Recenze: BIRTHDAY GIRL (Haruki Murakami)

Všem, kteří nechtějí jen číst, touží myslet, věřit, doufat a prožívat.

„Všechno nejlepší k narozeninám,“ pravil poté. „Ať prožijete plodný a bohatý život, slečno. Ať vám do něj nic nevrhne černý stín.“ (Str. 36)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia.
Odeon na FB

Chci zakoupit titul Birthday Girl.

I já jsem chtěla okusit literární talent věhlasného japonského spisovatele, jehož tituly byly přeloženy do padesáti jazyků. I u nás v České republice máte možnost zakoupit si a přečíst třiadvacet knih tohoto autora, kterého spousta čtenářů obdivuje pro jeho tématické a hlubokomyslné tituly. Birthday Girl vyšla nedávno u nakladatelství Odeon a nejzajímavější na ní je, že jde prakticky o novelu, obsahující krátkou povídku a velmi osobní dodatek samotného Haruki Murakamiho. Na novele se podílela také známá německá výtvarná umělkyně Kat Menschik.

Styl psaní působí velmi jednoduchým dojmem, kdy v er-formě autor líčí lehce mystický příběh s hlubokomyslnou pointou. Ne každému čtenáři styl tohoto autora přijde vhod, protože je nutné číst mezi řádky, nad textem se zamýšlet a takřka pátrat po náznacích, které Haruki Murakami ve vyprávění zanechal.

Hlavní hrdinka se narodila 17. listopadu a právě ten den se stane tolik nepředvídatelných událostí, že se shodou okolností ocitne před dveřmi majitele restaurace, ve které pracuje, právě ona a nikoliv její vedoucí. Majitel je podivný pán. Je k ní laskavý a vidí v ní roztomilost víl. Jako jediný jí za ten den popřeje k narozeninám a nechá ji rozhodovat o daru – jakémkoliv přání, které jí splní. Ale musí jít pouze o jedno přání, které už se nikdy nezmění...

„Splnit ovšem mohu pouze jedno přání, proto si to hleďte dobře zvážit, slečno roztomilá jako vila,“ zvedne kdesi v temnotách varovně prst starý pán s kravatou barvy spadaného. „Jen jedno jediné. Nebude tedy možné, abyste si to později rozmyslela a vzala všechno zpět.“ (Str. 60)

Zlomový je později text, který rozděluje povídky na kdysi a nyní – prakticky to není nijak rozdělené, takže můžete být i lehce zmatení. Zatímco předtím hrdinka prožívala své narozeniny v práci a zažila něco neobvyklého, co jí změnilo život, tak nyní nastává inspirující část. Jako by autorovi poskytovala informace, ze kterých později vznikne tato neuvěřitelná příhoda...

V poměrně krátkém textu není jednoduché poukázat na charaktery postav a snad z toho důvodu se i autor pro tento útvar rozhodl, protože to skýtá možnosti, jak zobrazit čtenářům to nejpodstatnější a přitom zachovat velmi tradiční hodnoty spolu se záhadou. Nejpodstatnější je samozřejmě hlavní postava, kterou ačkoliv poznáte nejlépe, přece jen to není dostačující a spoustu věcí si musíte domyslet.

Děj opravdu postrádá jakékoliv složitosti a díky tomu, jak povrchně na první pohled působí, může být čtenář i zmaten. Nejpodstatnější prvky tkví v náznacích, v samotném textu a mezi řádky, kdy vás autor nechá rozjímat a popustit uzdu své fantazii. To je zřejmě největší dar pro čtenáře – možnost dokreslit samotnou povídku k obrazu svému, vložit do ní něco vlastního, natolik intimního, že už příhoda nebude neosobní, ale jako by patřila vám. Jako by samotný titul byl sepsán na motivy vašeho vyprávění... V tom je zřejmě největší kouzlo a přitom prokletí, protože ne každý čtenář má možnost se podle nápověd orientovat a získat z knihy tu jedinečnost, která se nabízí.

To nejdůležitější tedy autor zamlčí a vy si marně lámete hlavu. Pro někoho je právě ta hluboká pointa v tom, že se něco takového nikdy nedozví a může o tom přemítat. Pro dalšího tvrzení, skrývající hlubokou myšlenku, kterou se autor snažil ve svém příběhu vykreslit. Zda se mu to povedlo musíte posoudit sami a já vím, že každý z vás na to bude mít jiný názor, jelikož Haruki Murakami na čtenáře tímto způsobem zkrátka působí.

Ilustrátorka Kat Menschik poskytla pro příběh okázalé ilustrace, zaměřující se především na rudou barvu, které působí stejně jako sama kniha. Na první pohled zdánlivě triviální, na ten druhý se v nich může ukrývat něco, co vás ponoukne ke čtení a promýšlení ještě více. Záleží jen na tom, jak samotné dílo a kresby přijmete.

Na závěr je jakýsi dvanáctistránkový doslov samotného autora, který hovoří o osobním zážitku v den jeho narozenin, o samotném narození a téměř se vkládá do rukou čtenářů a otevírá se, jako by chtěl zobrazit sám sebe, abyste ho lépe pochopili. Pro fanoušky spisovatele to bude opravdu velmi cenný text, kteří jiní na druhou stranu ocenit nemusí.

„Na dívku ve vašem věku je to trochu zvláštní přání, řekl bych,“ odtušil starý pán. „Abych byl upřímný, čekal jsem od vás přání poněkud jiného typu.“ (Str. 47)

Jak působila Birthday Girl na Chensie? Přiznám se, že jsem byla opravdu zvědavá, jak titul budu hodnotit, protože po přečtení jsem byla jaksi rozčarovaná. Nehodlala jsem však zůstat v takovém stavu a začetla se znovu, tentokrát jsem si četla obezřetněji a přemýšlela nad tím. Ačkoliv uznávám, že titul má velkou sílu a je důvod, proč je autor natolik čtený a zbožňovaný, já sama jsem jeho stylu psaní na chuť nepřišla. Nevyhovuje mi, i když pointa a samotný příběh má své kouzlo a dokáže své čtenáře k sobě připoutat, tak Birthday Girl není to pravé pro mě. Je možné, že jde o slabší knihu, protože podle hodnocení to vypadá, že i skalní fanoušci jsou toho názoru, že autor už napsal výjimečnější díla.

Náročnějším čtenářům, kteří nechtějí jen číst, chtějí myslet, věřit, doufat a prožívat. Těm čtenářům, kteří chtějí splynout s knihou, vložit do ní část své osobnosti a dotvořit ji k dokonalosti. Těm vybíravým čtenářům, kterým nestačí jen příběh, ale touží po hlubší pointě, jež má sílu je ovlivnit.

Má své kouzlo stejně jako příběh a svou výrazností skutečně přiláká oko čtenáře.

Tajemný příběh mladé dívky, který se odehraje na den přesně na její dvacáté narozeniny. Ten den musela zaskočit za kamarádku v restauraci. A náhoda tomu chtěla, že zrovna ten večer to byla ona, kdo má dovézt majiteli podniku jeho večeři do šestého patra. Postarší noblesní muž, kterého vidí poprvé a naposledy v životě, působí dobráckým, ale i záhadným dojmem – nabídne jí, že jí splní jakékoli přání. Přání, které nebude možné vzít nikdy zpět…

Nakladatelství: Odeon
Žánr: Literatura světová, Povídky, Novely
Překlad: Tomáš Jurkovič