Recenze: VELKÉ OBJEVY A VYNÁLEZY, KTERÉ ZMĚNILY SVĚT (Gianni Morelli)

Od konce 19. století do současnosti

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega a Knihy Dobrovský
Knihy Dobrovský na FB

Nedávno vyšla opravdu působivá publikace plná naprosto úchvatných ilustrací a pohlcujících informací. O autorovi se na stránkách www.knihyomega.cz dozvíte, že je autorem románů, povídek, učebnic i filmových synopsí. Pracoval pro výzkumné instituty a dohlížel na vydání svazku sta fotografií, které změnily svět. Je tedy vidět, že autor měl k takové originální encyklopedii skvěle našlápnuto a rozhodně ji pro čtenáře precizně připravil.

O stylu psaní nemůže být řeč, když je kniha zaměřená na nejpodstatnější a nejpozoruhodnější vynálezy od konce 19. století, které autor věcně a zajímavě popisuje. Doplňuje k nim podnětné informace i perličky, které vás překvapí. Rozhodně se nenásilným způsobem dozvíte mnoho z témat:

• Technologie, která se rozprostírá od strany 12 až po stranu 66 a přečíst si v ní můžete například o převratném vynálezu, kterým bezpochyby byla jaderná energie.
  • Každodenní život si můžete pročíst od strany 72 až po stranu 96 a mezi zmíněné objevy patří například obyčejná a přesto veskrze originální propiska.
  • Doprava je neopomenutelný námět, z něhož budete čerpat informace například o vzducholodi, která je fascinující i v současnosti.
  • Komunikace šla opravdu hodně kupředu. Mezi komunikaci zesnadňující přístroje patří kupříkladu právě telefon, na kterém jsou někteří z nás již doslova závislí.
  • Medicína. I v tomto oboru se věda posunula mílovými kroky kupředu a od dob objevení aspirinu už vše postupovalo jen tím lepším směrem.
  • Kybernetika je nedílnou a podstatnou součástí nejen této knihy, ale i samotného světa. Co všechno se dozvíte o všestravující síti s názvem Internet, která nás nutí sdílet informace s ostatními klidně i do brzkých ranních hodin?

Veliký formát knihy 240 x 285 je ohromným plusem, jelikož naprosto úchvatné a knihu zpestřující barevné i černobílé ilustrace zobrazuje klidně přes celou stránku a vy máte před sebou tak opravdu nesmírně působivé dílo, které si vás snadno omotá kolem prstu. Fotografie jsou dokonalé, mají skvělé rozlišení. Absolutně nic jim nechybí a víc než vhodně doplňují děj. Co podstatné, jsou hodně, opravdu hodně zajímavé a věřím, že někteří čtenáři budou titul používat jako obrazovou knížku, jak jsou okouzlující.

Podstatné jsou samozřejmě i informace, týkající se všemožných objevů z oblastí, které jsem vám výše ozřejmila. Autor u každé pasáže stručně, nenásilně a hodnotně hovoří o různě podstatných vynálezech. Zohledňuje prakticky vše důležité, ale přidává i zajímavosti, díky kterým ke knize snadno přilnete. Dozvídáte se nejen o vynálezu, ale samozřejmě i o lidech, kteří se na oné vymoženosti podíleli.

V úvodu knihy vás samozřejmě vídá úvod, který je potažený na čtyři strany a stejně jako obsažný text je psán příjemným, k publikaci vhodným fontem připomínající spisy z tiskacího stroje. V závěru naopak se dozvíte právě stručné informace o autorovi, jež objevíte i na stránkách Omegy, a také zdroje fotografií, které byly v knize použity.

Tohle fascinující dílo, týkající se objevů a vynálezů, bych rozhodně doporučila velkým i malým zvídavým čtenářům, kteří mají v oblibě encyklopedie a s radostí se pouští do knih, jež jsou kvalitní a mají možnost jim nabídnout hodnotné informace a krásné ilustrace.

Co na titul říká Chensie? Zbožňuju takové typy knih, ať už se jedná o encyklopedie nebo jejich obdoby. Velké objevy a vynálezy, které změnily svět si mě získaly, jak svými působivými informacemi, tak především právě fotografiemi, ze kterých jsem byla naprosto paf. Dokážu si představit, že bych si je klidně pověsila jako obraz na zeď, abych na ně mohla zírat bez přestání. Natolik jsou úžasné.

Jak by vypadal náš život bez aut, televize, internetu a počítačů, nebo všudypřítomných smartphonů? Bez ohledu na otázku, zda by takový život byl lepší nebo horší, víme s jistotou, že jsou vynálezy, bez kterých bychom se v dnešním světě neobešli. Některé z nich jsou nedávné, prakticky ještě ve vývinu, zatímco jiné jsou tu s námi přes sto let, což je v porovnání s historií lidské rasy jen pouhé mrknutí oka. Všechny změnily životy mnoha lidí, a jejich zrod byl tak přelomový, že v historii vyznačil období před a po. Počátky vynálezů, které měly značný dopad na medicínu, společnost, ekonomiku, kulturu a dějiny jako takové, jsou příběhy brilantní intuice výjimečných žen a mužů, vytrvalosti a houževnatosti významných podnikatelů, nebo geniálních nápadů obyčejných lidí. Tato kniha plná kuriozit a výkladů vás provede nejdůležitějšími vynálezy, které ovlivnily moderní svět od konce devatenáctého století po současnost. Odhalí tajemství a události, které vedly k jejich zrodu, a představí vám významné osobnosti, které za nimi stojí.

Nakladatelství: Omega
Žánr: encyklopedie
Počet stran: 224