Recenze: TVÁŘ VODY (Guillermo del Toro, Daniel Kraus)

Ponurá paranormal romance pro náročné!

„Celá staletí nikomu neublížil. To my jsme mu ublížili. Přivlekli jsme ho sem. Mučili ho. Co uděláme příště? Jaký druh vyhladíme jako další? Ten náš? Doufám v to. Zasloužíme si to.“ (Str. 199)

Za recenzní výtisk děkuji Knihcentrum

Knihcentrum na FB

Chci zakoupit titul Tvář vody!

Neuvěřitelný román byl inspirován filmem Netvor z Černé laguny. Režisér Guillermo del Toro na projektu The Shape of Water spolupracoval s Danielem Krausem. Díky tomu máme možnost přečíst si knižní verzi a shlédnout filmovou. Tito autoři spolu napsali dokonce i novelu Trollhunters.

Styl psaní v er-formě přítomného času potěší intelektuální čtenáře, kteří touží po kvalitním fantasy tak silném, že se v něm skoro až po závěr zdá vše tak pravé a reálně. Někdy se dá i polemizovat nad myšlenkou na každém šprochu pravdy trochu - co když se něco méně fantaskního někde přece jen odehrálo aneb Amerika je země zázraků a především hrůz. Čtenář do příběhu nahlíží z mnoha úhlů pohledů - hlavních i vedlejších postav a dokonce máte možnost přečíst si i několik textů z úhlu pohledu tvora.

Začátek je pozvolný, ale pohlcující. Velmi snadno se člověk nadchne, protože ta podmanivost se táhne celým příběhem. Prozatím máte možnost nahlédnout pouze do života Elisy, které pomalu život utíká mezi prsty, a vojáka Richarda Stricklanda. Ten je podle všeho bezmocnou loutkou, která vykonává špinavou práci pro generála Hoyta. Ten je Stricklandovou noční můrou, zahání ho hlouběji do pralesů, které jsou nasáklé šílenstvím, brutalitou a smrtí, aby našel vzácného tvora - Žabernatého boha.

Ústřední postavou je Elisa. Dvaatřicetiletá němá uklizečka, která nemá mnoho přátel a důvodů, proč žít. Jediné, proč každý den vstává, jsou lodičky. Pochází ze sirotčince a autoři se nikterak neobávali vylíčit i její drastické vzpomínky na dětství...

Richard Strickland je surový a téměř bezcitný voják. Zažil už ledacos a většina z toho nebyla vůbec dobrá, naopak se to dá přirovnat k hrůzám z pekla. Není divu, že si s sebou nese takové břemeno. Snaží se nade vše milovat svou ženu a své děti, a před honem na Žabernatého boha je také miluje, ale pak se vše děsivě změní...

Giles je dvaašedesátiletý umělec, který hledá už velmi dlouho své místo na světě. Stále odmítaný malíř je sám v malém bytě nad kinem a jeho sousedkou je tichá a milá dívka Elisa, která mu každé její ráno a jeho noc nosí vařená vejce k snědku. Giles je homosexuál a pro ty svět zdaleka nepředstavuje takové možnosti jako v této době.

Lainie je Stricklandův stín, který se stará o jeho domácnost a děti. Být manželkou vojáka není nic jednoduché a Lainie je žena, která se snaží být opravdu prospěšná. To, že je pouze v domácnosti, ji pomalu stravuje. Touží po změně...

Dějová linka se nakrucuje, aby ji měl čtenář možnost ze všech stran, co nejsilněji prožít. Propracovaný příběh se dělí na několik částí, z nichž některé pulsují šílenstvím a bezmocí, další krutostí a štěstím a jiné naopak jsou vášnivé a divoké jako voda. Vše plyne dynamicky, i když některé kapitoly jsou o poznání volnějšího tempa, stále máte pocit, že se od knihy kvůli jejímu zářnému námětu nemůžete odtrhnout. Je až obdivuhodné, jak precizně je téma zpracované. Zprvu byste ani neřekli, že jde o fantasy, tak moc kniha připomíná realitu...

Jsou šedesátá léta. Ženy teprve zkoumají lehkou příchuť rovnoprávnosti. Některé si vydobyli právo pracovat, jiné jsou stále uvězněny ve spárech manželů a posluhují jim. Černošské obyvatelstvo se bouří, diskriminace je hutná a temná jako sliz a protéká všemi písmeny, když na to přijde řeč. Homosexualita je slovo, které se na veřejnosti šeptá. Málokdo si dovolí být sám sebou, pokud není jako ostatní... V románu nejde přímo o zobrazení daných let, přesto je autoři sepsali výstižně a hlavně zbytečně nezacházejí do detailů. Někomu by se naopak detailnější průzkum líbil, ale zbytečně by zahltil hlavní dějovou linii.

Zaskočit vás může fakt, že román má temná zákoutí. Citlivé čtenářky, pokud do knihy vplují, budou zřejmě muset román zpracovávat o něco déle a s přestávkami, protože je v něm zahrnuto spousty zvěrstev našeho světa. Ani ty nejsou přehnané, smutné, výstižné a zrůdné ano, ale bohužel se na ně dá i v dnešní době narazit. Autoři beze spěchu, věcně a s hřejivostí mezi řádky , aniž by tlačili na pilu, líčí krutost i šílenství tak, až vám po zádech přechází mráz. Rozhodně dokážou zahrát na tu správnou strunu.

Při čtení se můžete pokochat černobílými ilustracemi, které  doplňují děj a podněcují vaši představivost. Není jich mnoho, ale i tak jsou velkým plusem pro celistvost příběhu.

Romantika a láska v paranormální romanci je vždycky neobvyklá, tady je ovšem ještě jedinečnější, jelikož jsou emoce především v duchovní rovině. I když ta fyzická překvapení jsou opravdu nečekaným zpestřením. Ačkoliv je kniha  emotivní, tak nikoliv povrchně, jak to běžně bývá. Ta citlivost pochází ze samotných útrob příběhu, což má zásadní vliv na to, jak ji nakonec čtenář vnímá.

Závěrečná část je nejakčnější, takřka thrillerová, kdy se držíte zuby nehty, modlíte se, zoufáte a s netrpělivostí, aby to neskončilo/aby to už bylo za vámi se necháváte unášet ke konci/novému začátku. Jak všechno dopadne? Ve spoustě z vás příběh opravdu něco zanechá. Zamyslíte se nad podstatnými věcmi, ačkoliv k tomu přímo kniha nevybízí, tak ta poslední věta... je pobídkou do světa, kde nikdo není sám. Skrytá a zásadní záhada, která se týká hlavní hrdinky, bystřejší čtenáře nepřekvapí, ale i bez toho je Tvář vody fantastická.

Co vás může odradit?
* Kdo má jemnější mysl, bude roznášet něco o pomíjivé zoofilní nechutnosti, ovšem to by i Jacob ze Stmívání se svou pedofilní touhou na Bellinu dceru neuspěl. Je potřeba předsudky hodit za hlavu, tohle je fantasy, přátelé!

Co na knihu říká Chensie? Kvalitní oduševnělý příběh o lásce, která nezná hranic. Krutost byla bezmezná stejně jako všechny emoce, které na mě útočili. Přiznám se, že jsem román četla déle, než jsem předpokládala, právě proto, že jsem mezi jednotlivými částmi musela psychicky odpočívat. Pro některé čtenáře bude tato romance opravdu náročná, ale i přesto/právě proto tak nádherná.

Komu bych knihu doporučila?
Nevidím důvod, proč si tato ponurá fantasy romance nezaslouží obdiv náročných čtenářů i čtenářek. Prožitek je neuvěřitelný!

Ta si mě získala na první pohled. Myslím, že všeříkající, co myslíte?

Příběh jako z jiného světa zasazený do Ameriky šedesátých let a odehrávající se na pozadí studené války.

Elisa žije osamělý život v malé špeluňce nad kinem Arcade v Baltimoru. Pracuje jako uklízečka v přísně střeženém výzkumném středisku a jedinou radostí pro ni je, když si před noční směnou vybírá, jaké střevíčky na podpatcích si obuje. Ale poté, co s kolegyní Zeldou odhalí utajovaný vládní experiment, se její dosavadní život navždy změní.

Tvář vody je neobvyklý a křehký příběh o lásce, svobodě, sebeúctě a rovnováze v přírodě, který zpracovali dva umělci ve dvou různých médiích.

Tvář vody ve filmovém zpracování obdržena dva Zlaté glóby – za režii Guillerma del Tora a hudbu Alexandra Desplata. Premiéra filmu v českých kinech je naplánovaná na 15. února 2018.

Nakladatelství: Host