Recenze: PŘÍSAHA KRVE (J. R. Ward)

Příběh, který nechcete, aby skončil!

„Protože lidi jako já vám smějí akorát tak opravit dům nebo auto nebo pracovat na zahradě.“ Tak jo, už se zase dostával do ráže. „Lidem jako ty na nás nezáleží. Jsme jen zboží, co se prodává a kupuje...“ (Str. 149)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet.
Baronet na Fb

Chci zakoupit titul Přísaha krve.

Druhý díl spin-off série Odkaz černé dýky nedávno potěšil nejen všechny fanoušky Bratrstva černé dýky. Další důkaz, že J. R. Wardová má svůj svět promyšlený, rozhodně psát umí a ke všemu svými příběhy skutečně žije - díky tomu je velmi silně prožívají i čtenáři. Pro většinu je návrat do reality bolestivý a nemohou se dočkat pokračování, které je zavede do jejich oblíbeného knižního světa, kde se snoubí realita s fantazií...

Styl psaní v er-formě jako vždy obsahuje naprosto všechno. Široká slovní zásoba je pastvou pro oči. Překlad se povedl a úžasně zachycuje veškerou atmosféru. Prvky, kterými autorka vtahuje do reality daného světa a dodává čtenářům pocit, že se v něm skutečně ocitají, jsou impozantní. Jedním z triků je i použití reklamních sloganů či známých značek oblečení nebo jídla, což někomu může zavánět reklamním tahem, ale pravdou je, že něco tak jednoduchého skutečně skvěle odvádí svou práci.

Samozřejmě ještě před samotným prologem je slovníček pojmů a vlastních jmen. Už od prvního dílu Bratrstva černé dýky přibývá téměř s každým románem nějaký pojem, takže je tam pěkná řádka výrazů, které nemusíte znát nebo si pamatovat. V případě, že na takové slovo tedy v průběhu čtení narazíte, není nic snazšího, než zabruslit na začátek románu a podle abecedního pořádku výraz vyhledat. Ostřílený fanoušek této série je zná zpaměti a dokonce je používá v běžné mluvě, natolik jsou někteří uchvácení tímto světem.

„Chybělo tak pět centimetrů a jeden obří nával testosteronu, abys vycenil tesáky a zabil ho!“ (Str. 148)

Po otevření knihy padáte do Caldwellu, ve kterém se odehrávají velké boje s Vyhlazovací společností, ale i ty malé osobní bitvy, zanechávající jizvy na srdci i duši. A že jich mezi upíry s vytříbenými charaktery je!

Hlavním hrdinou tohoto dílu je Axe, který má svůj vlastní smutný životní příběh. Nedává nic najevo, ale to neznamená, že uvnitř necítí všechnu tu bolest a zoufalství, které se dříve snažil vymýtit alkoholem a drogami. Teď už dává přednost pouze závislosti na sexu v tom nejtemnějším směru. Podnik The Keys je jako stvořený přímo pro něj a jen tam a v bojích s bezduchými se může plně realizovat, dokud však nepozná Elise...

Aristokratka Elise, která není jako ostatní pěstěné květinky. Ona chce žít na vlastní pěst, dostudovat psychologii a nebýt pouze okrasou svého zámožného manžela. V rodině se cítí osamělá, protože je všechny týrá bolest z náhlého a brutálního odchodu Anshlay.

Bratr Rhage neprožívá nejlepší chvíle... tedy po té, co se dal osud na pochod a on může přijít o svou rodinu. S Mary opravdu hodně prožívají vše, co se jich týká a čtenářky tak mají možnost nahlédnout do silného pouta, které je drží u sebe a dává jim sílu přestát i to nejtěžší...

Budu se opakovat, jako vždy, ale hrdinové prostě ožívají v každém slově. Charaktery jsou propracované, mají hloubku. Své vlastní klady i zápory, Achillovy paty a šrámy na duši i těle. O to snadnější je se s nimi vžít, přijmout je a soucítit s nimi.

„Je to přímo definice blbosti mlátit se do hlavy kvůli něčemu, o čem osud rozhodl, jestli se to stane nebo ne.“ (Str. 264)

Spletitá a dynamická dějová linie zobrazuje několik příběhů, týkajících se právě hlavních hrdinů, které jsem vám představila. Nejútrpnější je, že autorka nemá problém v tom nejlepším přeskočit na klidnější část vedlejší linky a přirozeně tak protahovat napětí a dramatičnost daného okamžiku, kdy netušíte, jak to celé dopadne a jste jako na trní. Podnětné zvraty, které mohou změnit běh života, nejsou na denním pořádku. To by bylo až moc vysilující, ale krásně rozhýbají děj. Já dávala přednost těm menším přelomům, které dokážou čtenářky snadno postrkovat knihou od začátku až do konce a jsou svým způsobem dojemné.

Očekávaně samozřejmě jde o lásku, kterou je těžké uchytit mezi mlýnskými kameny. Netušíte, jak to dopadne, co je k sobě přivede nebo naopak jim zkříží cestu. Musíte jen pozorovat a držet pěsti, protože mezi nimi narůstá vášeň a také cit... Vzrušující erotické scény rozhodně potěší, ale s ohledem na Axea si některé čtenářky možná představovaly něco temnějšího a divočejšího.

Kniha je strhující od začátku až do konce a emocionálně zapůsobí a dojme. Jakmile se začtete, soucítíte s hlavními hrdiny a prožíváte s nimi každý zádrhel na jejich cestě. Tady už se trochu zamýšlím nad tím, jestli něco už není lehce přehnané a zbytečně srdceryvné ohledně některých situací, které působily vyhroceně a trochu uměle. Jako čtenářka jsem to nevnímala, ale jako recenzentka už tu vidím něco, co mě trochu znepokojuje - a co by nemuselo potěšit každého. Faktem je, že pokud autorka hranici překročila, pak pouze lehce a možná nakrčíte čelo, ale neodradí vás to.

Humor je součástí Bratrstva černé dýky a nepřestává mě bavit. Prim hraje především Lassiter, padlý anděl, který nemá pud sebezáchovy a v nevhodnou chvíli řekne něco, co dokáže nadělat pekelnou paseku a vás upřímně pobavit. Jeho hlášky si zapamatujete obvykle i po dočtení. Pro mě se tenhle prevít stává tak trochu legendou. Ale ani ostatní hrdinové nezůstali bez humoru. Každý má ten svůj a já jsem ráda, že se je autorka snaží odlišit, dokresluje to samozřejmě jejich charaktery. Axe má takový suchý a ostrý humor, především, když se hádá se svými spolubojovníky. Mezi partou cvičenců to totiž pěkně houstne. Dominantní alfa samci v jednom týmu zkrátka nedělají dobrotu... Což značí o tom, že si užijete také pořádnou dávku nepřehnaného, brutálního a krvavého násilí! Křehké dušičky možná budou šokované, ale věřte mi, není to nic, co byste nezvládli. Navíc to k příběhům upířích bojovníků neodmyslitelně patří (a já se na to vždy těším!).

Závěr knihy je uklidňující jako pohlazení. Po emotivním finále přichází (ne)oblíbená poslední kapitola, ve které se s hrdiny máte možnost rozloučit. Myslím, že opět budete překvapení, jakým způsobem autorka vše vyřešila a jak se dokázala prosmýknout pastmi, které na své hrdiny připravila. Málokterý čtenář opustí život v Caldwallu bezbolestně. Po zaklapnutí užijete malou srdeční příhodu, jak moc se vám bude stýskat... Doporučuji otevřít některý z dílů Bratrstva černé dýky a začít se léčit, než vyjde ke konci letošního roku u nakladatelství Baronet 15. díl.

„Nesnaž se ze mě dělat hrdinu, Elise. Nic takového nejsem.“ (Str. 334)

Co může čtenářkám vadit?
* Ačkoliv někdo může být nejistý ohledně počtu stran, ani jako recenzentka se nemohu rozhodnout, co by bylo potřeba vynechat. Wardová se snaží zbytečně nezahlcovat, ale zas zobrazuje potřebné události a zajímavosti. Je pravda, že na někoho může být erotiky více, a stačil by mu jeden akt. Některé by zas ocenili, kdyby autorka zobrazila více ze života hrdinů a nezabývala se jen tím podstatným.
* Jelikož jsem se i já dokonce zamotala (spletla jsem si Beth s Bellou), tak je určitě nutné, aby jste znaly předchozí díly. Bohužel, je to tak, ale bez nich budete ztracení a neoceníte ani za mák to, co vám Přísaha krve nabízí.
* Ohledně vztahu Rhage a Axe je anotace trochu zavádějící. Hovoří o tom, že mu Rhage pomůže rozvinout jeho potenciál... Bratři pomáhají všem svým cvičencům, ale pravdou zůstává, že tito dva budou spolu v jedné podstatné situaci, která by mohla všechno změnit.

Co na knihu Chensie? Jako vášnivá fanynka série Bratrstvo černé dýky mohu spin-off Odkaz černé dýky doporučit všemi deseti. Byla to nádherná jízda od začátku až do konce a fakt trpím, když už není možnost ve čtení pokračovat. Nemohu se dočkat, až si přečtu další rozvíjející se příběhy (trochu tuším, co nás čeká), protože budou stát za to.

Komu bych Přísahu krve doporučila?
Chcete něco víc? Něco, co vás donutí milovat, trpět, zírat nad perverznostmi a otírat si tváře od krve, když přihlížíte bojím s bezduchými? Nechápu, nač ještě čekáte. Popadněte prostě první díl a svezte se na jedinečné vlně, která vám odkryje fantastický svět. Jako by skutečně existoval. Jako byste si mohli na své oblíbence sáhnout... Protože s Bratrstvem černé dýky nečtete, ale skutečně žijete svůj oblíbený knižní svět.

Musíte uznat, drahé čtenářky, že takový pěkný kus chlapa na obálce vždy přitáhne pohledy žen. Sice to není Axe, protože ten by samozřejmě měl piercingy a tetování a je samozřejmě škoda, že to není on, ale i tak se to dá přejít. Svým způsobem je ilustrace zajímavá a vypovídá o titulu. Nakladatelství Baronet sice mělo z počátku série Bratrstvo černé dýky obálky, které mi dávají pocit, že jde o červenou knihovnu, která se mi nebude líbit, ale postupem času jsou temnější a více vyhovují knize samotné. Já si zlepšení všimla a jsem nadšená, protože díla krásně lákají.

J. R. Ward se vrací s novým příběhem paranormální vášně ve světě Bratrstva černé dýky.

Bratrstvo černé dýky dál trénuje ty nejlepší z nejlepších, aby se přidali do jeho řad ve smrtícím boji proti Vyhlazovací společnosti. Mezi novými rekruty se Axe projevuje jako chytrý a zuřivý bojovník – a taky samotář, izolovaný v důsledku osobní tragédie. Když jistá aristokratka potřebuje osobního strážce, Axe tu práci přijme, ačkoliv není připravený na živočišnou přitažlivost, jež vzplane mezi ním a tou, kterou se zapřisáhne ochraňovat.

Pro Elise, otřesenou vraždou, k níž došlo v její rodině, je Axeovo nebezpečné kouzlo lákavé – a možná ji má i rozptýlit v jejím žalu. Jak ale vztah mezi nimi sílí a fyzická přitažlivost přerůstá v něco mnohem zásadnějšího, zmocňují se Axe obavy, že jeho tajemství a týrané svědomí je od sebe odtrhnou.

Rhage, bratr s největším srdcem, ví o sebetrýzni všechno. Chce Axeovi pomoct naplno využít jeho potenciál. Když ale nečekaný příchozí ohrozí novou rodinu Rhage a Mary, ocitne se sám znovu ve víru boje proti osudu, který chce zničit to, co je mu nejvíc drahé.

Axeova minulost vyjde najevo, osud se obrací proti Rhageovi a oba muži si musí sáhnout na dno – a modlit se, aby pro ně světlem na konci temnoty nebyl hněv, ale láska.

Žánr: Romány pro ženy, Sci-fi a fantasy, Horory
Ze série: Odkaz černé dýky (2)