Recenze: PODĚLANÝM NAVRCH (Becky Albertalli)

Romantická jednohubka o první lásce

Yoli na FB

Chci zakoupit titul Podělaným navrch v Knižním klubu.

Mnou dlouho očekávaná novinka z nakladatelství Yoli - Euromedia. Proč? Becky Albertalli je známá především díky svému debutu Probuzení Simona Spíera. Nyní přichází s novým příběhem, ve kterém se opět setkáváte s homosexualitou, ale tentokrát se autorka zaměřila na něžnější pohlaví. Ačkoliv mezi čtenáři traduje názor, že se jedná o druhý díl série Creekwood, přičemž tím prvním byl právě Simon, tak bohužel. Druhý díl s názvem Leah on Offbeat překladově zatím nevyšel.

Styl psaní v ich-formě přítomného času je ryze holčičí. Autorka ho doplňuje zajímavostmi, myšlenkami a velmi schopně líčí život stydlivé hrdinky, která se tak nějak nechává unášet proudem. Středně dlouhé kapitoly bez názvu se čtou poměrně snadno, i když ne všechny jsou dynamické. Děj je proložený textem v odlišném fontu písma, zobrazuje to smskování.

Všechno začíná pozvolna na jedné párty, kde se Molly náhodou seznámí s Minou. Kráskou, která svým vzhledem, ale i povahou osloví Cassie, Mollyino průbojnější dvojče. Seznamují se také s Mininým kamarádem Willem, po kterém Molly trošku kouká a najednou se ocitá ve hře, kdy se Cassie s Minou snaží Molly a Willa dát dohromady. Jenže, co když si ústřední postava není jistá, že něco takového chce a navíc se jí možná líbí i někdo jiný?

Molly a Cassie jsou dvojčata, ovšem naprosto rozdílná. Zatímco Cassie je komunikativní kráska, která se nebojí pustit do rozepře a vybojovat si své místo na slunci, tak Molly je tichý a romantický typ. Už se šestadvacetkrát zamilovala, ale přitom je stále ještě panna, protože žádný vztah ještě neměla. Za vinu to dává své stydlivosti, nejistotě a tloušťce.

Anotace vyzrazuje možná až zbytečně moc. Superfanouškem Tolkiena není nikdo jiný než Reid, který je vtipný, milý a neskutečně roztomilý. Pomáhá rodičům v obchodě, kde se také s Molly seznámí. Jenže co když je natolik nejistý, že se neodváží k ničemu, z čeho by mohlo být něco víc? Nebo co když o Molly vůbec nejeví zájem?

Dalším na scéně je Will, který je zábavný a přátelský. Podle Molly je to hipster, který nosí zajímavé oblečení, dokáže být roztomilý až běda, ale je to právě ta sedmadvacátá láska?

Hrdinové jsou reální, snadno rozpoznatelní a každý má svou zajímavost, takže se nikterak neliší. Nikdo z nich příliš nevybočuje, jsou průměrní a dokáží se bavit tak, jak jen to umí sedmnáctiletí.

Odlehčený nepříliš akční děj je méně propracovaný než předešlý román o Simonu Spierovi. V tomto případě se už opravdu jedná o nenásilnou jednohubku v podobě dívčí jízdy, ve které se sice řeší podstatná témata, ale pouze povrchově. Jestli máte takové něžné čtivo v oblibě, vás jistě potěší i nenásilný humor, který je sepsán ve stejně odlehčeném duchu.

Hlavním tématem se stává první láska, ve které nejde o sex a vážný vztah, ale spíše o ten první krok, který je nejtěžší. Dát najevo, že se vám ten druhý líbí. Stát si za tím a bát se odmítnutí. Všechno je neskutečně těžké, když je vám sedmnáct a jste nezkušení jako Molly, která se sama sobě příliš nelíbí, protože je při těle. Zatímco ostatní randí a líbají se, mají sex, tak Molly tápe a snaží se být statečná... podaří se jí nakonec zvítězil v boji o prvního kluka? Láska a romantika ve stylu young adult se tak trochu proplétá a chvíli se zdá, že je vše spletitější, ale nakonec přece jen vítězí jednoduchost. V té je sice krása, ale bohužel v tomto případě jaksi postrádá reálná romantika jiskru a vášeň, protože je vše sepsáno nevinnějším způsobem.

Dívky mají židovské předky, takže se okrajově řeší i toto náboženství. A také netradiční rodinu, kterou tvoří dvě matky. Otec je prakticky dárce spermatu, ale to jim rozhodně nevadí. Jejich maminky jim dokáží vynahradit téměř všechno a dokonce jim pořídili od stejného dárce také bratra! Dalším tématem je samozřejmě sex. Autorka se snaží poukázat nevulgárním způsobem na různé názory a úhly pohledu.

V dnešní době je moderní pohybovat se mezi geeky a hipstery, kteří se v příběhu objevují. Nevím, jestli je vše vylíčeno správně, protože pokud si dohledáte významy, protože netušíte (uniká vám nová doba, patříte do starého železa), tak vám může připadat, že jsou tak někteří hrdinové nazvaní zbytečně a tak trochu neuceleně poukazují na dané označení. Bohužel nebo bohudík je to však běžné. S geeky a hipstery se nesetkáváte jen v této young adultce, ale i v jiných. Pokud tedy zrovna nejste zastánci těchto rozlišení, může vás to při čtení rušit.

Zajímavostí je, že se čtenář setkává s postavami z románu Probuzení Simona Spiera. Dokonce se v ději na chvíli mihne i ten slavný Simon! Bohužel se ale nedozvíte, jak pokračuje jeho příběh.

Závěr prakticky není žádným vyvrcholením, spíše vše pokračuje ve stejném stylu a nic se nehrotí. Takový očekávaný a milý happyend jedné ryze něžné romance o první lásce...

Jak jste si mohli všimnout už hodnocení čtenářů, tak tento titul je právem považován za slabší. Bohužel se autore nepodařilo vnést do něj stejné kouzlo jako do románu Probuzení Simona Spiera. Bohužel vsadila na méně výrazné postavy, mělké téma a až příliš jemný příběh. Z toho důvodu bych oddechovou romanci doporučila spíše dívkám kolem patnácti let. Starší čtenářky nemusí kniha zaujmout.

Jak Podělaným navrch zapůsobilo na Chensie? Kniha mi bohužel neučarovala. Román je příliš nevinný a působí povrchním dojmem. Mám pocit, jako by Becky Albertalli neudělala vše, co bylo v jejích silách. Snad proto titul někdy působí nudným až nezáživným dojmem. Jako by se jednalo pouze o určitý náčrt něčeho lepšího, co bohužel už šanci nedostalo.

Nakladatelství Yoli převzalo originální zahraniční ilustraci. Podle mého není, co vytknout. Je opravdu jedinečná a zajímavá.

Molly ví všechno o bolestech neopětované lásky. A je jedno, jak moc jí její dvojče vyzývá, aby se vzchopila a šla do toho. Molly totiž není štíhlá modelka a holky, které nejsou štíhlé, ba právě naopak, musí být opatrné. Jenže pak se kolem jejího dvojčete začne točit nová dívka a sama Molly narazí na jistého superfanouška Tolkiena, u kterého je naprosto vyloučené, aby se do něj zamilovala... nebo snad ne?

Počet stran: 280