Recenze: SKRYTÁ PÍSEŇ (Valentina Nazarová)

Odvázaná a nebezpečná rocková romance!

Mám pár teorií, co se ti mohlo stát, sestro. (Str. 26)

Melodický new adult thriller je nabušený hudbou víc než kdejaké CD. Skvělá atmosféra zajistí, že si skutečně připadáte jako na nekončícím rockovém koncertě. Krev se vám bouří spolu s hormony, myšlenky plují mezi podmanivými větami. Nechybí vášnivá akce s kytarou i bez. Kdo by nechtěl chvíli jít po boku rock´n´rollových bohů?

Styl psaní patří mezi netradiční a málo používané, přesto už v několika knihách máte možnost přečíst si titul složený pouze z e-mailových textů. Ovšem v románu působí vřele a živě. Popisů není příliš, autorka se zaměřuje na osobní soupis myšlenek a denní činnosti. Kupodivu je v textu zapracována i přímá řeč, což působí poněkud zvláštně, když jde prakticky o e-mail. Z mailových textů se postupem času stává běžná dějová linie v ich-formě minulého času. První věc, kterou čtenář může a nemusí ocenit, protože někoho to láká a jiného naopak od čtení odrazuje.

Pustila ho ze řetězu, ale nikdy ho neuměla zkrotit. Způsobila katastrofu. (Str. 257)

Začátek je vlastně lehce zvláštní, když netušíte, kde, co a jak a snažíte se veškeré informace získat pouze z e-mailů. Zprvu vám možná bude dělat lehké obtíže zorientovat se a zjistit vše podstatné z krátkých úryvků, které neobsahují jen to důležité, ale bohužel také zbytečné věty. V tomto stylu psaní se nadbytečným větám prostě vyhnout zrovna nedá. Aby e-maily působily opravdově a dokreslovaly onu familiární a podmanivou atmosféru, musí se zkrátka počítat s nějakým tím textem navíc.

Rockový příběh se začíná odehrávat v pondělí 27. dubna 2007. Jen Lukina se přestěhovala z Ruska do Anglie kvůli studiu a její mladší sestra Nika si s ní často dopisuje... ale jednoho dne přestane Jen na e-maily odpovídat. Mezi tím se Veroničin život mění a ne zrovna k lepšímu. Niku čekají těžké časy, ale sem tam občas své sestře napíše... V roce 2015 odešle svůj nejdelší text o tom, jak se také odstěhovala do Anglie a jaká příkoří zažívá. Tím vlastně roztočí kolotoč následných zvratů a čtenář se tak naplno ponoří do děje.

Hlavní postavou je odvážná Veronika neboli Nika. Ruska, která zakotvila v Londýně a snaží se vypátrat svou starší sestru. Hodně pro ni znamenala. Matka jí zemřela a zbyl jí jen otec, který se znovu oženil. Nika je teď na vše prakticky sama a tak není divu, že Jen stále píše své dopisy a doufá, že je jednoho dne obdrží. Niku má čtenář možnost poznat díky spoustě jednostranných textů velmi dobře. Autorka totiž popisuje její myšlenky silně přirozeně a skutečně se snaží věrohodně vykreslit její postavu. Daří se jí to velmi dobře, u ostatních postav má čtenář pocit, že tak působivě vykresleny nejsou, protože prakticky není moc prostoru, ale stále působí uvěřitelně a reálně.

Dějová linie se začne měnit, když se ozve Hannah, která byla Jeninou nejlepší kamarádkou. Přesto však pokračuje ve vší lehkosti a upřímnosti spíše jako new adult/young adult román. Ústřední postava se seznamuje s novými lidmi, sbírá informace o své sestře a snaží se přijít na to, co se vlastně stalo. Detektivní linka je pozvolná a nenáročná, ale i přesto vás zajímá, co se vlastně událo. Později se román stává víc a víc rockovou romancí, kterou si zamilujete.

Vznikají nová přátelství (dá-li se některým setkáním tak říkat), která rozechvívají hrdinčin vztah se sestrou. Dochází jí, že se její sestra po odchodu z Ruska hodně změnila a stala se vlastně neznámým člověkem, o kterém se postupně dozvídá milé i nepříjemné zprávy.  Co je pravda a co lež? Od sté stránky se příběh přiostřuje, důkazy se vrší a je potřeba je roztřídit a rozluštit. Napětí se zvyšuje s každou novou informací a čtenář poznává nové a nové postavy. Jsou od sebe rozlišené, nijak se neztratíte.

Hrdinka se pohybuje v rockovém prostředí a tak není divu, že čtenářky díky ní narazí také na rockové bohy, především toho jednoho. Ten v sobě skrývá oheň a zář padlého anděla. Dívčí srdéčka samozřejmě neodolají (i mě si získal) a ocení vášeň a chtíč v rámci žánru new adult. Nečekáte romantickou linii, ale doufáte v to, že ano? Naděje umírá poslední. Přece jen se tam pro něco najde.

Skrytá píseň je rozhodně emotivním dílem. Autorka přesně věděla, kdy a jak použít správné věty. Kde tlačit na pilu a kde raději ubrat. Uváženě volila slova a vkládala je postavám do úst, když bylo potřeba. Skvěle přizpůsobené tomu, aby vás některé části přesně podle jejích představ chytily za srdce, a jiné zbytečně nerozptylovaly. Práce s textem i emocemi rozhodně Valentině Nazarové není cizí a nejedna čtenářka to ocení.

Závěr je lehce přitažený za vlasy. Myslím ale, že něco takového čtenářka očekává, protože celé je to takové příjemně neskutečné a přitom reálné. Atmosféra ke konci zhoustla a napětí se dalo krájet. Skončilo to tak, jak to prakticky začalo. Svým způsobem šlo o příběh, který zněl jako skrytá píseň, která se provlékala mezi řádky. Proč se kniha jmenuje právě takhle poznáte, pokud si knihu přečtete.

Z románu na vás doslova vyskakují názvy nejrůznějších rockových kapel. Dílo je díky tomu inspirativním pro každého fanouška hudby, pokud byť jen trochu chcete okusit atmosféru a poslechnout si zmíněné písně.

„A buď opatrná, Niko. Věci nejsou vždy tím, čím se zdají být. Zvláště tady.“ (Str. 104)

Co na Skrytou píseň říká Chensie? Začátek mě moc neokouzlil, obávala jsem se, že to nebude čtení pro mě, ale vše se začalo měnit a zlepšovat a nakonec jsem se nemohla odtrhnout. New adult thriller si mě získal skoro na celé čáře. Kdyby nebylo těch zbytečných textů a některých trochu nadnesených zvratů, získala by si mě kniha na sto procent. Takhle tam kousilínek chybí, ale i přesto si ji ráda přečtu znovu a jsem ráda, že mi v knihovničce nechybí.

Jste-li v rockovém prostředí jako ryby ve vodě, je čas okusit ho na vlastní kůži. Dostat se mezi rockové bohy, vnímat rytmus i klikatící cestu, která vás vede za rozhřešením... New adultka potěší převážně ženy, které touží po románku s rockerem trochu jinak. Je na čase utrhnout se ze řetězu, dámy!

Podmanivá a líbezná. Moc se mi líbí. Především je originální, jak se i přes bílé pozadí a ilustraci dívky táhnou věty v bílé barvě. Nápis díky té bělosti také vyniká.

Fanoušky Dívky ve vlaku pohltí tento záhadami naplněný thriller v rytmu kytar. Atmosféra rostoucího neklidu, ponuré prostředí nudného předměstí v Anglii rozhýbe zápletka plná zvratů. Ponořte se do zákulisí rock-n-rollu a prozkoumejte pokrevní pouta, talent, fanatické fandovství a zradu.

Jednadvacetiletá Nika Lukina studuje v Londýně. Je krásná, temperamentní a má vše, co chce, nebo to alespoň dokonale předstírá. Nika má tajemství. Když jí bylo třináct, její milovaná starší sestra Jenya zmizela v malém městečku ve střední Anglii. Jediná věc, která Nika má, je sbírka ikonických rockových alb. Podle nich utvořila svou osobnost: vnímání krásy, lásky, života a svého vlastního já.

Snaží se nemyslet na to, co se stalo. Až jednoho dne, těsně před Velikonocemi, ji minulost dostihne strašným způsobem, takže jí nezbývá než zjistit, co se vlastně tehdy stalo. Nika zveřejní sestřinu starou fotku na Facebooku v naději, že by ji někdo mohl poznat. Téměř okamžitě obdrží odpověď od ženy, která tvrdí, že byla nejlepší kamarádkou Jeniy, a Nika se vydává vlakem do Notownu, města, kde její sestra žila...

Nakladatelství: Omega
Žánr: Thriller, New Adult
Počet stran: 384