Recenze: NEZBYTNÉ VĚCI (Stephen King)

Vítejte v Castle Rock!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta.

Hororový román Nezbytné věci byl v České republice poprvé vydán v roce 1993 u nakladatelství Melantrich, ale o šest let později už jen převzalo nakladatelství Beta, které od těch dob vydalo celkem čtyři vydání. Mně se prostřednictvím spolupráce dostalo do ruky nejnovější vydání s dle mého nejpůsobivější a nejpovedenější knižní ilustrací, jež tato kniha měla. Poprvé jsou také Nezbytné věci v elektronické podobě!

Co říct o titulu, který už množství čtenářů prožilo, a já spadám mezi ty poslední z posledních, jež po knize sáhly? Nejspíš vás nepřekvapí nic, co napíšu, ale ti, kteří se teprve rozhodují, zda číst či nečíst, možná získají jistý náhled díky této recenzi.

Vypravování v er-formě je čtivé a dynamické, styl typický pro Kinga, což znamená, že je lehce ukecaný, obsahuje zkušenou práci s textem a nepostrádá slovní zásobu. Je radost jej číst, ať už jste náročnější či nenáročný čtenář a toužíte po něčem neobyčejném.

Nezbytné věci nejsou totiž obyčejným románem. Ba naopak. Castle Rock díky nově příchozímu, který se rozhodne ve městě otevřít obchod (zkuste uhádnout název), na nohou. Jelikož je město malé, tak jsou všichni rádi, když se něco děje, ale netuší, co všechno jim nový obchodník přináší a jak moc změní nejen celé město, ale i je.

Prvním zákazníkem je jedenáctiletý Brian Rusk, jehož maminka o novém obchůdku často mluví. Brian se stane prvním návštěvníkem vlastně jen náhodou. Majitel obchodu Leland Gaunt se totiž rozhodne otevřít dříve, než je v plánu a tak se k němu dostane malý Brian. A samozřejjmě neodejde, aniž by si zakoupil něco, co mu dělá velkou radost. Co však ta nezbytnost stojí? Čím splatí dluh?

Druhou návštěvnicí je Polly Chalmersová, o níž ještě uslyšíte. Od té už se potom děj svižně odvíjí a vy poznáváte podstatné hrdiny města, kteří se s vámi dělí nejen o své soukromí, ale vtahují vás i do šarvátek. Poklidné město se mění a mezi lidmi se začíná šířit zlo...

Stephen King opět vytvořil bravurně atmosféru, snadno vykreslil uvěřitelné a živé charaktery svých hrdinů a ke všemu propojil vše ve vábivé spletitosti a propracovanosti. Jeho román je dle očekávání zas lidský až na dřeň a plíží se do něj šílenství. Psycho, které autor vykreslí, nemá chybu. Zažila jsem něco podobného v jeho románu Dlouhý pochod a tohle na mě znovu zapůsobilo.

Je pravda, že v tomto případě se autor rozpovídává a ne každý může být nadšený rozvláčnějším stylem psaní, který by šlo rázně ořezat a zanechat z něj to nejpodstatnější. Jenže ten styl psaní je tak podmanivý, že mně osobně nevadilo jej číst. Líbilo se mi, jak jsem vtahována do města, mezi lidi, kteří mi víc a víc připadali jako bych je znala.

Co může čtenáře zaskočit je závěr. Jistě, autorem příběhu je King, takže je jasné, co na konci můžete očekávat. Já jsem však doufala, že to bude něco nápaditějšího než to, k čemu děj po celou dobu směřoval. Proto radím, čekejte tradiční vyústění, které neuškodí, potěší, ale neučaruje.

Na to, že se dějová linie protahuje až na šest set třicet stran je recenze poněkud krátká a nedokáže obsáhnout všechny mezilidské vztahy a veškerou lidskost, kterou se autorovi podařilo do knihy vepsat. Nezbytné věci není jen horor, ale i psychologický román, který nabízí víc, než jsem schopná vám v tuto chvíli říct beze spoilerů.

Jestli vás zlákala anotace jako mně, tak určitě doporučuju se do příběhu vrhnout. Zklamaní nebudete! Naopak si užijete něco zvláštního s námětem, který je precizně ztvárněný. Jste-li fanoušky Stephena Kinga, pak je to naprosto jasné. Nač ještě čekáte? Otevřete knihu a začtěte se, pokud jste ještě neměli tu čest. A pokud jste měli, kdo vám brání přečíst si titul v novém vydání?

Co na knihu říká Chensie? Líbila se mi podobnost s mou oblíbenou knihou Dlouhý pochod, to šílenství a zvrácenost. Kingovi nelze upřít fantazii a jistou zhýralost, se kterou mě vždycky dostane. Jediné, co mě trochu zklamalo byl závěr. Byl tradiční, hodil se ke knize, ale tak nějak jsem se mezi obyvatele tak vžila, že jsem doufala, že koncem bude něco víc. Samotný epilog byl... třešničkou na dortu.

V malém americkém městečku Castle Rock ve státe Maine si otevře sympatický cizinec na hlavní třídě obchod s podivným názvem „Nezbytné věci“. Každý tu objeví věc, po které zatouží natolik, že bez ní nemůže být, a dostane ji za směšně nízkou cenu. Ale neplatí se pouze penězi. Zákazník, který vytouženou věc získá, musí zároveň obchodníkovi slíbit, že provede nějaký „drobný žertík“ jinému obyvateli městečka. Tak s plynoucím časem stoupá hladina vášní a nenávisti a stačí již jen drobný impulz, aby byl uveden do chodu mechanismus vzájemného vyřizování účtů...

Nakladatelství: Beta
Žánr: Horory
Počet stran: 630