Recenze: ČAS VLKŮ (Elisabet Nemertová)

Emotivní příběh o lásce a odvaze ve stínu války!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada - Cosmopolis
Grada a Cosmopolis na FB

Chci zakoupit titul Čas vlků

Přitažlivá novinka s nádhernou knižní ilustrací vyšla u nakladatelství Cosmopolis - Grada, týká se těžkého tématu. Velmi autenticky totiž popisuje strasti 2. světové války, dotýkající se Švédska, území, na kterém sice válka neprobíhala, ale přesto se jej silně dotkla. Emotivní příběh si získá mnohé z vás a jen tak na něj nezapomenete...

„Vy všichni, kdo jste sem dnes přišli, jste buď zástupci tisku, nakladatelství, nebo zábavní branže a vycházím z toho, že chápete závažnost situace, ve které se naše země nalézá. Estonsko, Lotyšsko a Litvu už nemůžeme počítat mezi svobodné národy, jelikož po ruské anexi se staly součástí Sovětského svazu. Dánsko a Norsko jsou okupovány Německem a Finsko žije pod neustálou hrozbou, že bude pohlceno Ruskem. Náš svět se nachází ve válce a Švédsko je obklopeno velmi silnými a agresivními válčícími státy. Naše křehká pozice proto vyžaduje zvláštní opatření a rozhodnutí, která se mohou na první pohled zdát nedemokratická, ač právě demokracii se snažíme ubránit.“ (Str 180)

Rozvláčnější styl psaní v er-formě autenticky dokresluje nejen atmosféru, ale i historickou dobu. Ač jsou popisy obšírnější a mají za následek nižší dynamiku děje, působí vhodným dojmem a ke konceptu příběhu se víc než hodí. Autorka se rozhodla měnit úhly pohledu dle potřeby a zobrazovat tak vše, čímž dokresluje dějové linie až do příhodných detailů.

Kniha začíná příjezdem ústřední postavy Magdaleny do města  Mellösa, kde žije její bratr Nils. Plánují spolu strávit Velikonoce, ale ani jeden netuší, že se jich válka začne dotýkat tak silně a brzy. Život jim neztrpčuje jen válka, ale také klasické problémy, které se postupně zajímavým způsobem rozvíjí.

Sourozenci Lilijedahlovi, tedy Magdalena a Nils, jsou lidé se srdcem na správném místě. Mají své klady i zápory a zapůsobí na vás opravdu silným dojmem. Obdobně jsou na tom i vedlejší postavy, jejichž charaktery jsou přirozeně a živě vykresleny. Snadno se tak do běžného života vžijete a prožíváte s nimi špatné i dobré chvilky. Držíte jim pěsti v časech, kdy jde opravdu do tuhého.

Román je silně reálný. Děj se dotýká doby od roku 1939 do roku 1945 a je sepsán velmi autenticky, jak jsem vás již informovala. Švédsko nebylo válkou ovlivněno natolik, jako jiné země, ale i přesto se jej válečné úsilí vážně dotklo. Některé pasáže jsou proto také dosti emotivní a mají skutečně sílu zapůsobit. Čas vlků je popis Švédska ve stínu války, inspirovaný skutečnými fakty, ze kterých autorka dle svého uvážení vybírala ty, jež jsou pro titul podstatné. Podle Elisabet Nemert je vlčice symbolem dobroty a nesobecké odvahy, což ji ponouklo k napsání právě tohoto emotivního románu. Kvalitní román obsáhl opravdu velké množství témat, z nichž si mnohé domyslíte a jiné vás překvapí, ač k válce patří. S ohledem na spoilery není možné vám sdělit více, ale věřte mi, spisovatelka si dala hodně záležet.

Symbolika vlků v knize znázorňuje boj dobra se zlem. Díky tomu má námět lehce spirituální nádech, zobrazující lidskost takřka až na dřeň. Určitá záhadnost a těžkost bytí, strastiplné boje s pravidly i touha žít dle morálních zásad jsou prvky, které se míchají s lidským a emotivním přístupem, jež dodává příběhu opravdové kouzlo.

Autorka se zabývá mezilidskými vztahy, poukazuje na sociální změny a další závažná témata, díky nimž vás dokáže zasáhnout. Román je sice emotivní, ale Elisabet Nemert se nesnaží o umělou srdceryvnost. City jsou vylíčené se vší uvěřitelností a přirozeností.

Milostné zápletky k mezilidským vztahům patří. Nejsou nejpodstatnější, což je příjemná změna, když se autorka zaměřuje na různorodá témata, namísto neustálého cvrlikání. Neočekávejte erotickou linii, o erotický román se skutečně nejedná a erotické prvky by se ke knize podle mého ani nehodily. Romance vhodně doplňuje děj, je nepřeslazená a přesto poutavá. Obsahuje také nádech dramatičnosti, což je příjemná, leč nelehká složka děje celého románu.

Závěr je dojemný. Pokud vezmu jistou kapitolu v potaz, tak prakticky kniha skončila tak, jak začala, což je důmyslné. Na posledních stranách je v knize zmíněn rok 1945, což je poslední rok války. Děj tedy obsáhl celou válečnou dobu a dotvořil tak silnou výpověď o Švédsku a jeho potýkáním se s boji. Končí válka a končí také dílo, které ve vás zanechá hluboký dojem... Opravdu není divu, že dílo bylo v roce 2017 oceněno 3. místem Bonnier Book of the Year  2017.

Po celém světě započal hon na Hitlerovy vrahy, přisluhovače a udavače. A když pak začali s těmito přívrženci zla procesy v německém Norimberku, z lavice obžalovaných se neustále nesly dvě věty: „Nenesu za to žádnou vinu. Jen jsem poslouchal rozkazy.“ (Str. 355)

Zajímá vás, jak válka ovlivnila okolní státy? Co všechno se dotýkalo lidí, ač válka byla za humny? Jak běžné životy ovlivnil strach a odvaha pomoci? Román je naprosto úžasnou výpovědí, ač se jedná o zbeletrizovaná fakta, nabízí toho opravdu hodně. Doporučit jej mohu všem, kteří si na tak kontroverzní téma troufnou. Zaujme totiž nejen ženy, ale také muže, kteří budou vděčni za surovou autenticitu tématu. Přečtěte si Čas vlků. Věřím, že vás zasáhne.

Co na Čas vlků říká Chensie?
Očekávala jsem něco jiného, ale i tak jsem byla příjemně překvapená. Ač takové romány obvykle nečtu, zasáhlo mě dění a hodně mi to otevřelo oči. Upřímně, neměla jsem ani tušení, nakolik válka ovlivnila okolní státy, které jí tolik nepodléhaly. Především s ohledem na děti, což tedy bylo opravdu působivě sepsané. Za mě drsný román, na jehož emotivnost jsem nebyla připravená tak, jak jsem si myslela. S ohledem na obšírnější styl psaní se mi nečetlo tak snadno, ale o rychlé čtivo nejde už kvůli dějové linii.

Starodávná legenda praví, že v každém člověku žijí dva vlci a neustále bojují o tlukot srdce. Jeden z nich je strach a nenávist a ten druhý láska a důvěra. Který z vlků vyhraje? Ten, kterého živíme.

Švédsko na samém počátku 2. světové války. Hlavními hrdiny příběhu jsou sirotci Magdalena a Nils, jejichž jediný příbuzný - strýc, který se vrátil z Ameriky - jim odkázal veškeré své bohatství. Díky nečekanému dědictví začínají nový život i slibnou kariéru, ale hrůzy počínající války pronikající z kontinentu je vedou k pomoci potřebným. Do příběhu vstupuje Carl-Magnus Rytterholm, obdivovatel nového hrdiny - Adolfa Hitlera.

Ale po boku zla jako vždy kráčí láska. Při hledání tří zmizelých finských válečných dětí se osudově setkají Magdalena a Carl-Magnus a jejich odvaha a obětavost změní život nejen jim, ale i mnoha dalším lidem.

Čas vlků je kniha o odvaze a lásce ve stínu války. O odvaze postavit se za to, v co v nitru věříme, za slabé a bezbranné, odvaze bránit právo na svobodu těla i ducha a neuposlechnout rozkazy. I nejčernější temnotou jasně prosvítá zářivé světlo lásky a naděje. A coby symbol boje dobra se zlem čtenáře celou knihou doprovázejí tři sněhobílí vlci.

Nakladatelství: Cosmopolis
Žánr: Historické romány
Počet stran: 360