Recenze: NEZAPOMEŇ (Emmich Val)

Emotivní román plný vzpomínek!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega

Chci zakoupit titul Nezapomeň!

Nakladatelství Omega boduje s dojemnými a emotivními romány. Nedávno jste měli možnost prožít neskutečně odvážnou a citlivou zpověď s názvem Blízko obzoru od Jessici Koch. Nyní nakladatelství přichází s horkou novinkou, jejíž námět je sice zcela jiný, ale také vás rozhodně vezme za srdce. Víc než povedený debut autora Vala Matthewa Emmicha je naplněný emocemi a hudbou - autor je totiž zpěvák, skladatel a herec. Proto vše, co do knihy zakomponoval, je tak autentické. Setkáváte se totiž s hercem, který přišel o důvod k žití a desetiletou dívenkou, která se hudbou pokusí vymazat svůj strach, že bude jednoho dne zapomenuta...

V ich-formě přítomného času se odehrávají dvě hodně čtivé dějové linie, obě velmi emotivní. Z úhlu pohledu Joan a Gavina se čtenář vžívá do příběhu, týkajícího se především vzpomínek. Proto samozřejmě vzpomínky, povětšinou psané kurzívou, v knize samozřejmě nemohou chybět - jsou označené daty. Dokonce se objevuje i atypicky ztvárněný rozhovor v jedné talkshow, který je zpestřením románu.

Joanin a Gavinův příběh se odehrává v létě roku 2013, kdy každý z nich prožívá něco zcela jiného, ale nakonec je právě jejich útrapy spojí. Desetiletá Joan trpí obavou, že na ni jednoho dne lidé zapomenout - protože přesně to se stalo její babičce. Ta na svou vnučku kvůli nemoci zapomněla. Joan ví, že lidé zapomínají, protože ona jediná nezapomíná. Proto se snaží zdárně ukončit projekt, který jí má pomoci stát se nezapomenutelnou... Gavin má opačný problém. Jeho partner je po smrti, přitom měli před sebou celou budoucnost. Je těžké se s tím smířit a tak se pokouší zapomenout. Nechává se unášet strádáním, bolestným vzpomínáním a neví, jak má se svým životem naložit, protože bez Syda se cítí doslova ztracený. Joan mu pomáhá. Vypráví mu své velmi detailní vzpomínky, které na Sidneyho má a najednou Gavin poznává, že Sid měl před ním tajemství... Pátrání po stopách, které dokážou, co vlastně Sid skrýval, se odehrává pomocí vzpomínek a návštěv míst, setkávání s novými lidmi. Je to lákavá záhada, která vás bude bavit.

Joan Lennon Sulyová je velmi neobvyklá desetiletá holčička. Malá chytrolínka se už od malička věnuje hudbě, ke které jí vede její otec. Ten totiž vlastní nahrávací studio a učí jí, která muzika je kvalitní a stojí za to, aby se o ní člověk zajímal.

Herec Gavin Winters přišel o svého partnera Sidneyho. Upřímně, je to pro něj nesmírně těžké, protože ho skutečně miloval. Myslí na něj a snaží se vyvléknout z toho koloběhu vzpomínek a bolesti, ale je to velmi obtížné. Sid se snažil pro ně oba vykreslit lákavou budoucnost, které se Gavin bránil. Myslel si, že mají dostatek času a není tedy kam spěchat, jenže se zmýlil...

Autor se nezaměřuje jen na ústřední postavy, ale zobrazuje velmi reálně také ty vedlejší. Poukazuje na jejich touhy, slabé stránky i obavy, apod. Díky tomu působí hrdinové velmi upřímně a realisticky. Skutečně velmi živě a zranitelně jako by skutečně existovali.

Dymanický děj, je místy i klidnější, se odehrává v New Jersey a částečně i v New Yorku a Los Angeles, odkud po ztrátě partnera Gavin utíká. Atmosféra se v obou liniích liší, ale přesto zůstává v některých případech silně surová a především nostalgická, protože smutek se propojuje s celým textem, ale nevyznívá přehnaně. I přesto však vnímáte hřejivost, lásku a skryté poselství...

Román je neskutečně emotivní, ale nepůsobí pateticky. Emocí zažívají hrdinové opravdu spousty od radosti až po zoufalství a čtenář to snadno prožije s nimi, protože vše působí tak reálně. Ačkoliv anotace poukazuje na to, že se jedná o dojemný příběh, tak se autor nesnažil z toho těžit a vymáčknout z vás surově slzy. Ta přirozenost dodává knize to pravé kouzlo a nezapomenutelnost.

Silná láska nepůsobí pouze ze strany Gavina, který svého muže velmi miloval, ale také ji cítite od Joan, která s láskou vzpomíná na svou babičku, na Sida a láskyplně se dokáže dívat i na svou blízkou rodinu. Autor se rozhodl zobrazit také problémy Joaniny rodiny, poukázat na to, čím si procházejí ostatní hrdinové - zejména rodiče malé Joan, která je jedinečná, ale ne vždy je to prospěšné. Přátelství, které mezi hrdiny vzniká, je nefalšované a pevné. Stávají se díky společnému zájmu víc než přáteli, spíše partnery, kteří si v těžkých chvílích podávají pomocnou ruku. V tom jim pomáhá právě hudba...

Joanina paměť je unikátní. Lékaři pro to mají své vysvětlení, které není natolik rozvinuté, jak bych očekávala. Pokud vás téma zaujme více, o této problematice si budete muset vyhledat jiné publikace. S ohledem na to, že Nezapomeň není román, který vypovídá pouze o HSAM, je ztvárnění daného námětu dostačující. Ačkoliv kniha zpola vypráví o utrpení z ukončení homosexuálního vztahu, tak neočekávejte žádnou intimní gay romanci - tedy autor ji vystihuje z emotivně, ale nezabývá se intimními detaily nebo coming outem.

Pravdou je, že kniha je poměrně obsáhlá a někomu může připadat, že i Val Emmich zbytečně líčil některé situace, které byly pro čtenáře víceméně nepodstatné. Problémem však zůstává, že pokud by spisovatel všechny nadbytečné texty odstranil, zbyla by strohá životní příhoda, která by pozbyla na přirozenosti. Neměli byste šanci plně román prožít.. Pokud se nad tím zamyslíte, tak právě ty texty, které vám mohou připadat navíc, dotvářejí celou mozaiku.

Jak slibuje anotace, tak Nezapomeň je skutečně vtipný a dojemný příběh ztráty, vzpomínek a přátelství. O té dojemnosti jsem vás již informovala, ztrátě také, ale ten humor bude zřejmě trochu jiný, než očekáváte. Především se zasmějete Joanině roztomilé dětské nevědomosti, upřímnosti a naivitě (dětskou hrdinku ztvárnil autor působivě). Protože tohle děvče má neskutečný zápal a cílevědomost, se kterou se snaží dokázat vše, co si zamane.

Příběhy mají jiskru a poměrně originální námět vám nedá spát, protože se do něj šikovně zamíchala právě ta záhada se Sidem, kterého prostřednictvím vzpomínek čtenář snadno poznává. Sid je velmi zvláštní hrdina, máte pocit, že jste se s ním v knize přeci jen setkali.

Obdobně jako předchozí titul Skrytá píseň, který jsem pro nakladatelství Omega recenzovala, tak i Nezapomeň obsahuje velké množství hudebních tipů a zajímavostí. Zejména se jedná o Beatles, které Joan považuje za své idoly a má je natolik naposlouchané, že si podle nich utvořila i své hudební desatero. Pro fanoušky muziky určitě bude velmi příjemné zamyslet se nad názory hrdinů a přemýšlet, zda pro ně ten či onen hudební song znamená to samé, co pro tyto sympatické postavy.

S ohledem na křehkou a hřejivou atmosféru, která je silně podbarvená nostalgií, bych knihu doporučila všem, kteří mají zájem přečíst si emotivní oduševnělý román, na který rozhodně nezapomenou!

Jak Nezapomeň zapůsobilo na Chensie? Byla jsem překvapená, jak čtivá kniha je. Hned jsem se vžila, snadno se probírala vším, co mi autor naservíroval. Ta atmosféra se mi líbila, vzpomínání bylo dojemné a krásné. Hrdinové mi přirostli k srdci, protože byli tak přirozeně sepsaní. Líbilo se mi, co se vlastně prostřednictvím románu autor snažil říct. Ačkoliv se jedná o debut, je hodně povedený a nabízí toho spousty.

Někteří čtenáři mohou tápat, proč se na přední straně objevuje ilustrace kapesníku či šátku s uzlem. Znamená to upomínku, že dotyčný něco zapomněl. Takové kopnutí - nezapomeň! A o tom to prakticky všechno je. Jednoduchá a přesná ilustrace tedy o knize přímo vypovídá a to dost originálním způsobem.

Roztomilý debut o tom, co se stane, když se dívka, která nemůže zapomenout, spřátelí s mužem, který si zoufale snaží vzpomenout.

Gavin, truchlící nad smrtí svého partnera, v žalu spálí každou fyzickou upomínku a prchá z Los Angeles do New Jersey. Zde žije desetiletá Joan, dcera přítele, která se narodila se vzácnou schopností vybavit si každý detail z každého dne svého života. Doufá, že mu pomůže udržet při životě vzpomínky na jeho milovaného Sydneyho.

Gavin a Joan uzavřou dohodu: Joan bude sdílet své vzpomínky na Sydneyho ze šesti návštěv u nich v minulých letech s Gavinem a Gavin ji na oplátku pomůže vyhrát lokální soutěž textařů a pomůže jí ke slávě. Tato zvláštní dvojice má cíl psát a vzpomínat. Dokud jedna z Joaniných vzpomínek nepřiměje Gavina pochybovat o tom, že ho Sydney doopravdy miloval.

Kniha Nezapomeň je vtipný a dojemný příběh ztráty, vzpomínek a přátelství

Nakladatelství: Omega
Žánr: Romány