Recenze: VĚCI, KTERÉ DOBŘE ZNÁME, DO ŘÍKANKY ZAMÍCHÁME (Ladislava Horová)

Nabízí víc, než očekáváte!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Portál na FB

Chci zakoupit titul Věci, které dobře známe, do říkanky zamícháme!

Jelikož mám tříletého chlapečka, jsem cílovou skupinou maminek, které tuto knihu mohou velmi dobře využít. Výchova dítěte zabere čas, ale chcete-li se svým dětem věnovat, učit je zábavnou formou a zobrazovat jim svět vesele, aby byly šťastné, tak tato kniha vám v tom pomůže. Rozšiřuje obzory. Zanechává ve vás dobrý pocit, že pro svou ratolest děláte to nejlepší a odměnou vám bude šťastný dětský úsměv, když si hrajete s ním. Naučí se něco nového, z čeho má radost a ještě si společně vytvoříte krásné vzpomínky na společné chvíle s maminkou.

Už dle obsahu poznáváte, že publikace obsahuje třicet osm hlavních témat, která mají ještě pod témata. Ačkoliv je knížečka útlá, je opravdu obsáhlá a doslova nadupaná inspirací pro maminky i pedagogy a pracovníky mateřských školek. Náměty se týkají základních věcí, které by dítě předškolního věku mělo dobře znát a tak pro něj není problém věci rozlišovat, slovně s nimi manipulovat a učit se je používat ve větách.

Samozřejmě se nedočkáte klasické poezie, ta by pro děti v jejich věku nebyla vůbec vhodná. Titul obsahuje několik stylů a především se zaměřuje na:
* Interaktivní básně, při kterých děti provádějí různé aktivity a učí se gestikulovat k tématu.
* Lidové básničky.
* Relaxační poezii.
* A v neposlední řadě také motivační básničky.

Mimo poezie obsahuje titul i smyslové hry. Informační texty, ve kterých dětem rozšiřují obzory a zábavným způsobem je učí kupříkladu o tom, co je vlastně zač motýlek apod. Děti velmi rády něco vytvářejí, na což autorka nezapomněla - můžete se dočíst i jednoduchých návodů, jak pomocí hry s dětmi zábavně vytvářet různorodé předměty z papíru, atd.

Jak tvrdí anotace, kniha je studnicí nápadů a aktivit s lákavými náměty, které dítě vnímá takřka každý den nebo je přímo používá. Říkanky, rytmizace, melodizace, pohybové a relaxační hry včetně improvizací každý dokáže využít podle svého. Pokud jste kreativní, můžete si snadno vytvořit i podle této knihy i své vlastní návrhy a potěšit jimi svého syna či dcerku.

Knížka je velmi pěkně doplněná o veselé ilustrace ilustrátorky Patricie Koubské. Ačkoliv vazba je pestrá a především září růžově, tak mezi textem se objevují pouze černobílé kresby. Vtipné a veselé. Můj syn mě informoval při prohlížení a předčítání, že by se mu líbilo, kdyby byly obrázky barevné - děti opravdu dávají přednost duhové rozmanitosti před černou.

Co na titul říká Chensie? Osobně mě překvapilo pouze to, že ilustrace vně nejsou barevné. Jinak jsem byla velmi spokojená, protože publikace předčila mé očekávání. Básničky jsou jednoduché, zábavné a nenásilně učí děti, co a jak. Líbí se mi, že se z každé může dítko naučit a dozvědět něco nového. Ty interaktivní a motivační básničky mi přišly vhod nejvíce, protože náš Mikey je velmi akční a opravdu měl radost, když nemusí pouze poslouchat a ukazovat mi co a jak  na obrázcích (to po něm vyžaduji já od doby, co začal mluvit a velmi hezky se naučil vyprávět a nazývat věci pravými jmény). Tančil, mával ručičkama, zkrátka opravdu si s dětskou radostí užíval každý rým, což je podle mého pro matky opravdu neocenitelné, když je jejich ratolest šťastná a veselá.

Máte obavu, že titul je natolik odborný, že skutečně přijde vhod pouze pedagogům a pracovníkům mateřských škol? Obáváte se zbytečně. Ladislava Horová přizpůsobila svého knižního pomocníka tak, aby pomohl všem bez ohledu na to, zda se vyskytují ve vzdělávacím institutu či na mateřské. Snadno se v knize vyznáte, lehce si ji přizpůsobíte tak, aby vám seděla.

Komu bych Věci, které dobře známe, do říkanky zamícháme doporučila? Maminkám i tatínkům. Klidně i babičkám a dědečkům, pokud si chtějí se svými vnoučaty hrát a naučit je něco nového. V domácnosti se taková zábavná knížka rozhodně neztratí a ještě se z ní vaše dítě poučí, když mu to dovolíte.

Lákavá a veselá. Ilustrace se ke knize hodí, i když bych ubrala té růžové. Na obálce jsou samé holčičky a k tomu ta růžová, maminky mohou mít pocit, že titul je pouze pro děvčátka. Bez pročtení anotace jsem měla stejný pocit.

Publikace je určená zejména pedagogům v mateřských školách a dětských skupinách, mateřských centrech, případně rodičům předškolních dětí. Obsahuje množství nápadů a aktivit – říkanek, rytmizací, melodizací, pohybových či relaxačních her a improvizací, v nichž hlavní roli sehrávají předměty každodenní potřeby. Vazba slov a slovních spojení na rytmus, melodii a pohyb přirozeně a hravě podporují u dětí seznamování se s novými slovy, napomáhá procvičovat již známé výrazy, rozvíjet paměť i dětský řečový projev.

Žánr: Psychologie a pedagogika, Pro děti a mládež
Ilustrace: Patricie Koubská
Počet stran: 136