Recenze: CHLADNOKREVNÝ NIČEMA (Lisa Kleypas)

Z obyčejného scénáře neobyčejný romantický příběh

„Eversby Priory přežilo čtyři sta let revolucí a válek,“ uslyšel Kathleenina opovržlivá slova, „a teď stačí jen jeden sobecký prostopášník, aby to všechno zničil.“ (Str. 43)

Baronet (Fb)

Chci zakoupit historický román Chladnokrevný ničema

Americká spisovatelka Lisa Kleypas má za sebou už spousty románů pro ženy. I v ČR této autorce vyšlo přes čtyřicet romantických děl, která jsou čtenářkami velmi dobře hodnocená. Neměla jsem tušení, jak moc na mě Chladnokrevný ničema zapůsobí. Upřímně, moc ráda si od Lisy Kleypas přečtu i nějakou jinou knihu, protože dokáže z obyčejného vytvořit neobvyklé...

Styl psaní v er-formě je měkký, lehký a jemně květnatý. Velmi příjemný a čtivý, což se k tomuhle příběhu neskutečně hodí. Samozřejmě nepostrádá znaky historického románu, které ocení každá čtenářka tohoto žánru. Kapitoly jsou středně dlouhé a průběžně se střídají z pohledu Kathleen a Devona psaných v er-formě. Kniha je obohacená o dopisy, které si mezi sebou hrdinové zasílají, tištěné v kurzívě. Přímá, vtipná a stručná listovní konverzace je důkazem, jak působivým a důmyslným humorem autorka knihu obdarovala. Kniha neobsahuje téměř žádné zbytečné texty, autorka se zaměřila na to důležité a zajímavé, takže se nudit rozhodně nebudete.

„Pravda je taková, Weste, že bych nemohl spasit tohle zatracené panství či zachránit dámy, ani kdybych chtěl. Nikdy jsem nebyl hrdina a ani se jím nechci stát.“ (Str. 39)

Devon si užívá života, který se mu ale rázem změní. Stačí jedna smrtelná nehoda v rodině a najednou se z něj stává hrabě a nese zodpovědnost za panství, které je ve špatném stavu a navíc stojí spousty peněz, protože je zadlužené. K tomu mu na krku zůstala mladá vdova s jazykem ostrým jako břitva a tři dívky, z nichž dvě jsou jako čerti. Devon z toho má hlavu v pejru. Ale když pozná Kathleen blíž, všechno se pro něj mění...

Hlavní hrdina Devon je prostopášník a povaleč. Spadlo mu do klína jmění v podobě historické stavby, která však potřebuje pořádnou rekonstrukci. Nejsou finanční prostředky a tak Devon sice má titul hraběte, ale s ním i spousta starostí a práce. Nejraději by všechno rozprodal a žil dál bezstarostným životem muže, který má rád různé hříšné radovánky.

Kathleen je hlavní hrdinka, která sice vzhledově vypadá jako něžné stvoření, ale dokáže svým důvtipem a upřímností dát každému, co proto. Je silnou ženou pevných zásad. Tři dny po svatbě se její manžel díky své tvrdohlavosti nešťastnou náhodou zabije pádem z koně a ona tak musí čelit prostořekému Devonovi.

Postavy jsou sepsány velmi živě. Čtenář jim věří, že dýchají v tom daném století, prožívají své románky a propínají se pod morálními pravidly, která dříve byla spíše zlatou klecí. Důvěryhodné charaktery jsou pro knihu velkým plusem, ačkoliv je jich už z počátku trochu více, takže čtenář, který není zvyklý na historické romány musí být obezřetný, aby se neztratil.

„Nemáš tu být,“ opáčil Devon. Obrátil se ke všem přítomným. „Už je někdo zkažený nebo zprzněný?“„Od dvanácti let,“ odpověděl West. „Tebe jsem se neptal, ptal jsem se dívek.“„Zatím ne,“ oznámila Cassandra vesele. (Str. 75)

Ačkoliv jde o běžný scénář, působí velmi povedeně a čtivě především díky skvěle sepsané atmosféře, humoru i napětí. Vztahy jsou vylíčeny nápaditě a hlavně se vší trpělivostí, takže čtenářka opravdu vyčkává, až se něco stane, ale nenudí se. Je příjemně napnutá. Tajemství, které kniha ukrývá se odkrývají postupně. Střípky jsou zasazené v ději a dotvářejí skvělou atmosféru.

Emoce nejsou nejvýraznější, což je dobře, protože by to v tomhle případě působilo rušivě. Čtenář je z textu snadno vyčte, pozastaví se nad nimi a může i soucítit, ale spíše se zaměří na to smyslné hašteření a pouto, které panuje mezi oběma hrdiny.

Vzrušující erotické napětí je spíše jako doplněk knihy, nepůsobí přehnaným dojmem erotického románu, ale knihu vyzdvihuje. Romantika je nepřeslazená, ale i přesto se dokáže citlivě dotknout romantických.

Autorka dokázala vše tak bravurně a lákavě skloubit, že obyčejné prvky historického románu působí neskutečně čtivě, nápaditě a neobvykle. Ti, kteří obvykle nečtou historický žánr, mohou být zaskočení jistou úrovní, která provází všechny rozhovory. Běžné je vykání v každém případě. Jedná se sice na rovinu, ale s takovým lehkým patosem. Důrazná přímá řeč sice působí jemně, ale skrývají se v ní slova ostrá jako břitva, když se hlavní pár snaží, co nejvíce pobouřit. Nejednu čtenářku očaruje s jakou nonšalancí se dokážou Kathleen a Devon častovat chytrými urážkami, které jsou vynikajícím zpestřením. Provokativní, ale ne přehnané nebo vulgární. Naopak jde o velmi důmyslný způsob, jak vytvořit napínavou a jiskrnou atmosféru, pozvednou charaktery postav a kreativně zlákat čtenáře. Nudit se rozhodně nebudete, když čelíte takovému hašteření, které není nesmyslné a jedná se o budoucnost samotných hrdinů.

Podobně provokativní je humor, jenž se prolíná celou knihou a dodává jí nadlehčenost. Není přehnaný a není ho mnoho, ale to, co v sobě skrývá je silné. Takové neobvyklé veselí šmrncnuté černým humorem je v historickém románu neočekávané, ale působivé. V ději je skvěle zapracovaný, rozhodně neruší.

Finále knihy čtenáře naladí na druhý díl série Ravenelovi, který pojednává o vedlejší hrdince Helen a Rhysu Winterborneovi, které to k sobě víc než táhne...

Co by čtenářům mohlo vadit?
Těžko říct, ale pokud do toho jdete s tím, že jde o historický román o lásce, který se nemotá jen kolem erotiky, ale má i hlubší a zajímavější linii, pak budete spokojené. :o)

Komu bych knihu doporučila?
Myslím, že Chladnokrevný ničema zaujme i čtenářky, které obvykle historické romány nečtou. Pokud máte chuť na něco neobvyklého a přesto romantického, pak je tohle dílo rozhodně tím pravým. :o)

Je neobvyklá přesně jako samotný román. Ta zvláštní barva se k dílu rozhodně hodí. Knižní obálka zaujme na první pohled, ačkoliv možná nevypovídá přesně o díle, stejně ji považuji za velmi povedenou.

Devon Ravenel, nejúchvatnější a nejničemnější zhýralec v Londýně, právě zdědil hraběcí titul. K vysokému společenskému postavení však patří i nepříjemné povinnosti… a nejedno překvapení. Panství je zadlužené a dům dosud obývají tři neviňátka, sestry nebožtíka hraběte… a také Kathleen, lady Trenearová, krásná mladá vdova, jejíž inteligence a odhodlání z ní činí Devonova rovnocenného soupeře.

Žánr: Literatura světová, Romány
Ze série: Ravenelovi (1)
Překlad: Jana Pacnerová