Recenze: STŘÍBRNÁ LABUŤ (Amo Jones)

Vzrušující, matoucí a nebezpečný rébus plný zvráceností!

K něčemu se teď musím přiznat. Stříbrná labuť je zvrácená. Možná je to ten nejšílenější příběh, co jsem kdy napsala, se stejně tak šílenými hrdiny. Kdo by to tušil? Víte, když jsem knihu začala psát, měla být pro věkovou kategorii young adult, pro teenagery. Chtěla jsem napsat knihu, kterou by si mohly přečíst moje sestry. Knihu, po jejímž přečtení by se lidé nedívali na mou mámu s myšlenkou: „Kruci... co strašného se té holce stalo?“ Všechna ta zlost, krutost, hry, divoký sex, to pomyšlení: „Co to k***a je?“ Nemůžu ani... Každopádně tohle je varování (a jediné, které vám dám). Je to šílený příběh. Nepřirovnávám svá díla k ostatním, které jsem napsala, ale tahle kniha je zvrácená. Pravděpodobně pořádně podupe hranice, jež lidé mají (a bude jí to u p**dele), a přiměje vás pochybovat o vlastních morálních zásadách, které si myslíte, že máte. Právě teď to rozhodně nepřipomíná milostný příběh... spíše něco... ani nevím... Každopádně se omlouvám. Říkali jste si o to. Amo Jones (vnitřní strana přebalu)

Amo Jones není žádná začínající spisovatelka. Na svém kontě má už velké množství knih, přestože se v České republice teprve ohřálo první překladové dílo. Druhý titul s názvem Polámaná loutka vychází začátkem července a už teď je jasné, že bude rozhřešením toho stávajícího. Stříbrná labuť u fanoušků New adult, učiní pozdvižení - jedni jej budou milovat, druzí nenávidět. Ale jedno je jisté. Po pravdě a rozluštění tajemství budeme toužit všichni stejně.

V ich-formě přítomného času vám autorka předkládá kontroverzní příběh hlavní hrdinky Madison. Čtivé kapitoly jsou směsicí zmatení, přátelství, lásky i sexu. Knize vévodí zmatečnost, tou je text protkaný od začátku až do konce. Nikoliv zbytečně výrazná atmosféra podkresluje působivé části, kde se setkává kontroverze s žánrem new adult. V obsahu se objevuje také text v kurzívě, který vyznačuje úryvky z knihy, jež sama autorka pro Stříbrnou labuť vymyslela. Právě tyto části jsou zřejmě nejtemnější a daly by se zařadit spíše jako thrillerové prvky.

V první kapitole se ocitáme na střední výběrové škole Akademii Riverside, kde jsou pouze studenti, kteří mají prestiž a předpokládá se, že po vzoru rodičů, budou vévodit světu. Bohatství je pro ně tak běžné, jako pro normálního člověka tkaničky u bot. Naneštěstí to není natolik zvýrazněné, aby se z knihy stal pouze luxus opěvující román. Ústřední postavou je Madison Maree Montgomeryová, která nemá zrovna nejlepší pověst. Všichni ji totiž znají jako dceru ženy, která zastřelila milenku svého manžela a poté i samu sebe. A tak se Madi s otcem často stěhuje, ale bohužel/bohudík se zdá, že na této škole už je její místo...

Madison je poměrně otrlá, mírně naivní holčina, která si nedělá s ničím hlavu. Tak nějak pozbývá pud sebezáchovy, nechává se ovlivňovat jako většina dospívajících dívek především svými hormony a občas si nedokáže dát dvě a dvě dohromady, ale... když se nad tím zamyslíte, nechaly byste se vláčet bahnem zřejmě podobně jako ona a nevěřily některým věcem, protože my ženy si takové muže prostě nemůžeme nechat ujít...

Bishop je tajemný, velmi výrazný a drsný hrdina. Samozřejmě oplývá značnou krásou a charismatem, nedá se mu odolat. Zlí hoši vždycky přitahovali ženy a tomuhle je opravdu těžké nepodlehnout, i když se ve většině případech chová právě jako ten nejhorší ze všech.

Nate je asi ten největší sukničkář, kterého kdy Madison poznala. Ale shodou okolností k ní má také nejblíže, protože zjišťuje, že po novém vztahu jejího otce se stává jejím nevlastním bratrem. Incestní narážky jsou vtipné, ale přátelství mezi sourozenci je k nezaplacení... ovšem věřte mu, když je Nate podobný šmejd jako Bishop.

Hrdinové jsou v duchu New adult prostě k sežrání. Nejedna čtenářka o nich bude snít, vnímat je jako ty nejhorší a nejlepší zároveň. Je ale opravdu těžké je hodnotit, protože příběh je velmi tajemný a tak v některých chvílích působí jako autorčiny loutky, jelikož neznáte jejich pohnutky. Jejich nepředvídatelnost je uhrančivá, ale zároveň dokáže i odradit.

Hodnotit Stříbrnou labuť je téměř nemožné, protože je monumentální hádankou. Většina toho, co jsem mohla číst, je schované pod rouškou tajemství a já se dostávala hlouběji do míst, odkud nebylo návratu. Hra, kterou s vámi Amo Jones rozehraje, není vůbec podle pravidel - ta se mění podle potřeby a proto není vůbec snadné se v příběhu vyznat. Je vidět, že autorka mate své čtenářky schválně, až to někdy vyznívá, jako by tápala sama. Otázkou však zůstává, jestli je to pro dobro knihy či nikoliv.

Náruživé čtenářky, které touží po kontroverzním románu, rozhodně potěší spousta erotických až zvrácených situací, které se v knize odehrávají. Lehce se naráží dokonce i na incest. Není to nic přes čáru, i když je pravdou, že o něžnosti je poměrně nouze, protože králové rozhodně nejsou žádní hošánci k pomazlení. Jsou hrubí a násilní a to se také odráží na celém příběhu. Ta kontroverze spočívá především v tom, že oni sami nemají hranice, avšak pro ty, kteří jsou zvyklí na určitý styl odlišnosti a rádi překračují meze, to bude spíše zlatá střední cesta a méně, než by je něco takového šokovalo. Dobré je, že se autorka nesnažila tlačit na pilu a líčí vše v rámci možností přirozeně.

Elitní klubu králů je brutálních a takřka bezcitných členů. Jste tento rébus jistě všechny nesmírně zvědavé, ale kniha vám toho zas tolik neobjasní, protože některé informace jsou čistě spekulativní a jiné jsou zas až příliš temné, než byste jim věřily. Elitní klub králů i nadále zůstává pohroužen v temnotě a oplývá tajemstvím, které budete chtít rozluštit. Část pravdy víte, něco si domyslíte, ale spousta odkrývání nás zřejmě ještě čeká...

Láska a romantika... Ale no tak. Ve světě plném falešnosti a zvrhlých her se nedá vůbec hovořit o něčem, co by se dalo nazvat těmito dvěma slovy. Postupem času už nevěříte ani přátelstvím, která byla v začátku navázána. Kdo všechno k těm nebezpečným hráčům patří? Komu věřit a od koho raději utéct? Copak oni mohou cítit něco jako je láska, když dokážou být tak necitelní? Emoce z knihy vyčtete, ale jelikož sama hrdinka je víceméně okouzlená, nemůžete věřit ani jí. A přesto byste se zachovaly možná podobně jako ona a prožily si strach, hněv a další nepříjemné i příjemné pocity, které k tomuhle riskantnímu dobrodružství patří.

Stříbrná labuť rozhodně nepostrádá nápad, jiskru a dynamický děj. Návykový námět je okouzlující, obscénní a surový, ale bohužel díky pološílené hře a až přehnanému kličkování působí nepropracovaně. Potenciál příběh má, ale jako by jej autorka neuměla využít. Nemůžeme ovšem první díl hodnotit tak tvrdě, jelikož teprve pokračování na něj může vrhnout to správné světlo a pak, až se rozplyne temnota, třeba vše uvidíme mnohem lépe.

Tajemno se rozprostírá celým příběhem a je nejpodstatnějším prvkem, což ale bez vysvětlení působí poměrně zvláštně. Někomu může připadat, že kniha tím pádem postrádá jakýkoliv smysl, protože se hrdinové ptají na podivné otázky, odpovídají na jiné dotazy ještě dalšími hádankami a celkově mlží a převážně lžou nebo jejich pravda nedává smysl. Čtenářky jsou díky tomu tak silně zmatené, že to někoho může až odradit a štvát nebo naopak opravdu silně přitahovat. Pravdou je, že závěr knihy tuhle neobvyklou hádanku vůbec nevyřeší. Musíte si počkat na pokračování, ve kterém doufám, že nám autorka všechno důležité zodpoví a především vysvětlí závěrečnou scénu, která pro některé čtenáře nemusí být dostatečně vysvětlená. Většina z vás možná zůstane na poslední část zírat s nechápavostí - Jak na tohle přišla? Někdo možná bude protřelejší a neskočí autorce na špek.

Stříbrná labuť je svým způsobem stejně tragická jako okouzlující. Všechno, co se v ní mísí, je tak interesantní a zbytečné zároveň. Nejedná se o jednoznačné dílo, ale zda je titul jen nepovedenou slátaninou či geniálním počinem se rozhodne až s pokračováním... Vůbec netuším, komu by se kniha mohla líbit, protože si sama nejsem jistá tím, co titul vlastně představuje. Je to jako skok do neznáma. Risk. Vím však, že Elitní klub králů budete zbožňovat i nenávidět. Je to ten typ příběhu, který vás očaruje, aniž byste tušili, a přitom vám stejně přijde k nepochopení. Máte odvahu? Chcete hrát špinavou hru bez pravidel a dostat za vyučenou? Chcete se zamilovat a nechat si lámat srdce? Jste masochistické čtenářky? Skočte do Stříbrné labutě po hlavě!

Co na knihu říká Chensie? Já jsem poměrně zmatená, protože chybí spousta vysvětlení, jsou jen samé někdy až zbytečné náznaky a kličkování. Závěr mi naprosto unikl. Vůbec tedy nevím, co si o příběhu myslet, ale pravdou zůstává, že se těším na druhý díl a doufám, že se všechno vysvětlí... Podle toho, jak je autorka už protřelá v literární scéně, věřím, že by mě nemusela zklamat. :) Někteří přirovnávají román k Papírové princezně (i podle obálky), ale já stejného názoru nejsem.

Slyšela jsem názor, že ilustrace je opravdu hodně podobná té z přebalu knihy Papírová princezna, jen je samozřejmě v temném provedení. Ať to tak je či nikoliv, musíte uznat, že je zajímavá a určitě neunikla vašemu pohledu, že ne? Česká ilustrace se od zahraniční liší, nepříliš výrazně, ale působí podle mého výraznějším dojmem.

„Nazdar, Madison. Ty nás možná neznáš, ale my známe tebe. Chceme si zahrát hru. A poslouchej, co se stane, pokud prohraješ…“

Madison Montgomeryová pochází z bohaté a vlivné rodiny, když ale její matka spáchá ten nejhorší zločin, Madison musí žít po zbytek svých dní s pošpiněným jménem. Doufá, že na soukromé Akademii Riverside v Hamptons začne s čistým štítem. Jenže nepočítala s desítkou drsných hochů, kteří škole vládnou. Když Madison upoutá pozornost jejich vůdce Bishopa Hayese, odkryje se jí zcela nový svět, o němž neměla sebemenší tušení. Svět, který začíná a končí u Elitního klubu králů, jí převrátí život naruby. Zaplavují ji tajemství a odhalují se rodinné lži. Ani sama Madison neví, co je vlastně zač a proč se ocitla v nebezpečí.

Žánr: New adult, Thriller, Romány pro ženy
Ze série: Elitní klub králů (1)
Počet stran: 288