Recenze: Mléko a med (Rupi Kaur)

Všem, kteří touží zažít sílu poezie!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství OmegaOmega na FBChci zakoupit titul Mléko a med!

Básnická sbírka Mléko a med, kterou vydalo nakladatelství Omega, se pyšní velmi dobrým hodnocením a není divu. Kanadská básnířka, spisovatelka a ilustrátorka svou knihu obohatila nejen o silné myšlenky, ale také vlastní ilustrace. Titul se zabývá mnoha tématy mezi něž patří kontroverzními náměty jako je zneužívání, násilí i sexuální touhy.

Rytmus je u básní velmi osobitý, přestože prakticky nejde o rýmy, ale tzv. moderní poezii, která se zabývá volnými verši. Texty hlubokomyslné a ponoukají k zamyšlení. Autorka se rozhodně nevyhýbá kontroverzním tématům a někdy jsou náznaky tak silné, že se citlivější čtenářka může i začervenat. S ohledem na sexuální podtext některých básní si myslím, že na své si nepřijdou jen ženy, ale i muži. Některé básně mají věnování a může vás zarazit, že se na některých stránkách objevuje třeba jen pár slov, jelikož mají svůj vlastní význam. Zajímavostí je, že žádný text včetně nadpisů na knižní obálce prakticky nezačíná klasicky velkým písmenem. Je to originalita, nad kterou se může čtenář zamyslet, aby zjistil, co to pro něj/autorku vlastně znamená.

Titul se dělí na čtyři všeříkající části:
  • Zraňovaná
  • Milující
  • Opuštěná
  • Odpouštějící

Mezi nejsilnější motivy patří právě ty kontroverzní, které ve většině poetických sbírek nenajdete. Rupi Kaur se rozhodla velmi efektivně a mnohdy až na dřeň vyjádřit, jak tuto problematiku vnímá ona sama, ale dává vám možnost najít v textu také svůj vlastní pohled na věc. Málokterý autor nemá obavu se vyjádřit k tabuizovaným tématům tak upřímně a smyslně jako právě tato spisovatelka. Náměty, kterými se zabývá, zaujmou každého - můžete si snadno vybrat básně skutečně na tělo. Patří mezi ně láska, touha, naděje, zoufalství, bezmoc, zneužívání, využívání, pocit bezmoci, soucit atd... Sbírka je opravdu obsáhlá a doslova napěchovaná emocemi a nádhernou atmosférou.

Ilustrace Rupi Kaur jsou neobvyklé. Snaží se vystihnout jednoduchostí podstatu poselství skrytého mezi řádky. Náčrty působí emotivně, výrazně, v některých případech i kontroverzně, ale nikdy nezastiňují jedinečnost textu, ba naopak je vyzdvihují.

Co si o knize myslí Chensie? Má první reakce byla údiv nad tím, jak strhující dílo se mi dostalo do rukou. Pročítala jsem texty na přeskáčku, kochala se ilustracemi. Byla jsem prostě okouzlená od začátku až do konce. Když jsem si pak knihu pročítala a v duchu polemizovala nad autorčiným sdělením, byla jsem ještě udivenější, co všechno tato sbírka obsahuje a jak podnětně dokáže zapůsobit. Pro mě se Mléko a med stalo neočekávaně výjimečným titulem, ke kterému se velmi ráda a často budu vracet už jen pro ten pocit omámení.

Komu bych básnickou sbírku doporučila?
Obávám se, že tuto poezii neocení každý. Pokud dáváte přednost veršovaným básním, je jasné, že pojetí básní Rupi Kaur vám nemusí vyhovovat. Podle mého stojí za to překonat své hranice a knihu otevřít, protože můžete být skutečně velmi překvapení silou díla.

Perfektní!

Sbírka básní a krátké prózy o přežití. O lásce a ztrátě, násilí a zneužívání, o ženskosti.

Kniha je rozdělena do čtyř kapitol a každá má jiné poselství. Jedna se snaží léčit zármutek, jiná zase bojuje s všudypřítomnou bolestí. Čtenáři nabízí cestu od nejhorších životních momentů ke smíření a hledání radosti. Ta je totiž všudypřítomná, jedinou podmínkou je chtít ji vidět

Nakladatelství: Omega
Žánr: Poezie
Počet stran: 204