Recenze: CINDER & ELLA (Kelly Oram)

Young adultka pro snílky a romantičky!

K čertu s Hollywoodem. K čertu s Oscary. Nastal čas, aby princ získal svou skutečnou princeznu! (Str. 373)

Baronet na FB

Chci zakoupit titul Cinder & Ella!

Cinder & Ella má kouzelný pohádkový námět. Od Kelly Oram je to první kniha, která v České republice vyšla a Baronet dokonce chystá i pokračování této série s názvem Šťastně až navěky - knihu si můžete zakoupit v předprodeji se slevou 30%. Autorka má na svém kontě již poměrně velké množství děl, z nichž některé spadají dokonce do žánru sci-fi a fantasy, ačkoliv Cinder a Ella pojednává o čistě reálné romanci. Pokud bychom se v ČR od této spisovatelky dočkali i dalších příběhů, věřím, že bychom byly nadšené, milé čtenářky.

V ich-formě minulého času se střídají úhly pohledů dvou hlavních hrdinů - Elly a Cindera, z nichž ten Ellin je četnější. Atmosféra je v obou případech velmi dobře odlišená. Cinder žije ve svém vlastním světě, který cítíte odlehčeně díky jeho charakteru, zatímco u Elly převládá pocit těžkosti díky tomu, co všechno si prožívá. Styl psaní je přirozený, lehký a čtivý. Klasický pro žánr young adult. Středně dlouhé kapitoly neoplývají příliš dynamickým dějem, ale s ohledem na téma se čte kniha velmi lehce a přímo se těšíte, jak bude pokračovat.

Kelly Oram čtenáře dlouho nenapíná a hned na začátku nastíní změnu hrdinčina života. Tu způsobí automobilová nehoda, při které její matka zemře a Elle na duši i těle zůstanou viditelné jizvy. Právě odepisovala Cinderovi, když se to stalo... Její internetový kamarád se o ní dalších několik měsíců nedozví a smiřuje se s myšlenkou, že se Ellamaře stalo něco velmi špatného - nebo už možná ani nežije.

Ellamara je sebejistá osmnáctiletá dívka, která v den svých narozenin přišla o všechno. Její otec, který kdysi odešel za jinou ženou a po léta se neozval, je teď posledním žijícím rodinným příslušníkem. Musí se tedy přestěhovat k němu, ačkoliv touží být samostatná. Čeká ji spousty změn a jen tak se ze dna nezvedne. Nic pro ni není jednoduché, ale ona se s tím poctivě rve a konečně začíná být zas sama sebou, i když jí to ostatní ztěžují.

Cinder, vlastním jménem Brian Oliver, je miláček žen a dívek. Úspěšný herec však potřebuje něco, co mu na oko pomůže dospět, aby se vymanil z osudu teen hvězdičky a dosáhl na kvalitnější filmy. Pomoc mu přislíbí jeho herecká kolegyně, kterou on nemůže ani vystát. Ale co by pro svou kariéru neudělal. Obětuje pro ni sám sebe i Ellu? Je těžké Brianu odolat, protože stejně jako Ella je prostě dokonalý a krásný, přesně jak v románech tohoto žánru očekáváte. Není tedy divu, že před ním ženy padají na zadek, protože je i inteligentní, sečtelý a hlavně zábavný.

Hrdinové jsou zajímaví. Občas může jejich chování působit afektovaně nebo přehnaně, ale na ten hollywoodský styl si brzy zvyknete. Bude se vám líbit, že nejsou černobílí. I ti, kteří jsou prohlášení za padouchy, mají své dobré stránky a naopak ti dobří zas ty stinné. Ella to mezi nimi nemá jednoduché, protože na ni ze všech stran dopadá kritika a nepochopení - nebo to alespoň hrdinka takhle cítí. Později poznává, že nic není tak kruté, jak se z počátku může zdát.

Jednoduchá dějová linie je prokládaná tučnými texty, které vyznačují komunikaci formou zpráv. Ze začátku se tedy musíte smířit s tím, že Ella bude mít k Cinderovi hodně daleko, ale nakonec... všechno se přece může změnit, když oba budou chtít, že? Děj se odehrává v Los Angeles, ale prostředí není prakticky vůbec zmiňováno. Především se Ella pohybuje v domě svého otce a ve škole, zatímco u Briana prostředí občas není ani specifikováno. Atmosféra je povedená a samozřejmě u každého hrdiny působí jinak, protože oba také pocházejí z jiných sociálních vrstev.

Autorka čtenářkám zprostředkovala překvapivý a pozoruhodný náhled na herectví a Hollywood. Mnohé z vás budou možná udivení, jak to v zákulisí může chodit a co všechno musí herci obětovat, aby mohli být těmi zářivými hvězdami. Média a nahrávací společnosti doslova ovládají jejich život a Kelly Oram to velmi působivě ztvárnila.

Námět je skutečně pohádkový, ale osobně v tom příliš Popelku nevidím. Ani jednotlivé znaky mi nepřijdou podobné, takže bych dílo retellingem Popelky určitě nenazvala, ale to je můj osobní názor. Dívka, která při nehodě utrpěla vážná zranění, a je svými vrstevníky spíše odsuzována, se přátelí se známým hercem, po kterém slintají miliony žen. Přímo dokonalé téma pro všechny snílky, kteří kdy toužili po setkání se svým idolem. A tady je to ke všemu hned Elliin nejlepší přítel.

Ella prožívá těžké chvíle. Po ztrátě matky se musí sžívat  novou rodinou a spolužáky. Autorce se podařilo zobrazit lehce přehnaný náhled společnosti na podobné případy, ale podle všeho jej takto sepsala schválně, aby na tragickou situaci a rozdíly mezi lidmi poukázala. V díle se setkáte i s šikanou, jak psychickou, tak i fyzickou a nejde o nic hezkého. Ella je ale samozřejmě emocionálně rozrušená a tak přijímá některé podněty hůře, než by se nejspíš čekalo. Nemějte však obavu, pečuje o ní celý tým a pokud jí budete držet pěsti, vše dopadne, jak má. Citlivější povahy to s ní však prožijí od začátku až do konce a nejspíš budou emocemi ovlivněné, ale ne natolik, aby je kniha psychicky vyždímala. Přeci jen jde o romantickou oddechovku, která má spíše těšit, než mučit.

Ellamařina moudrá slova - tak zní blog hlavní hrdinky, na kterém recenzuje knihy a filmy. Některé čtenářky, které jsou také blogerky, tento fakt zřejmě potěší. Autorka se ovšem nezabývá blogováním nijak výrazně, neřeší možnosti, které blogerství a spolupráce dávají, ale spíše Ellin koníček zmiňuje proto, aby jej mohla šikovně a romanticky využít.

V románu je zmíněná fantasy série, kterou si autorka vymyslela na míru ke svému příběhu. Fiktivní knihy mají stejně jako jiné prvky zásadní vliv na vývoj příběhu. My knihomolky budeme nadšené!

Láska a romantika v rámci young adult, to je to, oč tu běží. Rozhovory s Cinderem jsou zábavné, podkreslené přátelstvím a láskou. Jejich došťuchování je jemné a osvobozující. Zbytečně děj nezahlcuje, protože se nejedná pouze o jejich vztah - autorka zobrazuje i jejich životy, kde přesvědčuje čtenáře o tom, že i když nejsou některé situace jednoduché, nemají se vzdávat.

Stejně jako ve většině zahraničních knih, i v této se objevuje homosexuální pár. V dnešní době se snaží diskriminaci párů stejného pohlaví vymýtit tím, že z jejich vztahů dělají trend a prakticky všude se musí objevovat alespoň jeden homosexuální vztah. Jedná se sice o jeden z nevýrazných vedlejších prvků, ale rozhodně mě zaujalo, že se v zahraniční tvorbě natolik rozmohl. Také jste si toho všimli?

Závěr je pohádkový podle očekávání. Ať žije hollywoodský happyend, který je pln skutečné romantiky. Ta se skrývá v celém příběhu a pravdou je, že pokud na typickou a předvídatelnou romantiku nemáte náladu, mohou vám některé části přijít lehce patetické. Ovšem ani to vám nezabrání dočíst působivý námět až do konce. Po závěrečné kapitole se pro radost čtenářek autorka vrací k části románu, kterou je podle ní potřeba popsat ještě z úhlu pohledu Cindera. Příjemný bonus s názvem Řekni auto je jako třešnička na dortu. Netuším, jestli je tato kapitola také v zahraniční verzi nebo ji pro naše potěšení nakladatelství Baronet přidalo, ale rozhodně potěší.

Co na román říká Chensie? Hlavní hrdinka mi nebyla příliš sympatická, ale ten pohádkový námět jsem si zamilovala a Cinder byl vtipný a zářný hrdina. Líbilo se mi, jakým způsobem autorka ztvárnila Hollywood a poukázala na strasti herectví. Některé Elliny reakce či romantické hlášky mi přišly poněkud umělé nebo afektované, ale já jsem spíše cynik než bezbřehá romantička takže chyba bude spíše na mé straně. Závěr se mi líbil, autorka využila potenciál tématu a sepsala ho se vším pohádkovým umem. Určitě se těším na pokračování, protože i přes některé nepříznivé prvky, se mi kniha svým způsobem dostala pod kůži.

Young adultka pro všechny romantické duše! Jestli si vás získal námět, pak knihu budete zbožňovat!

No, ta je naprosto úchvatná! Neskutečně se mi líbí. Díky své pestrosti a odlišnosti se rozhodně nedá přehlédnout, což je dobře, byla by škoda o tento kousek přijít.

Ellin život není žádná pohádka. Před necelým rokem ztratila matku při autonehodě, z níž sama vyvázla vážně zraněná. Svého otce léta neviděla a teď se musí přestěhovat k jeho nové rodině. Jediný, kdo jí rozumí, je Cinder, s nímž se už roky přátelí přes internet, ale s kterým se nikdy nesetkala. Ví, že je vtipný, chytrý a stejný knihomol jako ona. Netuší však, že Cinder je jeden z nejslavnějších hollywoodských herců, který navíc hraje prince v jejím nejoblíbenějším filmu. Změní se teď konečně Ellin život v pohádku? Kelly Oram přináší emotivní převyprávění nesmrtelné pohádky o Popelce.

Ze série: Cinder a Ella
Počet stran: 376