Recenze: Z VŮLE LUNY (P. C. Cast)

Originální fantasy s dystopickými prvky!

„Vidím tě, otče,“ zašeptala do zrcadla. „Je to jediný způsob, jakým tě kdy spatřím, ale vidím tě. Vidím tě v sobě a ten příběh znám. Máma jej nikdy nezapomene. Ani já nezapomenu. Jak bych mohla? Má jinakost mi tě každý den připomíná." (Str. 50)

Yoli na FB

Chci zakoupit titul Z vůle Luny!

P. C. Cast znáte jako autorku úspěšné série Škola noci, ke které patří i čtyři skvělé novely. Já sama vlastním všechny příběhy Zoye Redbirdové včetně vedlejších dobrodružství a doslova jsem si je zamilovala. Každý fanoušek Školy noci okamžitě pozná ten uvolňující styl, skvělou fantazii a originalitu, se kterou se Castová do příběhu pustila - tentokráte bez své dcery.

Styl psaní v er-formě zobrazuje tři úhly pohledů hlavních hrdinů. Snadno je od sebe odlišíte, protože se velmi výrazně liší i jejich světy. Vyprávění je doplněno přirozenými rozhovory a povedenými popisy, však někomu může připadat rozvláčné a díky délce publikace také lehce stravující. Zřejmě by bylo vhodnější, kdyby byl příběh rozdělen na dvě knihy, ale pokud si kapitoly správně dávkujete či se skutečně začtete a necháte se pohltit, pak není problém jej přečíst na jeden zátah.

Jeho slova odřízla noční můra chaosu a smrti, která propukla ve špinavé vodě pod kolejemi. Zloději kůží upustili rákosy, přes které dýchali, a vyskákali z vody se smrtícími trojzubými oštěpy v rukou. Pořvávali svůj hrůzostrašný bojový pokřik a zaútočili. (Str. 380)

První kapitoly čtenáře zavádí do světa hlavní hrdinky Mari, která příběhu dominuje svým talentem. Setkáváte se s klanem Tkalců, u kterých můžete být lehce na pochybách, protože jiné kmeny jej nazývají jiným jménem. Nenechte se zmást a poznávejte Mariiny lid ze všech stran.

Mari není jako její matka, která je potřebnou ženou svého klanu. Ten je velmi neobvyklý, považovaný za hraboše a nikoliv lidi. Mari je ze své jedinečnosti nešťastná, protože tak nemůže následovat cestu své matky a stát se stejně potřebnou pro kmen, který je její vlastně jen zpola...

Mrtvý zrak patří mezi lid, který trpí nemocemi a bolestmi. Umírá za služeb své bohyně Zubaté, které Mrtvý zrak přestává věřit... Hledá svou vlastní cestu a touží svůj klan znovu přimět být silný.

Nik je mužem Slunečního klanu, který je podle všeho velmi prosperující. Nik se učí řezbářem a sužuje ho něco, co je pro ostatní členy klanu téměř běžné a oslavné. Také by chtěl být vyvolený, ale nikdo si ho ještě nevybral...

Postavy jsou velmi dobře dávkované, takže nemusíte mít obavy, že budete přehlcení charaktery. Autorka zvolna představuje každého, kdo je pro děj potřebný. Velmi živě sepsala různé osobnosti a rozhodně se mezi nimi nebudete nijak plést. Propracované postavy jsou u tohoto příběhu očekávané, protože Castová není žádná začátečnice.

„Vědění znamená moc, Mari. Uchovej si svou moc.“ (Str. 485)

Autorčin svět je opět originální a skvostný i děsivý zároveň, ale také lehce matoucí, protože už od začátku nás zavádí do několika klanů, které se od sebe liší a samozřejmě jsou osvětlené až během čtení příběhu. Zprvu tedy můžete tápat, protože knize vévodí úžasná fantazie, která nepřekračuje meze, ale dokáže silně okouzlit. Něco takového jste od Castové ještě neměli možnost číst a rozhodně oceníte, že i po sérii Škola noci dokáže přijít s něčím tak smyslným a omračujícím jako je Z vůle Luny.

Jak je pro autorku zvykem, opět se zaměřila na propojení člověka a zvířete. Ne standardně jako ve Škole noci, tentokrát potěší spíše pejskaře a milovníky divoké lesní zvěře. Zobrazila smyslnost i krutost samotné přírody a vykreslila tak silnou a neupadající atmosféru, která vás bude držet po celý příběh. Prostředím, ve kterém se dobrodružství hrdinů odehrává, je právě lesní, živelné a stejně nádherné jako nebezpečné. Jelikož dystopická stránka příběhu poukazuje na to, že technologie je zničená a v lesích je zcela jiný život, než jsme zvyklí. Originální pojetí však nemusí přijít každému vhod.

P. C. Cast se opět pustila do vlastních náboženství a propracovaně ztvárnila tři kmeny, kteří uctívají něco jiného. Mezi její náboženské prvky patří samozřejmě i rituály a další zajímavosti, o které vás autorka nepřipravila.

Nejde o klasický boj dobra a zla. Jak vás informují poutavá motta ze zadní strany knihy, tak temnota je na vzestupu. Budete mít možnost ji sledovat od jejích prvních krůčků až po ty největší, kdy už opravdu jde do tuhého. Musím uznat, že se autorka nevyhýbá ničemu a hodně překvapí, že zobrazuje bezohlednost, brutální krutost svérázným způsobem, který by od ní citlivější čtenáři nečekali. Nejedná se o násilí jako takové, ale spíše promyšlené děsivé cosi, co se spletitě line celým dějem.

Hlásání o lásce, která se neskloní ani před zkázou světa, se může někomu zdát lehce nadnesené. Je potřeba brát v potaz fakt, že o lásce se hovoří až v posledním mottu, jelikož v tomto případě je romance opravdu v pozadí. Hlavní je dobrodružná linie, poznávání hrdinů a jejich životů a zobrazování ostatních prvků, které dohromady tvoří výjimečné fantasy.

Pro někoho může být těžké se s ohledem na počet stránek dobrat samotného konce. Díky dynamickému ději, který nepostrádá napětí, však není tak těžké přečíst 632 stran a dopracovat se konce, který upozorňuje na to, že se rozhodně nejedná o finální konec. Ti, kteří jsou pohlcení příběhem Mari, Nika a Mrtvého zraka bude čekat pokračování v podobě dalšího/dalších dílů. Napínavý závěr je sice velmi dobře sepsán, ale autorka se nesnaží své čtenáře týrat, takže jej částečně uzavírá ve vhodnou chvíli.

Co může čtenářům vadit?
* Neočekávejte romantický příběh, opravdu se láska odebírá do pozadí a knize vévodí spíše láska rodičovská či silná přátelství.
* Počet stran pro někoho může být opravdu oříšek.
* S ohledem na krutosti, kterým se autorka nevyhnula, mohou být některé okamžiky brány jako drastické a ne každý je ocení, ačkoliv se v nich Castová nevyžívá.

Co o titulu Z vůle Luny říká Chensie? Škola noci je mou oblíbenou sérií, pyšním se tím, že včetně novel ji mám doma a nečetla jsem ji pouze jednou. Jakmile jsem zjistila, že Castová (ačkoliv bez své dcery) vymyslela pro své čtenáře nový knižní svět, neodolala jsem. Je to něco zcela jiného, než její předchozí knihy. Neztratila svůj glanc, plně využívá svůj um a fantazii. Opět dokázala oživit svět, který si čtenáře dokáže silně získat. Velmi dobře hodnotím, že se jedná o fantasy s dystopickými prvky. Z vůle luny obsahuje opravdu spousty věcí, které bych vám ráda sdělila, ale nemohu. Stojí za to, abyste je sami poznali a prožili.

„Za Luňanku já se prohlašuji, bohatě obdařená se tobě odhaluji. Matko Země, pohledem kouzelným pomoz mi, sílu za měsíčné noci propůjč mi.“ (Str. 593)

Komu bych knihu doporučila?
Máte v oblibě opravdu originální dobrodružné příběhy? Toužíte i po dystopické stránce knihy? Už máte dost romantických titulů, kde láska hraje prim? Příběhy z nového světa jsou právě tím, co vás dokáže zaručeně okouzlit a svést do jedinečného světa.

Na první pohled parádní. Po přečtení příběhu nechápu, proč má dívčina takovéhle šaty, když se do světa, který Castová promyslela do detailu, vůbec nehodí. Kazí to celkový dojem.

Mari je poutnice z klanu Tkalců, dcera a dědička ženy s jedinečnou schopností léčit svůj lid, své povinnosti však odsouvá stranou, dokud ji nevyhledá zvláštní psí spojenec a nezmění navždy její osud. Po smrtícím útoku na její blízké se její svět rozpadá. Mari ale odhalí sílu svých schopností a tajemství o svém dvojím původu a vydá se na cestu za záchranou svého lidu. Teprve když jí do života vstoupí Nik, syn vůdce znepřáteleného kmene, Mari okusí něco, co nikdy dřív necítila... Nad jejich budoucností se však stahují mračna a s temnotou přichází síla děsivější a ničivější, než jakou tento svět dosud poznal, a je na Mari, aby tyto temné stíny zahnala. Spolu s Nikem se musí připravit na záchranu lidstva. Musí přijmout svůj pravý osud a vymýtit síly, které hrozí, že je všechny zničí. P. C. Cast v této výpravné fantasy zavede čtenáře do světa, kde se lidé, jejich zvířecí společníci i země samotná drasticky změnili. Do světa plného krásy, nebezpečí a krutosti.

Žánr: Fantasy, Young Adult, Dobrodružné
Ze série: Příběhy z nového světa 1.
Počet stran: 632