Recenze: JEDEN Z NÁS LŽE (Karen M. McManusová)

Tenhle young adult thriller vás oslní!

Z vyšetřování vraždy se stává hon na čarodějnice. Když policejní taktiky zahrnují odhalování soukromých informací kvůli hledání důkazů, nezašli strážci zákona příliš daleko? (Str. 273)

Yoli na FB

Chci zakoupit titul Jeden z nás lže!

Románu jsem se doslova nemohla dočkat. Očekávala jsem ho netrpělivě a každý den vyhlížela. Když se o něm na stránkách Yoli psalo, byla jsem rozhodnutá nenechat si ho uniknout, protože jsem měla tušení, že to bude naprostá bomba! Během čekání na vydání i dodání jsem však začala trpět obavou, že se na Jeden z nás lže těším tak moc, až to nakonec bude na škodu. Nic takového se ovšem nestalo. Jakmile to šlo, začetla jsem se a od začátku až do konce podlehla tomu nádhernému běsnění lhářů a lhářek...

Styl psaní v ich-formě minulého času zobrazuje prakticky čtyři úhly pohledu, které český překlad velmi povedeně vystihl. Slovní zásoba je o něco lepší, než u klasického young/new adult a překvapuje mě, jak silně působily charaktery, ačkoliv se autorka nezaobírala zbytečnými maličkostmi, k čemuž se bohužel uchyluje množství autorů.

Na začátku příběhu Simon ještě žije... Anotace však slibuje, že to nebude nadlouho. Bohužel ho čeká útrpná a nepěkná smrt. Veškerá pozornost je po jeho skonu obrácena na čtyři hlavní hrdiny. Nemůžete jim věřit, protože všichni lžou. Mají svá malá i větší temná tajemství a bojí se, že vyjdou najevo...

„Všichni mají tajemství,“ řekne. „Nebo ne?“(Str. 43)

Simon je chytrý kluk, nepříliš oblíbený díky svému propracovanému serveru ´Co ty na to?´, s nímž dělá svým spolužákům na střední škole někdy až peklo na zemi. Od Simona nečekejte žádné úlevy. Jakmile objeví vaše tajemství je s vámi konec...

Cooper je basebalový nadhazovač a doufá v hvězdnou budoucnost - nebo si ji tak alespoň představuje jeho otec, který mu přezdívá Cooperstowne. Tlačí na něj, aby byl tím nejlepším, ale co když Cooper chce jen být sám sebou?

Addy byste z počátku zařadili mezi hloupoučké dívky, které dbají jen na svůj vzhled a nic jiného je nezajímá. Ale co když se v ní skrývá mnohem víc? Je šíleně zamilovaná do svého přítele Jakea, ale je to skutečné nebo jde jen o pomíjivou idylku?

Bronwyn je precizní studentka, všude se dostane a všechno organizuje. Je to její život. Prostě nedokáže zastavit, dře a mučí se, aby byla tou nejlepší ze všech. Ale co když i tahle příkladná premiantka má ve skříni kostlivce, které se snaží přede všemi ukrývat?

Jako poslední je Nathaniel. Nepochází z dobré rodiny. O peníze má nouzi a tak není překvapením, že se pohybuje na šikmé ploše. Záleží jen na něm, kdy překročí pomyslnou čárů a z toho srázu spadne. Proč by vůbec měl odolávat, když jeho život vlastně stojí za starou belu?

Charaktery jsou velmi živé a opravdové. A nejde pouze o ústřední postavy, ale také o ty vedlejší, které od sebe snadno rozeznáte, máte jasnou představu a dokonce o nich dokážete uvažovat jako o potencionálních vrazích. Velmi povedení hrdinové jsou silnou částí příběhu, doslova nedocenitelnou, protože co by to bylo za thriller bez uvěřitelných postav?

„Cooper se chová tajnůstkářsky.“ Táta se na mě krátce zadívá, napůl ostře, napůl přezíravě. Neví, jestli má mé očividné vyšilování brát vážně nebo ne.„Tak nám to pověz, Cooperstowne. O čem byl ten povyk? Mají tentokrát nějaké opravdové důkazy?“ (Str. 257)

Děj je promyšlený a příjemně spletitý. Nic není takové, jak se na první pohled zdá. Musíte vymést spousta temných zákoutí, probrat se haldou temných lží a polopravd, než se začnete cítit trochu silněji v kramflecích. Orientace v příběhu je prakticky snadná. Zuby nehty se držíte středně dlouhých kapitol, které jsou nadepsané jmény hrdinů, takže nemáte šanci se ztratit. Objevujete nové poznatky k případům, rozvíjíte své teorie a buďto obviňujete nebo obhajujete jednotlivé postavy.

Tak trochu tento velmi čtivý a neobvyklý příběh připomíná detektivní hru, kterou se snažíte vyřešit. Proplétáte se mezi různými podněty, snažíte se odhalit pravdu a přitom všem vás autorka oslňuje také osobními životy svých hrdinů. Jako bonus získáváte náhled na to, co všechno se mezi tím šílenstvím, které čtyřčlenný klub vrahů padá. Romantika ve stylu young adult se proplétá s osobními zájmy, úspěchy i neúspěchy a dotváří tak dokonalou mozaiku života. Nic z toho nezastiňuje hlavní linii, ale spíše ji velmi působivě doplňuje.

Překvapilo mě, jak uvěřitelně všechno zní. Ačkoliv ano, něco je lehce přitažené za vlasy, tak je to stále tak silně reálné, až se do své soukromé reality show skutečně neuvěřitelně vžijete. Co vás možná trochu nemile překvapí je postup policie a její řešení daného případu, ale to vám vůbec nemusí přijít méně upřímné, jelikož autorka vše sepsala do detailu a vytříbila i reakce neznámých lidí, právnických skupin a různých podpůrných skupin v rámci mediálního humbuku. Není divu, že na zadní obálce naleznete lákadlo v podobě komentáře Kary Thomas.

Návykový, pohlcující thriller s tolika zvraty a překvapujícími odhaleními, že se budete až do konce nedočkavě ptát: „Kdo sakra zabil Simona?“

Já s tímto vystihujícím textem mohu jenom souhlasit! Protože ačkoliv si budete myslet, že je takové tvrzení přehnané, titul vás přesvědčí, že opravdu není. Autorka si dala na zvratech a šokujících informacích neskutečně záležet, ale jak říkám, i přesto budete překvapení, jak silně se drží reality. Karen M. McManusenová se zabývá dokonce i působivými tématy jako je šikana... a další, které vám s ohledem na zachování tajemství nemohu prozradit. Ačkoliv nejde do hloubky, skvěle doplňují příběh a poukazují na hlubší smysl románu.

Kdo je tedy vrah? Mohu vás ujistit, že až do poslední chvíle si nebudete jistí nic totiž není jednoznačné a to je na knize to nejúžasnější. Nečeká vás žádný přímočarý příběh, který odhalíte hned na začátku. V pozadí se toho děje mnohem víc a to, že si toho nevšímáte nebo vám unikají detaily, neznamená, že se kola osudu netočí... Závěrem se tedy dočkáte vyvrcholení perfektní zápletky a také čtenářky potěší několik stran, které naprosto skvělým způsobem dokreslují životy hlavních hrdinů. Nemyslím si, že by šlo o zbytečné texty. K příběhu patří, bez nich byste měli pocit useknutých konců čtyř povedených životů... Takhle je vše ucelené včetně strhující atmosféry a vy budete s nadšením vzpomínat na vše, ale především na tu důvtipnou pointu. Věřím, že Jeden z nás lže nebudete číst naposledy.

Co na titul říká Chensie?
Velmi rychle se Jeden z nás lže dostalo mezi mé top romány. Yoli pro své čtenáři vydalo to nejlepší, co mohlo a já jsem byla opravdu hodně ohromená - stále jsem. Jízda to byla neskutečná, brala jsem pátrání vážně a vše prožívala se sympatickými hrdiny a hrdinkami, kteří nejsou černobílí. Přišla jsem na tu nejtemnější hádanku? Podezírala jsem osm hrdinů, ačkoliv zvítězil můj typ od boku, když už jsem byla opravdu v koncích. Až do posledních chvil prakticky netušíte - věřte mi, není nic krásnějšího než příběh, kde vše sedí a přesto není lehké jej odhadnout.

Nemůžu, příliš se bojím, že se to všechno rozpadne. Že už je všechno v háji. (Str. 68)

Komu bych titul doporučila?
S ohledem na romantické části si přijdou na své zejména čtenářky, ale nevidím důvod, proč by si u knihy nemohli odpočinout i čtenáři. Pravdou je, že příběh je spíše pro ty, kteří mají young adult v oblibě. Ty starší by mohlo zarážet, že se tam neděje nic erotického. Ale podle mého i bez těch hot zápletek je thriller skvělý a potěší i ty, kteří thrillery čtou běžně, ale chtějí něco lehčího a pohlcujícího.

Perfektní. Dokážete si představit něco výmluvnějšího? Já opravdu ne.

Premiantka, princeznička, sportovní hvězda, školní grázl a kluk, co ví o každém všechno a nebojí se to napráskat všem. Tahle partička se sešla po škole, aby napravila své hříchy – konkrétně mobily při vyučování, kde nemají co dělat. Jenže ty mobily nebyly jejich a jeden z nich bude za hodinu mrtvý. Co se vlastně na Bayviewské střední stalo? Všichni přeživší mají motiv, protože jejich domnělá oběť plánovala zveřejnit jejich špinavá a ještě špinavější tajemství. Jenže jak poznat vraha, když každý má co skrývat?

Žánr: Young adult, Thriller
Počet stran: 363