v okolí jezera v marné snaze najít Alexe s malou Smillou. Postupně jsme přicházely o rozum. Potýkaly jsem se vnitřními démony, vzpomínkami a dotěrnými myšlenkami týkající se minulosti a začaly samy o sobě pochybovat. Čeho všeho je vlastně člověk schopný? A co když vás vaše mysl zradí natolik, že provedete něco naprosto neodpustitelného?

Psycho odehrávající se v Grettině hlavě bylo příkladem soukromého hororu, který dokáže narůst do takových rozměrů, že už ani vy nevíte, co je v knize realita a co pouhý výplod narušené psychiky. A kdykoliv máte pocit, že autorka zkouší děj natahovat a uhýbá před jasnou skutečností, něco se stane. A vše, co se doteď zdálo být zřejmé, se znovu zahalí do mlhy. Mlha ostatně neznačí prostředí, v němž Gretta bloudí, značí zamlženost mysli, která přechází i na vás...

Pocit ztracenosti umocňuje ich-forma, jež propůjčuje hlas i částem psaných kurzívou objevujících se tu a tam, a které vám ze začátku nebudou dávat příliš smysl. Jsou to jen náznaky, střípky rozeseté po celé knize. Vypráví je také Gretta nebo někdo jiný? To na rozdíl od událostí Grettina dětství odhalíte pravděpodobně až v závěru, kdy se vyprávění mění z psychologického thrilleru spíše ve drama. Staví se v něm tváří v tvář několik postav nevědomě propojených stejně zničujícími zkušenostmi...

Nečekejte šokující vyvrcholení. Námět jako takový není nijak originální, ale zpracovává aktuální téma způsobem, který originální je. A to je to podstatné. Nejde tolik o to, o čem píšete, ale jak o tom píšete. V tom tkví velká část úspěchu. Jde o uchopení a dle mého se právě celkové pojetí autorce povedlo. A za mě má navíc plus za ne zrovna standardní konec. Román V mlze byl pro mě víc než příjemným překvapením, na němž je znát, že autorka má zkušenosti s psychologií lidí a dokáže si se čtenáři pohrát. A pokud je u vás psychologická stránka tím, co vyhrává, neměla by tato knížka uniknout vaší pozornosti.

Přízračná obálka, která naživo vypadá mnohem lépe než na obrázku, je přesným zachycením Grettina tápání a zhoršujícího se stavu. Hodně mě baví barevné detaily na přebalu sladěné s barvou samotné knížky. Lesklé a jakoby vystupující části pak podtrhují výsledný dojem. Navrhl ji Ondřej Červenka.

Z VÝLETU NA OPUŠTĚNÝ OSTROV…
Prázdninový výlet zavede Gretu, Alexe a čtyřletou Smillu přes jezero Maran (Přízrak) – opředené mýty a záhadami – na malý opuštěný ostrov. Alex s dcerou se vydají mezi stromy, Greta se v zasněné náladě zdrží na pobřeží…, a když se manžel s dcerou nevracejí, vydá se za nimi: určitě se zabrali do hry a zapomněli na čas. Volá je a horečně prohledává ostrov, je to ale marné.
…SE VRÁTILA JENOM ONA
Greta se zoufale potřebuje dovolat Alexovi, aby se ujistila, že jsou se Smillou v pořádku, a kdyby se neozval, musí zavolat policii. Jenomže její mobil v loďce není. Až po návratu do chaty ho najde schovaný pod pokrývkou. Dala ho tam ona, nebo někdo jiný? Ale kdo a proč? Během policejního pátrání před ní vyvstávají naléhavé výjevy z minulosti a začne ji trápit otázka, jestli to, co dosud považovala za skutečnost, není jen obratně vymyšlená lež. A jakou roli v celém dramatu hraje ona sama? Existuje souvislost mezi zmizením Alexe a Smilly a tím, co se stalo onoho večera před mnoha lety, kdy přišel o život Gretin otec? Kdo byla neznámá žena, která se zjevila u jejich chaty tu noc před zmizením?
A najdou vůbec Alexe a Smillu?

Caroline Eriksson: V mlze
Název originálu: De Försvunna