Recenze: MÝTY (Stephen Fry)

Precizní zpracování řeckých bájí!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta

U nakladatelství Beta v předvánočním čase vyšla naprosto fantastická publikace, která silně osloví milovníky řeckých bájí. Spisovatel Stephen Fry ji pojal velmi šikovně a snadno vás vtáhne do světa, kterému vévodí bohové...

Styl psaní je vyprávění přímo od spisovatele, takže se někdy láme v er-formě a místy i v ich-formě. Nemějte obavu, že by vás to mátlo nebo snadno působilo nevhodně, ba naopak se právě tohle autentické a okouzlující vypravování stává největším kladem. Autor totiž doplňuje text i o zajímavosti a postřehy, které naleznete na dané stránce pod čarou nebo někdy i v kontextu.

Před samotným čtením vás autor informuje o tom, jak je celá tato kniha myšlena a jaký je její záměr. Někdo mi mohl říct, že se tak autor účelově obhajuje. Dle mého je jen dobře, že upozorňuje na to, co má čtenář od knihy očekávat. Právě špatné očekávání vám čtení může snadno zkazit, ale v tomto případě víte, nač se těšit. Vysvětluje samozřejmě, proč se jedná pouze o výběr a nikoliv všechny eskapády daného světa - je tolik informací, že je zhola nemožné je v jedné takové knize prezentovat, což je pochopitelné.

Autor začíná očekávané u samotného Chaosu, kdy se teprve vše zrodí. Samozřejmě se nejedná jen o božstvo, ale vše, co z nich vzniká. Nymfy, múzy, kyklopové, atd. Pokud jste obeznámeni pouze s božstvem, kterému vládne Zeus, budete velmi překvapení vším, co jeho vládě předcházelo.

Pravdou je, že postav je v řecký mytologii zmiňováno tolik, že je pro autora velmi nesnadné předcházet ztrátě orientace. Proto se někdy můžete cítit zahlcení, ač se vše snažil vhodně obcházet. V tomto případě je podstatné, jak jste na tom sami se znalostmi řecké mytologie. Pokud se s ní v knize Stephana Frye setkáváte poprvé, je jasné, že toho na vás může být moc a titul si tak budete třeba dávkovat po částech. Jste-li naopak s tématem obeznámení více, pak budete schopní vyprávění doslova hltat, jak snadno a čtivě vám autor připomíná podstatné milníky a hrdiny.

Kniha je obohacena také o básně, které český překlad zmiňuje v české verzi pod čarou a čtenář tak nemusí absolutně nic dohledávat, vše má naservírováno přímo před nosem. Je studnicí vědomostí a podnětných i zajímavých informací, co se týče daného námětu řeckých bájí. Nejsem si jistá, které nebo jaké můžete postrádat, ale já byla s výběrem autora a především prezentací víc než spokojená.

Už na přední straně knižní obálky jste obeznámení s tím, že autor okořenil své texty dávkou britského humoru. Ten je jemnější a trochu suší, ale právě díky tomu nepodrývá a ani nepřevyšuje hodnotu vykládaného textu. Ba naopak vše svěže dolaďuje do detailu. Velmi osvěžující změna sáhnout pro změnu po anglickém humoru, který se od toho amerického silně liší. Ač jsem byla s ohledem právě na tento druh humoru trochu skeptická, přiznávám, že si mě získal vlastně už na začátku. Dokonce jsem se zasmála, protože působil přirozeně a vřele a hlavně autor netlačil na pilu, ale vážně svůj způsob žertování bral jako doplněk.

Titul začíná Chaosem a končí králem Midasem s oslíma ušima. Vše na sebe krásně navazuje po celý koncept. Mezi podstatné části, týkající se vypravování, jsou i kapitoly s názvy Dodatky a Doslov, kde jsou vysvětlivky pro náročnější čtenáře, kteří snad v textu něco postrádali nebo jim přišlo něco nejasné.

Mýty bych doporučila všem, které námět zajímá nebo s ním chtějí začít. Naprosto úžasná publikace by neměla uniknout nikomu, kdo má řeckou mytologii v oblibě. Určitě si čtení užije!

Co na Mýty říká Chensie? Brilantní. Dokonalé. Mně kniha přišla nesmírně vhod a neskutečně se mi líbila. Miluju řeckou mytologii a tohle zpracování bylo silně osvěžující. Anglický humor v podání Stephana Fry byl báječný, žádný jiný by mi u této knihy lépe nepřišel vhod. Cením si, že nakladatelství Beta opravdu všechno doladilo a český překlad tak nemá absolutně nic, co by se mu dalo vytknout. Jediné, co jsem si dohledávala, byl autor, jelikož v poděkování píše o manželovi, tak jsem si myslela, že jsem se tedy nejspíš spletla a jedná se o pseudonym ženy, ale ne. To jediné mě tedy trochu zmátlo a ve výsledku pátrání pobavilo. Jedná se tedy o autora, který dokáže s láskou velmi kouzelně vyprávět řecké báje... Určitě doporučuji. Jako předvánoční a vánoční čtení jsou Mýty perfektní, rozhodně se k nim vrátím!

Nikdo neumí milovat a nenávidět, toužit a podvádět tak odvážně a rafinovaně jako řečtí bohové a bohyně. Jsou jako my, ale jejich činy a dobrodružství jsou vepsány do nebeské klenby nad našimi hlavami. Stephen Fry, který se do mýtů od zrození vesmíru po stvoření lidstva zamiloval už jako dítě, převyprávěl tyto příběhy pro dnešní tragikomickou dobu.
Staňte se svědky toho, jak se Athéna zrodila z praskliny v Diově obří hlavě, následujte Persefonu do temného Hádova podsvětí, prožijte Prométheův děsivý a nekonečný trest za zradu Dia a děste se toho, co přijde, až Pandora otevře skříňku plnou utrpení.

Nakladatelství: Beta
Žánr: mytologie
Počet stran: 400