Recenze: BUĎ SILNÝ, AŤ SE STANE COKOLI (Travis Mills, Marcus Brotherton)

Memoáry člověka, který nepřestává bojovat

Ve válečných konfliktech v Iráku a Afghánistánu byly zraněny tisíce vojáků. Pět z nich přežilo amputaci všech končetin. Tohle je příběh jednoho z nich. (Str. 8)

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský - Omega
Knihy Dobrovský na FB

Travis Mills, rotmistr americké armády, se za pomoci spoluautora Marcuse Brothertona rozhodl sepsat své memoáry. Jeho autobiografie zobrazuje nejen vojenskou službu, ale i rodinné zázemí a vzpomínky, které ho svým způsobem ovlivnily nebo pro něj jsou podstatné. Jak zvládá žít člověk, který přišel o všechny končetiny? Příběh, který vás překvapí vyšel letos v edici Knihy Omega.

Předmluvu k příběhu napsal Gary Sinise, který stručně o Travisovi prakticky pěje ódy - během čtení se dozvíte, že si Travis tu chválu zaslouží a určitě ne jako jediný voják, jak sám podotýká. Pokud přemýtáte, kdo je Gary Sinise, tak ho znáte jako oceňovaného amerického herce a režiséra.

10. dubna 2012 při pěší patrole na misi v Afghánistánu byl Travis, člen 82. výsadkové divize, těžce zraněn. Při výbuchu nastražené bomby přišel o části všech čtyř končetin. (Str. 7)

Samotný příběh začíná na jaře 2012. Travis v ich-formě poutavě líčí případ, kdy vojáci americké armády věnovali pár dětem z vesnice Maiwand ve válečné zóně draky, aby si je mohly pouštět. Ovšem až na jednoho své draky roztrhaly a ten poslední, který svého draka přeci jen pustil a nechal ho létat, byl ostatními dětmi zbit a draka mu rozbili. Poté začaly vrhat na vojáky americké armády drny a nadávat jim. Touto příhodou vás Travis ke knize snadno a podmanivě připoutá, protože pokračování je stejně zajímavé, napínavé a nepřehnaně surové.

Poměrně brzy se dostáváte k části, která změnila Travisův život. Poté se voják vrací ke svým vzpomínkám. Stručně vás provede dětstvím, vztahem s rodinou i přítelkyní a znovu se ocitáté ve válečné zóně. Líčí i průběh dvou předchozích misí, které pro něj na rozdíl od té třetí, skončily úspěšně. Travis není jen voják, ale také otec, který vroucně popisuje kupříkladu první úspěchy své dcery, u nichž byl.

V polovině románu od strany sto šedesát se mezi dějovou linii propletla fotografická část, ve které autor čerpal fotografie ze svého vlastního archivu. Tato pasáž takřka shrnuje celý obsah knihy, zobrazuje Travise od dětství až po nynější čas. Věru, nejspíš nejemotivnější úsek celé knihy, protože tady máte vše před očima, i když samozřejmě díky působivému vyprávění se snadno zainteresujete i do děje.

Myšlenka knihy je vepsána do názvu: Buď silný, ať se stane cokoliv. Což Travis Mills rozhodně dodržoval a dodržovat bude po celý svůj život. Můžete se z jeho cílevědomosti a síly poučit, vzít si určitou útěchu. Pozitivní přístup je určitě velkým plusem.

V závěru... Autor založil neziskovou nadaci Travise Millse, která pomáhá zraněným a tělesně postiženým válečným veteránům. V textu se o ní dozvíte víc.

Co na titul říká Chensie? Baví mě číst memoáry amerických vojáků. Je vidět, že USA je vychovává tak, že jsou za svou zemi opravdu schopní položit život, což nám běžným občanům může připadat trochu zvláštní. Neskutečně se mi líbil styl psaní této knihy, byl trochu lehčí než jsem zvyklá a velmi čtivý. Na druhou stranu se mi těžko věří některým informacím, které Travis o sobě prohlašuje. Možná to tak opravdu je, na mě to však působí o něco méně reálně a více světsky. Nevím, jak to budou vnímat ostatní čtenáři, ale jinak se mi jeho příběh líbil a rozhodně je důvod, proč ho obdivovat. I přes to, co ho potkalo, dokáže jít dál... Rozhodně bude kniha patřit k autobiografiím sniperů, které mám v knihovně.

Předmluvu napsal Gary Sinise.

Ve válkách v Iráku a Afghánistánu bylo zraněno tisíce vojáků. Pět z nich přežilo amputaci všech čtyř končetin. Toto je jeden z nich.

Při obraně své země umírají ročně tisíce vojáků. Travis Mills, rotmistr americké armády, si byl jistý, že se stane další položkou ve statistice, i když čtyři dny před pětadvacátými narozeninami výbuch bomby přežil. Proti všem předpokladům se Travis stal jedním z pěti vojáků z válek v Afghánistánu a Iráku, kteří přežili amputaci všech čtyř končetin.

Musel se smířit s tím, že už nemá ruce nebo nohy. Jeho budoucnost se drasticky změnila. Nikdy už nepovede jednotku, nepohladí tvář své ženy, nezvedne do náručí malou dcerku.

Travis to nevzdal a při rehabilitaci – i přes deprese a stavy úzkosti – bojoval, aby se vrátil zpět do života. S pomocí obrovské vůle a vytrvalosti, s nehynoucí láskou a podporou rodiny, a také s vírou, Travis všechny šokoval. I bez končetin plave, tančí se svou ženou, podniká tůry na horském kole a vozí svou dceru do školy.

Travisův příběh je inspirací pro každého z nás, abychom se nevzdávali ani v těch nejbeznadějnějších situacích. „Jsem jen muž s jizvami,“ říká, „ale stále žiju naplno, jak nejlépe umím.“

Kniha vyhrála 67. ročník Christopher Award

Nakladatelství: Omega - Knihy Dobrovský