Recenze: JANA EYROVÁ (Charlotte Brontë)

Perla klasické literatury

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Leda
Leda na FB

Chci zakoupit titul Jana Eyrová

Občas je nutné přečíst si dílo, které je náročné a nestačí vám den a volná mysl. Janu Eyrovou musíte vnímat svou duší, protože její příběh je silně upřímný. Krutý jako sám život a přesto nádherný. Román plný emocí patří mezi ty nejlepší svého druhu. V kouzelném novém vydání vyšel letos u nakladatelství Leda, které se rozhodlo potěšit čtenáře výjimečnými díly klasické literatury.

Autorka schválně přizpůsobila dílo, aby vyznívalo, jako by jej sepisovala ústřední postava Jana Eyrová. Děj je možná vedený až přílišně popisně v rámci romantismu, ale v tom spočívá jistá sofistikovanost díla. Vše je natolik věrohodné, až je nelehké pochopit, že je vše pouhým autorčiným výmyslem a nikdy žádná Jana Eyrová nežila. Avšak nyní jako byste měli v dlaních její deník, potěcha pro náročnější čtenáře. Lehce okrášlená atmosféra, reálná a přesto s nádechem očekávání je stejně jako děj vyobrazená stylem psaní, který se uchyluje k jemně květnatým, složitým souvětím, jež však snadno plynou. Překvapí vás, nakolik je složitější sloh silně čtivý a pohlcující. Je znát, že se jedná o historický román, odpovídá tomu propracované vyprávění, atmosféra i prostředí, které autorka velmi šikovně prezentuje svým čtenářům. Netradiční je, že vás autorka během děje také oslovuje či k vám hovoří: Mezitím ti povím, čtenáři, co na těch obrázcích je. (Str. 153) Vskutku tvůrčí přístup.

Od první až do desáté kapitoly autorka líčí dětství Jany Eyrové. Necelé, ale podstatné části, které vám autenticky a upřímně sdělují, jak to měla malá Jana nesnadné. Poznáváte tak, jakého bezpráví se jí dostávalo u její tety a co zažila ve škole, do které byla ke své radosti přijata. Po desáté kapitole již autorka pokračuje ve vyprávění, které odhaluje již hlavní dějovou linii mladičké osmnáctileté dívenky.

Sebejistý pan Rochester není nádherný až k zulíbání, jak je běžné u nynějších románů. Takové klišé je vhodně vynecháno. Klasický vzhled však vyvažuje jeho osobnost, z počátku ne zrovna příjemná. Řeknu-li to upřímně, chová se jako nevychovaný hulvát oné doby. Naštěstí přirozený vývoj je opravdu procítěný a hrdinu zobrazí takřka se vším všudy. Považuji za velmi odvážné vytvořit takovou postavu, ale autorka si jej dokázala obhájit na celé čáře a věřím, že čtenářky si jej oblíbí natolik, že scény s ním budou patřit mezi ty nejžádanější.

Jana Eyrová je sirotek, který to v životě neměl jednoduché a ani veselé. Těžké dětství ji poznamenalo, přesto však se z ní nestala zahořklá žena. Stojí nohama na zemi, přesto však kolem sebe dokáže vidět zázraky a být vřelá k lidem. Je to velmi příjemná a svým způsobem také zásadová hrdinka, kterou nemáte šanci si neoblíbit. Autorka ji vystihla tak precizně, že skutečně máte pocit, jako by se kdysi dávno její příběh opravdu odehrál.

Postavám nelze nic vytknout. Jsou reálné, mají své klady i zápory. Propracované charaktery lze milovat i nenávidět, zatímco konají dle svého nejlepšího mínění a prostě žijí svůj vlastní život.

Děj se odehrává v Anglii, která je ponuře a chladně zobrazená tak silně, až vás budou zábst konečky prstů. Gothický román se vskutku nezapře, není divu, že byl tento skvost tolikrát zfilmován, ale sotva vystihl tak procítěnou atmosféru a prostředí jako to autorka dokázala svými bravurnými popisy.

Ačkoliv je linie jednoduchá a přirozeně plyne, přesto vás čeká mnoho uvěřitelných a reálných zvratů, z nichž některé jsou napínavější více a jiné zas méně. Je překvapující, že dokáží silně zapůsobit, aniž by překračovaly hranice díla či byly až příliš okázalé. Spisovatelka zkrátka uměla vystihnout dané meze a bravurně ztvárnit i běžné úlohy čtivě a zajímavě. Překvapivě kniha obsahuje i spousty důmyslných rozhovorů. Některé debaty jsou spíše zábavným doplňkem, ale vždy mají k tématu, co říci.

V díle naleznete několik ožehavých témat, která byla pro danou dobu (a jsou i nyní) podstatná. Mnozí čtenáři se nad nimi zamýšlejí a zřejmě porovnávají, jaké to bylo kdysi, což díky bravurně vystiženým popisům snadno zvládnou. Tím pádem román lze považovat i za výchovný, jelikož díky životě Jany Eyrové se toho dovídáte opravdu mnoho.

Emotivní stránka je silná, velmi silná už od samého začátku. Snadno se do příběhu vžijete a to, co se hrdince děje, vás nenechá chladnými. Nedivila bych se, kdyby citlivější čtenářky měly mnohdy v očích slzy ohledně nespravedlnosti světa, který je reálný a upřímně krutý, jak už to v životě bývá.

Samozřejmě nelze čekat romanci, která se podobá těm, jež vycházejí v dnešní době. V tomto případě je láska mnohem více sofistikovaná a emotivní. Dává důraz na duševní souznění, namísto erotické nirvány, která se vám mnohdy vkrádá do hlavy prostřednictvím prostších románů. Nelze srovnávat Janu Eyrovou s ničím, co jste doposud poznali. Jedná se o zázrak literatury, perlu klasické literatury.

V závěru román nádherně graduje. Všechno se rozmotává, zobrazuje před vámi tak snadno, i přestože se jednalo o ryze promyšlený a místy i lehce provokativní děj. Jelikož příběh má skutečně duši, neopomněla autorka dodat závěr ani pro vedlejší postavy.

Máte v oblibě klasické romány nebo naopak chcete zkusit něco nového a velkolepého? Propracovaná romance v sobě skrývá mnoho, nelze ji přečíst jako oddechovku. Musíte ji prožít, přemýšlet nad ní a číst mezi řádky, abyste poznali veškerou její krásu.

Je naprosto kouzelná. Udolala mě na první pohled! Dle mého nejkouzelnější verze, která vyšla.

Už půldruhého století fascinuje Jana Eyrová čtenářky i čtenáře a znalci si dodnes lámou hlavu, proč je tohle dílo tak oblíbené. Jak už to bývá u knih, které zůstávají stále živé, musí příběh obsahovat něco víc, než jen nečekané zvraty romantických epizod a dramatické prvky gotického románu. Čas odvál upjatost viktoriánské epochy a utišil skandálnost chování a názorů nevázané hrdinky, na jejíž obranu spisovatelka napsala: „Nepleťme si konvenci s morálkou!” Královna Viktorie byla ostatně knihou přímo nadšena.

Tajemství velké a široce oblíbené literatury se nedá definovat, ale něco nám generace nadšených čtenářů přece jen prozradí. Uvědomujeme si, že čteme smyšlený příběh, přitom ale cítíme, že hlas vypravěčky je podivuhodně skutečný, emoce jsou opravdové a události výbušné. Proto zápas nezdolné a statečné hrdinky s její nelidskou opatrovnicí, krutými podmínkami v internátní škole a s tuhým sociálním řádem působí tak mocně. Prozrazuje autorčinu vlastní zkušenost, prožitek šikanované dívky po ztrátě rodičů.

A nemějme autorce za zlé, že v jejím velkém epickém příběhu láska překoná krutá protivenství, nepřízeň osudu i tíhu strašného tajemství.
„Myslíte si snad, pane Rochestere, že když jsem chudá, nenápadná a bezvýznamná, že nemám duši ani srdce?“

Nakladatelství: Leda