Recenze: SMRTKA (Neal Shusterman)

Kontroverzní skvost plný brutality a emocí!

Konec lidského života býval v rukou přírody. Ale my jsme jí ho ukradli. Teď máme monopol na smrt my. My jsme jejím výhradním distributorem. (Str. 9)

Za reading copy děkuji Euromedia
Yoli a Knižní klub na FB

Chci zakoupit titul Smrtka v Knižním klubu!

Tato horká novinka teprve v dubnu vyjde, ale můžete si ji zakoupit v předprodeji Knižního klubuNeal Shusterman může vejít do literárních dějin jako nejzdatnější literární tyran, který přirozeným, promyšleným a krutým způsobem dokáže mučit své hrdiny i své čtenáře. Měli jste možnost ochutnat jeho bezcitnost a věcnost v díle Bez šance a nyní přichází s velkolepou a úspěšnou novinkou Smrtka, před kterou mnozí z vás padnou na kolena, aby získali imunitu nebo přímo pokosení. Kontroverzní román totiž budete zbožňovat i nenávidět.

V er-formě minulého času se odehrává nezapomenutelný příběh, kterému vévodí dvojice hrdinů - Citra a Rowan. Ovšem občas tyto postavy prostřídá děj z jiné strany a zobrazí náhled na smrtky. Obsah dokreslují texty v kurzívě, což jsou úryvky Z deníku kosení C. S. Curieové, první dámy smrti. Všechny jsou od této postavy, až na poslední...

Citra je dívka, která má milující rodinu. Je tvrdá, ale citlivá a nebojí se dát najevo svůj názor. V žádném případě se neskloní před někým, kdo si to nezaslouží. Když je vybrána jako učednice, není vůbec nadšená - a to je podle jejího mistra velmi, velmi dobře.

Rowan je člověk se srdcem na správném místě. Jeho rodina o něj nemá zrovna zájem, neoplývá přáteli a spíš je osamělý nebýt jeho nejlepšího kamaráda Tygera, který je tak čas od času na rozplesknutí. Rowan je čestný a emotivní, nebojí se udělat správné rozhodnutí, i když to bude bolestivé. Nemá obavu ze své smrti a vždycky bude bojovat za správnou věc.

Smrtka Faraday je obrazem všeho dobrého. Je skrz na skrz lidský, čestný a skromný. Svou práci bere vážně, ale nikdy se nesnaží ubližovat, dělá jen to, co je nutné. Každý člověk, kterého pokosí, je pro něj jedinečný a on řádně uctí jeho vzpomínku. Takový hrdina, ať už je jeho posláním sebehrůznější účel, vám zaleze až do morku kostí.

Jak řekla smrtka, oba ústřední hrdinové mají morálku v morku kostí, ale pokud byste to očekávali u všech postav, tak byste se šeredně spletli. Charaktery jsou rozdílné, i když svým způsobem vlastně nápaditě podobné. Převažuje pocit, že jsou všichni zlí anebo dobří, zatímco běžné nečernobílé povahy jsou víceméně utlačovány v pozadí.

Zapomeňte, že o smrtkách něco víte, to si jenom myslíte. Zbavte se svých předsudků. Dnes začíná vaše učení. (Str. 29)

Je dílo opojné nebo odporné? Pokud na takovou otázku musím odpověď, tak verdikt zní obojí. Neal Shusterman se ničím netají, ale také nelíčí zbytečné krveprolití. Zvěrstva páchaná ve jménu smrti už si čtenář musí naštěstí domyslet sám - což je promyšlené, protože představivost je tou nejsilnější a nejostřejší zbraní, kterou vám pomocí náznaků autor nadělil. Zvraty a následky činů působí přirozeně stejně jako zásady, které knihu zkvalitňují.

Inteligentní, propracovaná a emotivní dystopie je v tomto případě silně kontroverzní. Pokud jste četli předchozí titul, který spisovateli v České republice vyšel, tak rozhodně nebudete překvapení. Ovšem v této publikaci si autor vybral tak senzitivní námět, až dokáže v některých částech způsobit takřka psychickou bolest, jestli na to nejste připravení.

Ústředním tématem je tedy smrt, od které se odvíjí veškerá pravidla a hranice do detailu promyšleného světa, ve kterém se příběh odehrává. Ten se stejným dílem liší i rovná tomu našemu. Smrt všechno a všechny spojuje a dokonale navozuje reálnou a přirozenou atmosféru, přestože je někdy až příliš surová.

Morbidní humor je až smrtící, ale postupem času se vytrácí a nahrazuje ho bezbřehá necitelnost, kterou občas probliknou silné morální zásady, lidskost i naděje. Emoce vázané k příběhu velmi zrádné, protože působí velmi silně a ve většině případů není nic jednoznačné. Všechno má svůj rub i líc.

„Každá smrtka musí splnit kvótu dvou set šedesáti pokosení za rok,“ řekl jim smrtka Faraday, „což znamená v průměru pět za týden.“„Takže víkendy máte volné?“ (Str. 46)

Mezi hrdiny se vytváří jakési pouto, které je očekávané i neočekávané zároveň. Musí proti sobě soutěžit, protože výhrou je život ve stínu smrti a prohrou smrt v příkoří života. Není nic krutějšího, než když se dva nesobečtí jedinci ocitnou v takové situaci... Je možné, že se autor v té brutalitě přímo vyžívá, ale z řádků to poznat nelze. Dokonce si netroufám ani říct, že by snad něco bylo přehnané, protože se to vlastně k dobrodružství hodí.

Závěr způsobí mnoha čtenářům rány, které se budou zalívat slzami a nikoliv krví. Omračující konec si zaslouží spousty emocí, úsměvů i bolesti. Nebylo by zřejmě nic překvapivější, hrůznějšího a krásnějšího než to, co autor předložil. Upřímně, celou knihu prakticky protrpíte, ale budete to milovat.

Smrtka není kniha pro citlivé povahy a vůbec netuším, jestli ji doporučit pro děti a mládež. Spíš se hodí pro otrlé čtenáře, kteří jsou natolik ostří a cyničtí, že je nesloží na lopatky. Natolik propracované a brutální dílo si zaslouží čtenáře, kteří jej dočtou až na samotný konec a to by se, obávám, nestalo, kdyby se do rukou dostalo do nepovolených rukou. Smrtka je jako zbraň, pokud chcete pokosit sami sebe, musíte v sobě najít vnitřní sílu.

„Že smrtka je pouhý nástroj smrti, ale to, co mnou mává, je tvoje ruka. Ty, tví rodiče a všichni ostatní na světě, vy jste ti, kteří smrtkám vládnou.“ Potom jí už zlehka vložil do rukou. „Všichni jsme spolupachatelé. Musíš přijmout svůj díl odpovědnosti.“ (Str. 9)

Co na titul říká Chensie? Opravdu nechutné a příšerné drama se odehrálo před mýma očima. Dělalo se mi špatně a stejně tak jsem nedokázala přestat číst, protože bylo natolik strhující a návykové. Musím uznat, že jsem opět předcenila své síly, ale stálo to za to. Konec mě naprosto dojal a skoro rozbrečel, jak úchvatné a dojemné ukončení bylo. A upřímně, už se nemohu dočkat, až se budu týrat dalším dílem této úžasné smrtonosné zbraně knihy.

Asi budete překvapení, ale ke knize se podle mého absolutně nehodí. Až příliš připomíná animované filmy pro děti, než by dokázala poukázat na genialitu díla. Což není chybou nakladatelství, jelikož se jedná o originální ilustraci. Škoda, s ohledem na kresbu si spousta čtenářů pomyslí, že se jedná o příběh pro děti, zatímco titul je spíše pro kurážné nebojsy.

První část strhující nové knižní série od Neala Shustermana, autora čtenářského hitu Bez šance. Ve světě budoucnosti lidstvo zvítězilo nad nemoci, stárnutím a nakonec i nad smrtí. Nikdo neumírá a Zemi hrozí přelidnění. Jedinými, kdo může ukončit život, jsou tak „smrtky“. Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla – což je role, po níž ani jeden z nich netouží. Musí si osvojit „umění“ brát život, a přitom mít na paměti, že když se jim to nepodaří, mohou vlastní život ztratit. Okolnosti je postaví proti sobě a brzy je jasné, že pokud jeden z nich vyhraje, druhý musí zemřít… Za dokonalý svět je třeba zaplatit vysokou cenu.

Nakladatelství: Yoli - Euromedia
Žánr: Dystopie, Thriller, Young adult
Ze série: Smrtka (1)