Recenze: READY PLAYER ONE (Ernest Cline)

Excelentní virtuální dobrodružství!

„Překonej nejvyšší skóre, jinak je s tebou konec!“ (Str. 400)

Knižní klub na FB

Chci zakoupit titul Ready Player One v Knižním klubu!

Román Ready Player One má v České republice již několikáté vydání. Poprvé vyšel v roce 2012 u nakladatelství Jota a pak jej přejala Euromedia, která knihu následně vydala v roce 2016 a nyní i jako novinku v roce 2018 a tentokrát s filmovou obálkou! Proč? Letos v březnu měla totiž v ČR premiéru filmová verze tohoto virtuálního trháku, který je podle hodnocení čtenářů prostě skvělý. Když jej Ernest Cline v zahraničí v roce 2011 vydal, zřejmě nečekal, jak silně zapůsobí na čtenáře a že budou lačnit po všem, co jeho propracované dílo nabízí.

Styl psaní v ich-formě minulého času je čtivý. Autor se snaží líčit vše rovnoměrně, ale samozřejmě popisy převažují. V tomto románu nastínění hraje prim, bez něj by čtenář nedokázal vše tak snadno vstřebat a jeho představivost by nepracovala naplno. Nutno podotknout, že Ernest Cline tento fakt bravurně zvládl, vypracoval do samotného detailu a před očima se vám příběh začne zhmotňovat prakticky od prvních řádků. Vyprávění je dynamické, ale akčnost příběhu se zvyšuje postupně a vrcholí v samotném závěru, kdy je opravdu takřka nemožné knihu odložit a přestat číst.

Kniha začíná představením zakladatele OASIS, Jamese Hallidaye, kterého ačkoliv je po smrti, máte možnost poměrně slušně poznat díky všem podstatným informacím, které jsou uložené na internetu a hlavní hrdina se jimi probírá. Jedná se o zajímavé okamžiky, nudit by vás neměly. První čtvrtina je sice méně dynamická a akční, ale skvěle vykreslená s působivou atmosférou, která se jen vylepšuje.

„Jsme gunteři,“  pokusil se vyplnit trapné ticho. „Žijeme tady, v OASIS. Pro nás je tohle jediná realita, na které vůbec záleží.“ (Str. 278)

Příběh prakticky vypráví Parzival, vlastním jménem Wade, který žije dva životy - svůj běžný život a ten virtuální. V jednu chvíli se tyto dva téměř protnou, ale tomu předchází ještě dlouhá doba, ve které Wade zažije neskutečné a neočekávané dobrodružství v honbě za Velikonočním vejcem.

Hrdinové působí reálně, živě a mají různorodé charaktery, které jsou skvěle vykreslené. Mají vždy důvod ke svému jednání a knihu jen pozvedávají, protože ji ještě víc dělají celistvou a upřímnou.

Dějová linie není nijak jednoduchá, ale pěkně spletitá, což potěší náročnější čtenáře. Wade prožívá svůj život jako běžný teenager, ale také jako hrdina virtuální hry. Do toho všeho vás autor zavádí do 80. let a z nich zas skáčete do roku 2045. Děj vám přibližují také různé internetové zprávy, které si hrdinové vyměňují.

Nejedná se samozřejmě jen o virtuální realitu, jak jsem vás již informovala. Autor se snažil zobrazit také propojení člověka a techniky, což pro čtenáře sci-fi žánru nebude nic neobvyklého. Někomu může být nepříjemné, že si počtete také o vývoji a popisech her. Pokud nejste hráči, téma vás nezajímá, tak vám samozřejmě všechno z příběhu neučaruje tak, jako ostatním, ale i to se podle mého autor snažil zvládnout lákavým způsobem.

Hlavní zápletka je propracovaná a propojená s celým příběhem, tak že její vlákna sahají prakticky od počátku až na konec. Je to působivé, plné nebezpečí a napětí. Jedná o spletitý a promyšlený děj, který je opravdu hodně napínavý v některých částech. Thrillerové prvky jsou víc než skvěle sepsané a zapracované.

Láska, romantika a emoce... Román je emotivní tím správným způsobem. Zbytečně nezahlcuje, ale snadno vtáhne do děje. Řeší se romance ve stylu young adult, která však nezahlcuje a zbytečně neodvádí od zápletky. Ernest Cline ji sepsal tak, že je vlastně s příběhem dokonale spjatá. Atmosféra je prostě báječná. Cítíte změny prostředí, dob a spaluje vás přesně tak, jak ve chvílích nejsilnějšího napětí má. Působila až moc živě a dokonale dokreslovala podstatné okamžiky. Ačkoliv je to v některých chvílích opravdu mocné akční drama, nechybí samozřejmě ani vhodně vsunutý humor, který je doplněný ve správných chvílích a nekazí atmosféru tím, že by rušil v době, kdy se to nehodí.

Samotný námět je prostě úžasný. Nejsem si jistá jeho originalitou, ale musíte uznat, že takové akční a fascinující dobrodružství by si chtěl užít nejspíš každý z nás aspoň jednou za život. Upřímně, není divu, že se příběh rozkládá na 423 stranách, protože je velmi obsáhlý, ale prakticky nenajdete žádné nadbytečné texty. Všechno má svůj důvod a myšlenku. Nic nevyznívá povrchně, ale naopak je vidět, že autor si dal hodně záležet a snažil se, aby prvky od A až do Z měly svou hloubku. Ani nemohu vylíčit, kolik zajímavostí kniha obsahuje, protože by recenze prozradila až moc a zničila by vám taje a překvapení.

Závěr, jak už jsem vás informovala, je nejakčnější a zřejmě i nejpůsobivější. Téměř vše je vysvětleno, něco málo si čtenář musí domyslet sám. Po zavření knihy vám dochází, jak brilantní knižní svět jste právě prožili a nejspíš ještě nějakou chvíli ve svých myšlenkách prožívat budete...

Knihu bych doporučila všem, které zaujme anotace nebo je byť jen trochu zajímá námět. Rozhodně nebudete litovat, když tomuto skvělému románu věnujete svůj čas!

Posledních pět let jsem věnoval veškerý volný čas tomu, abych se dozvěděl co nejvíc o Jamesi Hallidayovi. (Str. 65)

Co na Ready Player One říká Chensie? Já jsem bohužel neměla jinou možnost, než vidět film před tím, než jsem přečetla knihu. Díky tomu jsem se okradla o některá překvapení, i když ne o všechna, protože film samozřejmě nedokázal zhodnotit celý román. Nedá se to srovnávat, film se samozřejmě odlišuje, ale pro představivost dobré. Osobně se mi moc líbil, ale knižní zpracování na mě zapůsobilo ještě mnohem víc. Doslova jsem se vžila do Parzivalova života a prožila s ním něco, co bylo neskutečné. Užila jsem si to až do posledního dechu! Určitě jsem nečetla knihu naposledy.

Ke mně dorazila horká novinka s filmovou obálkou. Ilustrace jasně vypovídá o filmovém ztvárnění. Mně se tedy víc líbí filmová, která mě ihned nalákala. Klasická ilustrace, jak zahraniční, tak i ta česká mi přijde poměrně nezáživná s ohledem na obsah díla.

Píše se rok 2045 a svět, utápějící se v energetické a ekonomické krizi, je velmi chmurným místem k životu. Není divu, že většina lidí utíká před realitou do uměle vytvořeného vesmíru videoherního systému OASIS, kde mohou zapomenout na běžné starosti, vytvořit si novou identitu a jejím prostřednictvím se pak pohybovat po tisícovkách virtuálních planet, pracovat, studovat, bavit se a prožívat své sny. Navíc se tam někde skrývá i dědictví po tvůrci této videohry, miliardáři Jamesi Hallidayovi, který před svou smrtí zanechal ve skrytých koutech OASIS několik klíčů, jež mají hráčům ukázat cestu k pokladu. Trvá však dlouhých pět let, než se středoškolákovi Wadu Wattsovi podaří objevit první z nich. A potom vypukne hotové peklo, protože zájemců o dědictví, které nálezci zajistí doživotní bohatství a obrovskou moc, je nespočet a v cestě za svým cílem se neštítí žádných prostředků. Když se pak soupeření přenese z virtuálního světa do toho skutečného, končí veškerá legrace — tady už jde o život.

Nakladatelství: Knižní klub
Vydání: 3.
Žánr: Sci-fi a fantasy, Dystopie