Recenze: PÁN STÍNŮ (Cassandra Clare)

Cassandra Clare úspěšně útočí propracovaným románem!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart!

Slovart a #Booklab na FB

Chci zakoupit titul Pán stínů!

Pán stínů je druhý díl trilogie Temné lsti spin-off ságy o Lovcích stínů, která je volným pokračováním série Nástroje smrti. V obou případech se setkáváte s promyšleným fantasy světem, plným nebezpečí, neobvyklých bytostí a originálních rituálů. Paní půlnoci skončila pro fanoušky velmi napínavě, protože se dozvěděly víc než pozoruhodné informace. Na druhý díl si museli počkat skoro rok, ale nyní konečně Pán stínů útočí na knihkupectví. Už ho máš doma?

Spisovatelka má svůj osobitý styl psaní, který lze poznat z každého jejího díla. Jedná se o jakousi vláčnost a protaženost dané knihy. Na takové vyprávění si někteří musí zvyknout, zatímco jiní jsou popisy, myšlenkami, dějem a celkovým prožitkem doslova okouzlení. V er-formě minulého času máte možnost začíst se do pochmurného a surového young adult světa, který vás ohromí svou fantazíí, ale může znudit i zdlouhavými texty. Opravdu záleží na každém, jak mu autorčin styl přijde vhod.

Opět se setkáváte s hrdiny z předchozího dílu. Jak napovídá anotace, tak Emma Carstairsová a Julián Blackthorn jsou parabátai, ale problémem je láska, která je svazuje. Mohla by pro ně být v jejich svazku příliš zničující a tak jim nezbývá nic jiného, než mít naději.

Děj se dělí na dvě linie. Jedna se odehrává v již známém institutu, které se snaží někteří hrdinové ubránit před každým, kdo si na jejich domov dělá nároky. Druhá linie je vás odtáhne do fantastického světa sličného lidu, který je pozoruhodně zobrazený a ta atmosféra na vás doslova dýchá ze všech koutů příběhu.

Pro Cassandra Clare je obvyklé, že do příběhu obsadí spousty postav. Jedná se především o kladné hrdiny, kteří jsou takřka dokonalí, ale jejich životy tak nevypadají. Takové uvědomělé postavy nepotkáte všude a s ohledem na jejich věk jsou kvůli tomu méně uvěřitelní. Charaktery jsou si lehce podobné, ale stále se přirozeně vyvíjejí.

Máte v oblibě množství vztahů? Temné lsti jsou plné mezilidských vztahů plných přátelství, lásky nebo i něčeho hlubšího a temnějšího. Autorce se daří všechny pozoruhodně, i když trochu předvídatelně, všechny párovat. Na druhou stranu to řešení vztahů nemusí zaujmout každého, protože se stává příliš propleteným a obsahuje i ohrané prvky, které náročnější čtenář moc nemusí. Z dobrodružství se tak stává young adult romance, která je však působivá díky své jedinečnosti a rozhodně toho nabízí spousty navíc.

Spletitost je na jednu stranu okouzlující, ale na druhou díky  prodlevám ve vydání také svazující. Autorka má všechno promyšlené dopředu a to poměrně působivým způsobem, protože vás dokáže překvapit. K originálním prvkům opět patří různé tradice, rituály, apod, které Cassandra Clare vyladila do detailu.

Rozhodně vás zlákají uvěřitelné a přesto fantastické zvraty, které se odehrávají ve výrazném světě. Skvěle skloubený reálný svět se světem lovců stínů je jedním z nejpůsobivějších prvků. Protože přestože se jedná o fantasy, je příběh velmi přirozený a pružně se s realitou prolíná. Zdá se, že děj se přiostřuje a stává se temnějším. Cítíte, jak se stahujou mračna a spolu se svými oblíbenými hrdiny musíte bojovat až do padnutí...

V případě, že jste se začetli, vás Pán stínů opět chytí a značně vás opřede emocemi. Ne natolik, aby z vás ždímal slzy, ale dostatečně na to, abyste se svými oblíbenými hrdiny prožívali dobré, zlé i to naprosto příšerné a bezcitné v naprosto jedinečných situacích, které jdou mnohdy až na dřeň, ale nejsou přehnané. Je pravda, že některé čtenářky asi slzu či dvě nechají stéct, protože některé situace teda... to už je vyšší level pro všechny zainteresované čtenáře.

Jelikož knihy jsou poměrně obsáhle a najdete v nich mnoho spletitosti, bylo by vhodnější si první díl Paní půlnoci přečíst před čtením Pána stínů znovu, aby vám něco neuniklo. Já bohužel neměla možnosti a v některých informacích jsem se lehce ztrácela, protože ne vždy jsou dostatečně osvětlené.

Závěr vám opět vyrazí dech. Cassandra Clare prostě umí. Dokáže vhodně šokovat, zaujmout a zobrazit vám něco tak neobvyklého a působivého, že vám prostě spadne brada. Svými lovci stínů nejednu čtenářku přivede do mdlob, protože si pro vás opět přichystala naprosto fantastický čtenářský zážitek.

Ačkoliv se jedná spíše o romanci pro dívky, s ohledem na dobrodružství, nebezpečí a mnohdy i silné napětí si titul mohou oblíbit i fantasy čtenáři, kteří hledají promyšlený a propracovaný román.

Co na Pána stínů říká Chensie? Patřím mezi malé procento čtenářek, kterým autorčin styl prostě nesedí. Na mě je zdlouhavý a únavný, ačkoliv ty akčnější části jsou úžasné, neužívám si to tolik. Tento díl už jsem recenzovat neměla, jednička mě vyčerpala a druhý díl jsem odmítla. Ovšem když od Booklab - Slovart dorazil jako recenzní výtisk, pustila jsem se do něj. Nejsem ten typ, který by knihu nechával doma a nečetl ji. Zakládám si na tom, že dostojím svým závazkům a tak jsem dala Temným lstím druhou šanci. Problém byl, že při množství knih, které jsem přečetla, jsem si tolik nepamatovala jedničku a nestíhala jsem si jejím přečtením obnovit vědomosti. A tak jsem se začítala s obavou a snažila se rozpomenout na některé postavy. Brzy se to však poddalo a musím uznat, že autorka opravdu dokázala vymyslet nádherně temný a působivý svět. Ty romantické a přátelské linie, jež splétají hrdiny, jsou pro mě jako pohlazení. Mnoho věcí mě příjemně překvapilo, originální fantazii a promyšlenost víc než oceňuji a několikrát jsem si dokonce zanadávala, jak jsem se do příběhu vžila. Souhlasím s tvrzením, že tato young adult série má mnoho, co nabídnout a je opravdu jedinečná. Ovšem, aby byla kniha pro mě, musel by se změnit styl psaní na dynamičtější a jako starší čtenářka bych dala před young adult přednost dospělejší verzi.

Perfektní! Vážně ta ilustrace a kniha vypadá naprosto fantasticky. Není divu, že mnohdy se čtenářky skutečně zamilují na první pohled. Ovšem problém je, že ilustrace je velmi choulostivá a během čtení se může snadno zničit.

Životy lovců stínů svazuje povinnost. Parabátai bojují bok po boku a stejně tak i umírají, ale nikdy se do sebe nesmějí zamilovat. Emma Carstairsová ví, že láska, kterou cítí ke svému parabátai Juliánu Blackthornovi, není jen zákonem zapovězená, ale mohla by je také oba zničit. Ví, že by se od Juliána měla držet dál, jenže jak by mohla, když rodina Blackthornových čelí nepřátelům hned na několika frontách? Jejich jedinou nadějí je Černý spis mrtvých, mocná kniha, kterou se všichni snaží získat. Není to snadný úkol.
Pokračování strhující trilogie Temné lsti, ve jejímž prvním díle Paní půlnoci Cassandra Clare poprvé představila čtenářům nebezpečný a vzrušující svět odvážných lovců stínů.

Nakladatelství: Slovart - #Booklab
Žánr: Young adult, Sci-fi a fantasy