Recenze: NOC LOVCE (R. A. Salvatore)

Nový knižní svět R. A. Salvatora!

Knihcentrum!
Knihcentrum.cz na FB

Chci zakoupit Noc lovce v eshopu Knihcentrum.cz

U nakladatelství Fantom Print vyšla zimní novinka Noc lovce ze série Kodex společníků I. Akční epické fantasy pochází z pera známého Roberta Antonyho Salvatora. Spisovatel se proslavil zejména romány Forgotten Realms a Star Wars.

Autor v er-formě vhodně líčí vypravování z mnoha úhlů pohledů a snadno vás vtahuje do propracovaného příběhu. Dějových linek se odehrává několik a autor je vhodně střídá a zobrazuje tak nové a nové poutavé dobrodružství. Některé linie jsou spletitější, jiné naopak dobrodružnější, později se zajímavě spojují a dotvářejí spletitý a celistvý fantasy svět. U některých kapitol je úvodní podstatný popis či úryvek, dokreslující určité fakty, výrazně označený.

Před samotným dobrodružstvím je pro vás prozřetelně připravená mapa daného světa, která usnadňuje orientaci, jak ostříleným fanouškům tohoto autora, tak lajkům daného žánru.

Titul začíná poměrně drsně. Hned v úvodu se setkáváte s krvavou vraždou, kdy sestra zabila bratra. V krátkém a působivém úryvku se pere množství emocí a prolíná temná minulost, jež se později pozoruhodně rozvíjí. Strhující dobrodružství přiostřuje šlechtický kouzelník Tsabrak, zaobírající se situací Menzoberranzanu, klanící se před svou matronou. Co se má stát, se stane...

Ústřední postav je tedy více, než v běžných jednoduchých fantasy příbězích. Tento román je rozhodně pro náročnější čtenáře tohoto žánru, kteří mají v oblibě čtení, jež oplývá nejedním příběhem. Postav už od začátku je poměrně mnoho a pro čtenáře, kteří na tento styl a průběh nejsou zvyklí, tak nastává nesnadné čtení. Ovšem jste-li na autorova díla zvyklí a máte v oblibě propracovanější tvorbu, pak vás tento fakt neodradí, ba naopak povzbudí při čtení, protože už od začátku tušíte, že vás čeká fantastický zážitek. Pro amatérské čtenáře epického žánru budou nejspíš problémem jména hrdinů, která jsou neobvyklá víc, než si kdy dovedli představit a pro ně i hůře stravitelná. Čtenář, pro tento žánr zrozený, si ale snadno přijde na své, protože přesně tohle očekává.

Dějových linií je několik a jsou poměrně rozsáhlé a složité, rozhodně dokážou zapůsobit svou propracovaností. Autorovi do detailu vše vychází a zpětně si tak i čtenář jednotlivé zajímavosti uvědomuje a snadno se v nich orientuje. První linie je putovní a akční, zatímco další se zaobírá situací podstatnou situací v Menzoberranzanu. Samozřejmě neopomíná tzv. mezilidské vztahy, dokonce se v příběhu objevují také neopomenutelné prvky erotiky, doplněné nápaditým násilím a pochmurnější až surovou atmosférou, měnící se dle potřeb.

Už od prvních stran je čtení poměrně dost napínavé, protože rozehrané dějství působí přesně tak, jako by jste do života hrdinů nahlíželi v určité etapě. Velmi živé vyprávění tak dává znát, že daný svět má svou historii a postavy svou minulost, o to živější a upřímnější příběh je.

Fantasy stránku knihy by měl zřejmě hodnotit spíše fanoušek, který je na epické fantasy kovaný. Jako amatér jsem se v tomto světě cítila trochu zmatená mezi množstvím zajímavých hrdinů řádu trpaslíků, drowů a dalších fantasy bytostí, z nichž pro čtenáře, začínajícího v tomto žánru, je většina novým objevem. Pro staré pardy už je to jen přivítání se starými známými. Taktéž si netroufám hodnotit námět, který mně přijde originální, ale je možné, že takových témat se v epickém fantasy světě objevuje ve spoustě různých zpracování.

Závěrečné entrée je pohlcující, strhující a jelikož celý příběh je akční a dynamický, tak závěr působí jako výbuch atomovky - alespoň pro mě tedy. Určitě bych příběh doporučila čtenářům, kteří jsou v epickém fantasy jako doma. Podle mého budete okouzleni a fakt si to užijete!

Co na Noc lovce říká Chensie? Jelikož se pohybuju spíše v okolí epického fantasy, i když fantasy miluji, byl pro mě román spíše jako křest ohněm. Nezvyklá jména, akční a hodně spletitý děj, popisy... Ač se jednalo o dynamické čtení, já jsem četla pomalu. Vracela jsem se k některým pasážím, shrnovala fakta a neustále je upravovala. Je fakt, že čtení pro mě bylo náročné, ale všechna ta dřina se mi odvděčila. Neskutečně se mi líbila celistvost příběhu, to že vše mělo svou minulost. Každý stavební kámen byl na svém místě. Od epického fantasy určitě neodcházím, jen se budu zlepšovat na vhodnějších dílech pro začátečníky. Noc lovce je opravdu velké a úžasné sousto.

Sága R. A. Salvatora, která pronikla do žebříčku bestsellerů New York Times, pokračuje návratem temného elfa Drizzta Do’Urdena do Gauntlgrymu, kam se spolu se starými přáteli vydává zachránit Bruenorova věrného štítového trpaslíka, který byl proměněn v upíra. Drizzt a jeho spojenci však nečelí pouze nebezpečné cestě Temnými říšemi a hrozbě, kterou představují tamní nemrtví, musí navíc projít kolonií drowů, kteří by nejradši viděli Drizzta Do’Urdena mrtvého.

V Menzoberranzanu se přeskupují síly. Matrona matka prvního rodu je považována za slabošku, ovšem jen do chvíle, kdy si ji do péče vezme česač myslí, ohavný tvor, po jehož zásahu se mohou ostatní matrony matky třást nejen před Quentheliným hadím bičem. V této matriarchální společnosti začínají nebezpečně tahat za nitky i muži.

Třetí nejmocnější menzoberranzanský rod si mezitím buduje základnu v Gauntlgrymu, bývalé trpaslické Kovárně, kde je lapen ohnivý živel, prvorozený. Jistě, že trpaslíci vnímají obsazení temnými elfy jako znesvěcení. Tamní trpaslické hroby mají však velmi podivného hlídače, který si snad ještě pamatuje, že kdysi býval trpaslíkem. Znovuzrozený král Bruenor spolu s Drizztem a ostatními Společníky síně by se ho měli pokusit osvobodit, neboť znají jeho prokletí.

Zatímco v Menzoberranzanu situace houstne a začíná nebezpečně zavánět občanskou válkou, v prastaré kovárně, která se má co nevidět proměnit v Q’Xorlarrin, bude taky pořádně horko, a určitě za to nemohou jen kovářské výhně. Pověstný olej do ohně může však přilít i elfka Dahlia, která si očividně neváží přízně Artemise Entreriho a Drizzt zůstává v její hlavě jako ten, kdo završil její osobní neštěstí.

Síly se přelévají a drowská pavoučí bohyně se může pominout, že jí nenáviděná božská sokyně Mielikki odloudila Drizzta z rodu Do’Urden.

Nakladatelství: Fantom Print
Žánr: Fantasy