Recenze: VĚDCI V MATEŘSKÉ ŠKOLE 2. (Dagmar Krupová, Ivana Rochovská)

Aktivity pro malé badatele

Portál na FB

Chci zakoupit titul Vědci v mateřské škole 2.

V roce 2015 vydalo nakladatelství Portál publikaci Vědci v mateřské škole. Autorky po třech letech přichází s novými aktivitami ve druhém pokračování. Spolupráce je více než úspěšná, jak lze zhodnotit dle kvalitního obsahu. Spisovatelky v roce 2016 u nakladatelství Portál vydaly také publikaci Umělci v mateřské škole: Aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění.

Nehodnotila jsem první díl, tudíž tedy nebudu tituly porovnávat. Už v úvodu chápete, že se jedná o naučnou publikaci, která má efektivní a podnětný styl psaní, který potěší spíše náročnější čtenáře. Ačkoliv je vše psáno srozumitelně,  z dobrých důvodů je dílo vhodné spíše pro učitele mateřských škol, kteří podobný koncept více než ocení. Avšak i matky na mateřské dovolené, které se touží svým dětem věnovat a zkoušet s nimi aktivity, probíhající ve školce, budou za knihu nadšené.

Máte možnost mít své dítko až do povinné předškolní docházky doma? Pokud využíváte této možnosti a chcete se svým malým šikulům věnovat, není nic vhodnějšího než jim připravit pestrý den nebo alespoň nějakou jeho část, kdy se jim budete věnovat a formou hry je vzdělávat. Ale nejste si jistí, jak na to?

Právě v tomto ohledu vám pomohou publikace Ivany Rochovské a Dagmar Krupové. Nejen Vědci z mateřské školy 2., ale i první díl spolu s titulem Umělci v mateřské škole jsou založené na stejném principu. Pomoci dětem rozvíjet své mentální i fyzické dovednosti.

Autorky čerpají ze svých zkušeností a proto je kniha natolik poučná. Zásadním způsobem dokáže ovlivnit vaše dítě a to tím nejvhodnějším způsobem, pokud jej vy či lektor postrčíte správným směrem.

Jak vás spisovatelky ujišťují, děti jsou zvídavé. Což rodiče znají na vlastní kůži. Proč nepodpořit jejich přirozenou zvědavost právě bádáním pod dozorem? Pokud máte obavy, nemusíte. Autorky sepisují naprosto vše, co jako dospělí pro takové obohacení dětské duše, potřebujete. Sepsané postupy, pomůcky, realizaci a další potřebné části vám stručně a jednoduše pomohou. V textu narazíte na upozornění, že je nutné, ať jste rodič či učitel, prostudovat si vše dříve než začnete. To je logická úvaha, protože nejenže se o postupech dozvíte mnoho podstatného, ale i vy sami si rozšíříte obzory a přijdete na nové a zajímavé podněty.

Obsah:

• Úvod
  • Badatelské aktivity
  • Světlo
  • Teplo
  • Zvuk
  • Tání a tuhnutí
  • Vypařování
  • Zhodnocení projektu
  • Závěr

Pomoc přichází nejen v podobě informací, ale také sehraných rozhovorů, které vám téma více přibližují. Některé informace jsou opravdu triviální, ale nejde o to, aby vás o takových věcech poučovaly, ale aby vám ukázaly, jak nejvhodněji takové informace vysvětlit dětem.

Publikace obsahuje i velké množství barevných fotografií, které vám umožňují se do všeho mnohem lépe vžít a vytvořit si správnou představu.

V  závěru se vám autorky svěřují, jak celý projekt vnímaly a jak je s jejich kreativními nápady přijaly děti. Krásný způsob, jak děti naučit mnoho nového a přitom je pobavit. Chcete-li si přečíst úryvek a nejpodstatnější informace o knize, na stránkách nakladatelství Portál je článek o knize.

Kniha by neměla chybět žádnému učiteli z mateřské školy v osnovách. Od čeho by jinak školky byly, kdyby naše děti kreativním a zábavným způsobem neučily a nepomáhaly jim rozvíjet se? Já jako maminka na mateřské bych publikaci doporučila všem, kteří stejně jako já se rádi věnují svým dětem a zkoušejí s nimi něco zábavného a podnětného. Není nic lepšího, než se svým dětem láskyplně věnovat a pomáhat jim objevovat svět.

Bílá je barva čisté duše a jelikož děti jsou nevinné, vidím ilustraci jako úspěšnou volbu.

Kam zmizí kaluže, které se dělají po dešti? Jak se můžeme zahřát, když nám je chladno? Co se stane s cukrem, který nasypeme do čaje? Odkud máme elektřinu? Podobné otázky podněcují dětskou zvídavost a učitel udělá to nejlepší, pokud dítěti neposkytne okamžitou odpověď. Věda není něco, co by se děti měly učit nazpaměť. Právě naopak, ať vědeckými metodami objevují svět, zkoumají jevy, s nimiž se setkávají. Nepotřebují k tomu složité přístroje a zařízení, ale postačí jim předměty denní potřeby.

Žánr: Pro děti a mládež, Tvoření, hry a styl, Literatura naučná
Ze série: Vědci v mateřské škole 2.
Počet stran: 136