Recenze: GESTAPO MARS (Victor Gischler)

Akční sci-fi parodie

„Tak dělej, ty zbabělá gestapácká sračko!“ (Str. 36)

Pořizovat si Gestapo Mars nebyl podle několika čtenářů dobrý nápad. Hned, jak jsem knihu začala číst, mě informovali, že je titul takřka nečitelný. Stejně tak mě o tom přesvědčovaly i komentáře u hodnocení knihy. Ovšem já mám vlastní hlavu a chtěla jsem přijít na to, čím si román tak moc znechutil čtenáře... Už to vím!

Pravda je, že knihu je potřeba číst za daným účelem. V tomto případě brak slouží pro pobavení toho nejnižšího rázu. Nic náročného, nic promyšleného. Tím pádem by ani čtenář neměl nic očekávat, aby byl alespoň trochu příjemně překvapený.

V ich-formě minulého času nás vyprávěním provází Carter Sloan. Profesionální zabiják, biologicky zkonstruovaný agent je prostě typický chlap a tak všechno v příběhu přímo řve chlapáctvím. Hrdina háže ramena, sexuje a vypouští z úst rádoby drsňácké průpovídky, aby dokázal, že Chuck Norris je proti němu ořezávátko. Není, ale nechme to plavat...

Hrdinové jsou stejně jako samotný příběh málo uvěřitelní. Děj je jednoduchý a často se opakuje. Bojové eskapády se střídají s těmi sexuálními. Ani jedno není líčené výrazně a zajímavě. Spíše průměrně, jako by si Victor Gischler vsadil na jednu kartu a víc se neodvažoval knihu vylepšit. Erotika do děje ani zasazená být nemusela, protože nejde o nic, co by se stalo kladem příběhu. Dokážu si představit, že čtenáře i znudí. Fakt je, že po tolika letech v kryogenní komoře si Carter Sloan prostě vrznout musí a tak přefikne skoro všechno, co vidí, ale na druhou stranu je to jen zbytečně promr...haný čas.

O propracovanosti a promyšlenosti se mluvit nedá. Autor prostě napsal průměrný brak, který se dá považovat za povedenou, i když mnohdy logiku postrádající, parodii akčního sci-fi. Zvraty jsou buď očekávané nebo překvapující až k nepochopení. Problémem je, že ačkoliv je děj poměrně dynamický, čtenář se spíš nudí. Příběh závisí na tom, jak vás pobaví rádoby drsňácký humor, protože o tom je zřejmě kniha především. V určité části se akční sci-fi překlene v military sci-fi, což sice trochu zamíchá dějem, ale vlastně jde o stále stejný slovní průjem. Slovník je obohacený o vulgarismy, bez nich by to asi nešlo. Sám čtenář si nejspíš v průběhu čtení zanadává.

Ve sci-fi žánru, ačkoliv jej čtu pár let, se stále považuju za začátečníka a neodvážím se hodnotit námět, který už podle názvu naráží provokativně, ale povrchně na Adolfa Hitlera a jeho ovečky. Ke knize se to hodí, ale jestli už to někdo někde použil? Zřejmě ano... Není však důvod proč nezasadit obdobného netvora do vesmíru a nenechat ho likvidovat všechno, co se mu dostane pod ruku. Aspoň má čtenář pocit, že má titul, co nabídnout, i když v závěru vlastně nemá.

Konec vás nepřekvapí. Největší kouzlo má nejspíš samotný epilog, ale pokud jste se až k němu dostali s přemáháním a nechutí, zřejmě knihu odhodíte někam pěkně daleko a vynadáte si za ztracený čas. Je fakt, že průměrný akční sci-fi vás nemá čím nadchnout. Neposadíte se na zadek, ale pokud budete ke Gestapo Mars přistupovat bez očekávání, možná si vás i trochu získá, jestli jste nenáročnými čtenáři...

Co na knihu říká Chensie? I přes nepřízeň čtenářů jsem si knihu pořídila a musím uznat, že se na ni všechny výtky hodí. Je to fakt brak a bohužel nepovedený, ale i přesto se mi takhle parodie svým způsobem líbila. Pobavila mě nejspíš právě proto, jak jsem na knihu nahlížela. Platí na ni všechno to špatné, ale dá se najít i něco málo dobrého.

Knižní ilustrace:
Teď si nejsem jistá, jestli ilustrace znázorňuje část lodi nebo naopak výhled z kryogenní komory. Tak či tak přiláká oko čtenáře a je povedená.

Carter Sloan je profesionální zabiják – ten nejlepší, kterého vláda budí z kryospánku pokaždé, když si nějaký úkol žádá jeho mimořádné schopnosti. Takže když zjistí, že ho tentokrát zmrazili na 258 let, vážně ho to nasere. Ale vláda potřebuje, aby vystopoval ženu známou jen pod přezdívkou „dcera Mosazného draka“. Závisí na tom totiž budoucnost galaktické Říše. A tak Sloan vyráží plnit úkol a za doprovodu nadávek si prostřílet a prošukat cestu napříč mezihvězdným prostorem. Gestapo Mars, to je akce, dobrodružství a nechutní rosolovití mimozemšťani…

Nakladatelství: Fantom Print
Žánr: Sci-fi
Počet stran: 256